מדד מנהלי הרכש עלה בחודש ינואר ל-49.3 נקודות

המדד של בנק הפועלים עלה בחודש ינואר ביותר מ-5 נקודות האחוז לעומת הנתון של דצמבר ■ בבנק מציינים שחלק ניכר ממרכיבי המדד רשם קריאה של מעל ל-50 נקודות

האם האטה בפעילות הכלכלית הגיע לקצה ובשנת 2013 כבר נראה התאוששות? אחרי מבול של נתונים שליליים על פעילות המשק הבוקר נחשף כי מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש ינואר 2013 עלה בכ-5 נקודות האחוז לרמה של 49.3 נקודות כאשר מרבית רכיבי המדד רשמו החודש עלייה, ואף עברו את רמת ה-50 נקודות המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות. נזכיר כי קריאה מעל 50 נקודות מצביע על התרחבות הפעילות.

עוד נמסר מהמחלקה הכלכלית של בנק הפועלים, בראשות הפרופ' ליאו ליידרמן, כי עליות בולטות נרשמו החודש ברכיב הביקושים ליצוא שעלה בכ-12 נקודות האחוז והגיע לרמה של 52.3 נקודות וברכיב התעסוקה שעלה בקצת יותר מ-8 נקודות האחוז והגיע לרמה של 58.2 נקודות.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, המשיך את מגמת העלייה ועלה בחודש ינואר ב-1.4 נקודות לרמה של 51.5 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מזה עשרה חודשים. "שיפור רמת המדד מצביעה על התרחבות בפעילות בכל המדינות למעט אירופה ויפן. נציין שגם במדינות אלו חל שיפור ורמת המדד מתקרבת גם בהן ל-50 נקודות", כתבו כלכלני בנק הפועלים עם פרסום המדד.

כלכלני הבנק הוסיפו כי "מדד מנהלי הרכש עלה זה החודש השלישי ברציפות ורמתו מתקרבת לגבול ה-50 נקודות. שיפור משמעותי חל החודש ברכיב ההזמנות ליצוא וכן בתעסוקה. מגמות דומות עולות גם מסקרי מדדי מנהלי הרכש בעולם ויתכן שהמדד המקומי הושפע מעלייה בהזמנות בעולם".

נזכיר כי אתמול פרסמה הלמ''ס את נתוני הצמיחה במשק לפיהם נרשמה האטה בצמיחה במשק הישראלי ברבעון הרביעי של שנת 2012 לשיעור של 2.5% במונחים שנתיים, תוך ירידה ביצוא, בהשקעות וקיפאון בצריכה הפרטית. "יתכן שהעלייה במדד מנהלי הרכש מצביעה על תפנית במגמת הפעילות הצפויה בחודשים הקרובים, אך מדובר על מספר תצפיות קטן יחסית מכדי לקבוע זאת בוודאות", סיכמו כלכלני הבנק.