בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש מארס על כנה - 1.75%

זאת, על אף נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי, והאינדיקטורים הכלכליים האחרונים המצביעים על האטה במשק ■ בבנק ישראל סבורים כי הצעדים האחרונים שננקטו ע"י המפקח על הבנקים עשויים לקרר את שוק הנדל"ן

ריבית בנק ישראל לחודש מארס תישאר ללא שינוי ברמה של 1.75%, כך הודיע היום (ב') בנק ישראל.

זאת, על אף נתוני הצמיחה שפורסמו בשבוע שעבר שהראו כי המשק צמח בשיעור של 2.5% בלבד ברבעון הרביעי, והאינדיקטורים הכלכליים האחרונים מצביעים על האטה במשק. מהודעת הריבית היום עולה כי בבנק ישראל לא נבהלים מהנתונים וסבורים כי מדובר בהשפעה שלילית של מבצע "עמוד ענן".

על פי בנק ישראל, "האינדיקטורים לפעילות הריאלית מצביעים על תמונה מעורבת. הסקרים מצביעים על שיפור בציפיות לפעילות בסקטור העסקי, והאינדיקאטורים החודשיים האחרונים מצביעים על כך שייתכן שבינואר נרשם שיפור מסויים בקצב הפעילות. מנגד, ברביע הרביעי של 2012 צמח התוצר בשיעור של 2.5%, קצב הנמוך מזה שהיה ברביעים קודמים, והושפע כנראה בין היתר ממבצע עמוד ענן. לכן, מוקדם להעריך אם מדובר בתפנית בפעילות".

לפי בנק ישראל, ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה עומדות על קצת פחות מ-2%, כך שאין חשש מאינפלציה או דפלציה שאמור להניע כעת את בנק ישראל לפעול ולשנות את הריבית.

בבנק ישראל מתייחסים גם להתחממות המחודשת בשוק הנדל"ן וסבורים כי הצעדים האחרונים שננקטו ע"י המפקח על הבנקים עשויים לקרר את השוק: "קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות, וב-12 החודשים שהסתיימו בדצמבר עלו מחירי הדירות ב-6.7% לעומת 5.8% ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר. כמו כן, נמשך ההיקף הגבוה של ביצועי המשכנתאות בחודשים האחרונים. בשבוע שעבר פרסם המפקח על הבנקים טיוטת הוראה הדורשת מהבנקים להגדיל את את כריות ההון וההפרשות כנגד הסיכונים הגלומים בתיק ההלוואות לדיור. צעד זה הוא צעד יציבותי, אבל עשוי גם למתן במידה מסוימת את הלחץ בשוק הדיור".

לפני ההודעה היו הערכות בשוק כי ההגבלות החדשות של בנק ישראל בתחום המשכנתאות עשויות להוות פתח להורדת ריבית נוספת. כ-8 מתוך 18 כלכלנים העריכו בסקר "בלומברג" כי בנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.5% בחודש הקרוב. השאר צפו כי הריבית תותר ללא שינוי. זאת, לעומת כלכלן אחד בלבד מתוך 15 שצפה הורדת ריבית, בחודש שעבר.

ב-19 בפברואר הכריז בנק ישראל על הגבלות חדשות בתחום המשכתנאות, תוך שהוא מחייב את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות החל מ-1 בינואר, כלומר כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בהובלת נגיד הבנק פרופ' סטנלי פישר, הורידה את הריבית המרכזית במשק מרמה של 3.25% ב-2011 לרמתה הנוכחית, נוכח הסביבה הכלכלית העולמית וההחרפה במשבר החובות באירופה. בחודש פברואר הותירה הוועדה את הריבית על כנה, ברמה של 1.75%.