תגובות לבנק ישראל: "צעד נוסף בכיוון הלא נכון"

(עדכון) - ניסים בובליל: אנו שוב חוזרים ורואים שכל הפעילויות שמנסות לצמצם את הביקושים לדירות אינן עוזרות וללא טיפול בהגדלת היצע הדירות מחירי הדירות לא ירדו

בעקבות דו"ח השמאי הממשלתי שפורסם היום ונתוני הלמ"ס מסוף השבוע שמעידים על המשך עליית מחירי הדירות, מציין היום ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר הנהלת לשכת התאום של הארגונים הכלכליים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות במהלך שנת 2013 בשיעור מתון.

לדבריו , אנו שוב חוזרים ורואים שכל הפעילויות שמנסות לצמצם את הביקושים לדירות אינן עוזרות וללא טיפול בהגדלת היצע הדירות מחירי הדירות לא ירדו. יצויין כי בשנת 2011 חזו כלכלני התאחדות בוני הארץ שמחירי הדירות יעלו בשנת 2012 ב- 6% ותחזיות אילו התממשו.

בובליל מוסיף כי בנושא הגדלת היצע אנו רואים נסיגה בפעילות שבאה לידי ביטוי גם בירידה בשיווקים של קרקעות בעיקר באזורי הביקוש וגם בירידה חדה בהתחלות הבניה. הבטחות הממשלה להגדלת האשראי בענף ולהגדלת מספר העובדים המקצועיים המהווים חסם בהגדלת ההיצע של הדירות, טרם מומשו. במקביל, המגבלות שהטיל בנק ישראל על נוטלי המשכנתאות , לא מסייעות בהקטנת הביקושים, אלא רק ממשיכות לפגוע בזוגות הצעירים שאינם יכולים לרכוש דירה.

בשבועות האחרונים לדבריו, אנו שומעים על תוכניות האוצר להטיל מגבלות נוספות על המשקיעים אבל פעולה זו כבר הוכחה בעבר כפעולה שרק תביא לעליית מחירי השכירות. יש לזכור כי בשנת 2012 במקביל לעלייה של כ-6% במחירי הדירות מחירי השכירות עלו אף הם בכ-6% , והנפגעים העיקריים הם אותם צעירים שממשיכים לשלם סכומי עתק על שכירות וחלום הדירה רק הולך ומתרחק מהם.

לדברי ניסים אחיעזרא , מנכ"ל חברת האחים דוניץ, "לצערי כיום אין כמעט מלאי דירות למכירה, רוב הדירות בפרויקטים הנמצאים בבנייה מכורות ובשנה האחרונה מנהל מקרקעי ישראל לא שיווק מספיק דירות בערים הגדולות, לכן המחירים עולים. ראשון לציון לדוגמא, מושכת אליה רוכשי דירות רבים ומגוונים אך מנגד בשנים האחרונות יש באמת פחות התחלות בניה בעיר כך שעליית מחירים של 4% לא מפתיעה".

עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בעתיד משכנתאות המתמחה בפתרונות מימון ובמחזור משכנתא, אומר כי "מנתוני השמאי הממשלתי עולה שהניסיון של בנק ישראל לצנן את המחירים על ידי הגבלת המימון ל-50% בלבד לרוכשי דירות להשקעה לא הצליח, אלא רק משך אותם לפריפריה ובעיקר לצפון הארץ. הדבר ניכר ביתר שאת, ברכישת דירות קטנות להשקעה, 1.5-2 חדרים, אותן לא סקר השמאי. מנתוני עתיד משכנתאות, הנתמכים בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שעליית המחירים בפריפריה מצביעה על הגידול בביקושים לדירות אלו - כך לדוגמה קיים זינוק של כ-10% במחירי הדירות הקטנות בקריות ובצפון ככלל. המשקיעים שם גם נהנים משיעורים גבוהים יותר של תשואה על ההשקעה מאשר במרכז, כ-4%-7% בפריפריה, בהשוואה ל-2%-4% במרכז".

עדינה חכם, מנכ"לית רשת אנגלו סכסון: "נתוני השמאי הממשלתי שהתפרסמו הבוקר מלמדים כי הממשלה לא הצליחה להוריד את מחירי הדירות בישראל עד כה. הצעדים של בנק ישראל כמתבקש, מטפלים בצד הביקושים אך לא בצד ההיצע ושוב מדובר בטיפול קוסמטי כאשר לפתרון הבעיה מתבקש לעשות טיפול שורש יסודי. אני מאמינה שההנחיה החדשה תשפיע פסיכולוגית על רוכשי הדירות ויש סיכוי שאלו יחזרו לשבת על הגדר, בטווח הקצר בלבד. עדיין, הריבית על המשכנתאות נמוכה, מחירי השכירויות גבוהים ואין באמת אלטרנטיבות טובות להשקעה. מעבר לכך, בעקבות ההנחיה החדשה, הריבית על המשכנתא תעלה בשיעור מינורי בלבד".

לדברי עו"ד יעקב אטרקצ'י בעלים ומנכ"ל חברת אאורה ישראל: "בגלל התחרות הגדולה שקיימת היום בין הבנקים למשכנתאות ובגלל שהסיכון האמיתי שלהם במתן משכנתאות לדיור היא נמוכה, אני לא צופה שינוי ברצון של הבנקים לתת משכנתאות בתחום הדיור, גם עם הדרישה החדשה של המפקח על הבנקים. מדובר בצעד נוסף בכיוון הלא נכון, במקום בעצם לעשות את הדברים היחידים שבאמת יכולים להביא לאיזון בין הביקוש להיצע והם הגברת שיווקי הקרקעות באזורי ביקוש, טיפול בבירוקרטיות שיש כיום בוועדות המקומיות והוצאת היתרי בנייה בזמן קצר".