שכר מנהלים 2012: אוריאל רייכמן גרף 4 מיליון שקל ב-3 שנים

שכר בעמותות - המרכז הבינתחומי הרצליה ■ נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה מוביל את דירוג השכר של המוסד עם 118 אלף שקל בחודש

כל סטודנט צעיר יודע שהמרכז הבינתחומי בהרצליה הוא אחד מהמוסדות האקדמיים היוקרתיים בארץ. המרכז, שהחל לפעול לפני 19 שנה מתוך מטרה "להוות מודל ייחודי למצוינות בהוראה ומחקר" (ציטוט מאתר הבית שלו, לא נגענו) הוליד עד כה 12 אלף בוגרים, ולפי סקר של המועצה להשכלה גבוהה, בוגרי הבינתחומי מובילים את דירוגי השכר בקרב מסיימי תואר ראשון במקצועות המשפטים, מנהל עסקים ומדעי המחשב.

במקרה של הבינתחומי עצמו, מי שמוביל את דירוג השכר של המוסד הוא לא אחר מנשיאו ומייסדו, פרופסור אוריאל רייכמן, שמשמש בתפקידו זה כבר 17 שנה. עלות שכרו החודשית של רייכמן (71), עמדה בשנת 2011 על 118 אלף שקל, וחלקה הניכר היה שכר הברוטו שלו.

רייכמן נולד וגדל בתל אביב, והוא בן להורים שהיגרו לישראל מגרמניה הנאצית. במקצועו הוא עו"ד, ואת השכלתו האקדמית בתחום רכש באוניברסיטה העברית, ובאוניברסיטת שיקאגו בארה"ב. את המרכז הבינתחומי הקים לפני 19 שנה (על שטח של מחנה צבאי נטוש) וזה היה לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בארץ - אוניברסיטה שעד היום נחשבת ליוקרתית מבין כל המוסדות האקדמיים שקמו כאן כמו פטריות אחרי הגשם.

עד כמה יוקרתי המרכז ניתן ללמוד מדו"חותיו הכספיים. נכון לשנה הפיסקלית שהסתיימה בספטמבר 2011, מחזור ההכנסות של הבינתחומי רק משכר לימוד עמד על 198.6 מיליון שקל, גידול שנתי של 8%. סך ההכנסות בתקופה זו עמד על 254.7 מיליון שקל, וכלל הכנסות מתרומות למלגות ולפעילות שוטפת (21.5 מיליון שקל) והכנסות ממחקר (5.7 מיליון שקל).

כפי שהבינתחומי מציין באתר הבית שלו, שכר הלימוד שהוא גובה מכסה בערך 80% מהוצאותיו השוטפות, והיתר ממומנות על ידי תרומות. ואכן, בשנה האמורה סך ההוצאות השוטפות של המרכז עמד על 250.9 מיליון שקל, 102.9 מיליון שקל בגין שכר ונלוות. המרכז סיים את אותה שנה בעודף הוצאות על הכנסות נטו של 2.7 מיליון שקל.

ועוד משהו. בין חברי הדירקטוריון של המרכז ניתן למצוא לא מעט שמות מוכרים משוק ההון המקומי דוגמת אודי רקנאטי; שרי אריסון; איזי בורוביץ; איתן ורטהיימר; שלמה נחמה; עידן עופר; שלמה פיוטרקובסקי; לאוניד נבזלין ודנה עזריאלי. שמות אלו אולי יכולים להסביר את עלויות השכר הנדיבות היחסית של חלק מהמרצים הבכירים במרכז הבינתחומי.

חמשת מקבלי השכר
 חמשת מקבלי השכר