ההתעוררות בבתחום הביומד: גל של גיוסי הון גדולים וקטנים

העליות שחווה התחום באחרונה הביאו גם חברות שלא נהנו משינוי במצבן להנפיק או להכניס משקיע

ההתעוררות בתחום הביומד בחודש האחרון מתבטאת גם בגל של גיוסי הון גדולים וקטנים. אך הגיוסים אינם מתבצעים דווקא בחברות שבהן התרחשו האירועים שהובילו לעניין מחודש בתחום, אלא בחברות אחרות שמעוניינות לנצל את המומנטים של התחום.

החברות בחרו במגוון סוגים של גיוסי הון. אלה בעלות שוויי השוק הגבוהים יותר, כמו ביוליין, כן פייט ואינטק פארמה, ניצלו את העלייה בערך המניות שלהן ושילבו משקיעים פרטיים, אסטרטגיים או מוסדיים. חברות בעלות שווי שוק קטן יותר, כמו אי.טי וויו, אי.טי.ג'י.אי ואייסקיור, יצאו להנפקות זכויות בדיסקאונט, כפי שנהגו לעשות בשנים האחרונות, כשהן מגייסות בכל פעם כמה מיליוני שקלים כדי להמשיך להתקיים לעוד כמה חודשים. נציין כי שלוש החברות אלה לא רשמו עלייה במניותיהן במסגרת "חגיגת הביומד" מתחילת השנה.

בסוף שנה שעברה הצבענו על כך שערוץ הגיוס המתמשך מהציבור בדיסקאונט הולך ומתייבש, באופן שעלול להוביל לסגירת החברות הקטנות. בחודש הקרוב נראה אם הוא נפתח מחדש, גם עבור אלה שלא חוו שינוי מהותי במצבן.

האירועים החיוביים שקרו מתחילת השנה, ובהם אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) שקיבלה בריינסווי, מכירת רוסטה גרין, מו"מ למסחור מוצר של ביוקנסל, והתוצאות הטובות בניסוי של גמידה סל, הובילו לעליית מדד הביומד ב-8.7% בתקופה זו. אך לא כל החברות בתחום הגיבו לאירועים בעליות, ורבות מהן, שדשדשו בשוויים הנמוכים מ-20 מיליון שקל, המשיכו לדשדש.

חברות ביומד כמעט תמיד זקוקות להון. רוב חברות פיתוח התרופות משקיעות בפיתוח הרבה יותר ממה שהן רושמות כהכנסות, אם הן בכלל רושמות כאלה; חברות המכשור הרפואי זקוקות להון רב כדי להשלים את פיתוח המוצר ולבנות מערכי שיווק.

בשנתיים האחרונות סבל התחום ממצוקת מימון קשה, ולכן אין פלא שמרגע שניתן היה להעלות את הראש מעל המים ולהשיג קצת חמצן, החברות מנסות לשאוף ממנו מלוא ריאות.

ביומד
 ביומד