מיהם שחקני "מרווח הזמן" ואיזו בעיה הם עלולים ליצור?

הבורסה לניירות ערך תשיק לקראת סוף הרבעון השני של השנה את האופציות השבועיות על מדד המעו"ף - מה צפוי לקרות ל"מרווחי הזמן"?

הבורסה לניירות ערך תשיק לקראת סוף הרבעון השני של השנה את האופציות השבועיות על מדד ת"א 25. היות ששבוע הפקיעה מתאפיין בדרך כלל במחזורים גבוהים באופציות ובנכס הבסיס, ההנחה הנגזרת מכך, היא שאופציות שבועיות עשויות להעלות את המחזורים, ובמקביל להוריד את פרמיית הנזילות של השוק הישראלי.

אופציות שבועיות מוכרות בעולם כמכשיר פיננסי מתוחכם, אשר נותן למשקיע סל רחב יותר של אפשרויות השקעה. אך מעבר לפן העסקי, ההשקה של אופציות שבועיות עלולה ליצור אצל חברי הבורסה מגבלות רבות על לקוחותיהם, בגלל הסיכון ההולך וגדל בפעילות של סוחרים בשבוע הקצר ובאופציות לחודש, אשר יאלץ את הסוחרים לבחור בין פעילות באופציות שבועיות לבין פעילות באופציות חודשיות. הסיכון מתבטא בעיקר באסטרטגיה הנקראת "מרווח זמן".

"מרווח זמן" הוא כינוי לאסטרטגיה הכוללת קניית אופציית CALL (PUT) לתקופה מסוימת ומכירה של אופציית CALL (PUT) לתקופה אחרת על אותו נכס בסיס. מנקודת המבט של נותן האשראי (חבר הבורסה), ככל שמתקרבים למועד הפקיעה סיכון האסטרטגיה גדל, בגלל האופן שבו מחושבת דרישת הביטחונות. נבהיר נקודה זו באמצעות דוגמה מספרית.

מדד ת"א 25 נסחר ברמה של 1,200 נקודות. כיום, יומיים לפני פקיעת האופציות הקצרות, נסחרות 3 סדרות של אופציות שמועדי פקיעתן הם יומיים, כחודש וכחודשיים. משקיע מעוניין לבצע אסטרטגיה של מרווח זמן - מכירת אופציה אחת CALL1200 לחודש וקנייה בכסף של 4 אופציית CALL1200 ליומיים (בדרך כלל מחירה של אופציה בכסף לחודש יקרה פי 4 ממחיר האופציה ליומיים).

אסטרטגיה זו דורשת כ-1,000 שקל ביטחונות. כעבור יומיים, בבוקר קביעת שער הפקיעה, המשקיע מחזיק בתיק הכולל שורט אופציה לחודשCALL1200 , הדורש כ-14,000 שקל ביטחונות - קפיצה של פי 14.

הלוואה מהארוכות

המגבלות החלות היום על סוחרי מרווחי הזמן בשבוע הפקיעה מגיעות על רקע סיכון הזמן בין שני מועדי פקיעה שונים. בהנחה שהשקת האופציות השבועיות תצליח, על הבורסה ועל חברי הבורסה יהיה לבנות מודל ביטחונות שונה, כדי לנסות למנוע מקרים שבהם הסוחרים "ילוו" כסף מהאופציות הארוכות "ויהמרו" עם הכסף שלוו לשבוע.

המודל הקיים היום לבחינת הביטחונות הוא "מודל התרחישים", שבו לוקחים את כל תיק האופציות הנסחרות על נכס בסיס כלשהו, ומחשבים 45 תרחישי שוק, כדי לאמוד את שווי התיק. הפרדה של חישוב המודל בין אופציות לשבוע לבין האופציות החודשיות עשויה לפתור את בעיית האשראי של חברי הבורסה מול שחקני "מרווחי הזמן", אך מנגד תגדיל את הדרישה של כלל שחקני האופציות ללא סיבה.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם