הטריגר שיוביל לתיקון? האיום מספר 1 על השווקים מתקרב

ארה"ב נמצאת על סף משבר פיסקלי נוסף, קיצוצים בהיקף של 110 מיליארד דולר, אך אנליסטים וכלכלנים רבים תוהים מדוע המשקיעים מסרבים להגיב לאיום הגדול? ■ אנליסט: המשקיעים מאמינים כי הקונגרס ימצא פיתרון

בשלהי דצמבר 2012, האיום הגדול שגרם לפאניקה בקרב המשקיעים היה "המצוק הפיסקלי", שורת קיצוצים והעלאות מסים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 לינואר השנה. כעת, ארה"ב נמצאת על סף משבר פיסקלי נוסף, קיצוצים בהיקף של 110 מיליארד דולר, אך אנליסטים וכלכלנים רבים תוהים מדוע המשקיעים מסרבים להגיב ל"איום מספר 1 על השווקים" כעת וממשיכים להזרים הון לשוק המניות?

המשבר הפיסקלי החדש מכונה sequestration, והוא למעשה קיצוצים רוחביים (בעיקר בתקציב הביטחון) בהיקף של 110 מיליארד דולר, שיכנסו לתוקף ב-1 למארס, אם המחוקקים בקונגרס לא יגיעו להסכמות כלשהן בדבר דחיית הגזירות.

אנליסטים מציינים כי בשל העובדה שהרפובליקנים והדמוקרטים אינם קרובים להסכם כלשהו בנושא, השווקים צריכים להיות בפאניקה מלאה ו"לזרוק" את הסחורה לשוק. אולם, הראלי שהחל בתחילת ינואר והוביל את המדדים המרכזיים בוול סטריט ובאירופה לשיאים שלא נראו שנים, ממאן לעצור והמשקיעים מאותתים כי הם מעוניינים להוביל את השווקים לשיאים חדשים. "כמה פעמים כבר אפשר לצאת מהשוק בשל חשש ל'ארמגדון כלכלי' רק כדי לראות את השווקים מטפסים לשיאים חדשים?", אומר ג'ים פולסון, אסטרטג ראשי בחברת וולס קפיטל.

ארט הוגן, מנהל שותף בחברת לאזארד קפיטל מארקט, טוען כי היעדר הפאניקה בשווקים מה"מצוק הפיסקלי 2", נובע מ-3 גורמים מרכזיים. תחילה, המשקיעים פשוט מאמינים כי הקונגרס ימצא פיתרון והמחוקקים יגיעו לעמק השווה. מעבר לכך, המשקיעים פחות מודאגים מהקיצוצים, כפי שהם חוששים מהעלאות מסים. בנוסף, הוגן מציין כי המשקיעים לא באמת מבינים את ההשלכות של הקיצוצים על הצמיחה. בהקשר זה, כלכלנים רבים מציינים כי אם הקיצוצים יכנסו לתוקף, התמ"ג עשוי להתכווץ ב-1%.

האם שורת הקיצוצים הזו תהיה הטריגר שיוביל לתיקון בשווקים? או שמא המשקיעים ימשיכו להתעלם מהמשבר הזה ויזניקו את שוק המניות לשיאים חדשים? נחכה ונראה.