נכס למשקיעים: סטלה הנדלר

חברי הוועד ובכירי בזק עושים טעות בהתנגדות למינויה למנכ"ל

חציית הכביש המתוכננת של סטלה הנדלר מתפקידה הקודם כיו"ר קבוצת התקשורת הוט לתפקידה המיועד כמנכ"לית של קבוצת התקשורת בזק , מעוררת סערה לא קטנה בשוק התקשורת ובתוך בזק עצמה. הסערה הזאת האפילה במידה רבה על הדיון באתגרים החריגים בפניהם ניצבת ספינת הדגל של שוק התקשורת המקומי בשנים הקרובות.

העובדה שהנדלר מכירה היטב את קרביה של הוט ואת התוכניות האסטרטגיות ארוכות הטווח של החברה צריכה להדאיג את בעלי המניות של הוט, אולם בדיוק בשל כך היא עשויה להוות נכס אסטרטגי עבור בעלי המניות של בזק. על רקע זה מפתיע מעט כי מינויה של הנדלר לתפקיד המנכ"לית נתקל בהתנגדויות מצדם של חברי הוועד ובכירים נוספים בקבוצה ובדירקטוריון, החפצים ככל הנראה לשפר עמדות פנים ארגוניות עם פרישת המנכ"ל, אבי גבאי.

הטענה שהושמעה בתקשורת על ידי המתנגדים למינוי היא שעל דירקטוריון החברה ובעל השליטה בה, שאול אלוביץ', למנות מנכ"ל מתוך ההנהלה הקיימת ולא לבצע מינוי חיצוני לתפקיד. אבל אלוביץ', נזכיר, מכיר היטב את סגולותיהם של המועמדים מבית ואת סגולותיה של הנדלר , כך שלא נראה כי הוא ממש זקוק להמלצתם של גורמי הפנים במקרה הזה.

ייתכן כי הידיעה שפניה של בזק לקיצוצים והתייעלות - בשל הצורך להיערך לתחרות המחריפה - מדרבנת את נציגי העובדים לתמוך במועמדים מבית, מתוך שאיפה שהם יזכרו זאת עם מינוים, וירככו את הגזירות. אבל הם צריכים לזכור שבסופו של דבר, מה שיגן על עתידם לטווח הבינוני והארוך הוא בחירה נכונה של הנהלה ראויה, ולא הסדרים של שמור לי ואשמור לך.

ואלוביץ', כבעל שליטה, צריך למקסם את טובת החברה ולשקלל את צרכיהם של גורמי הפנים עם שיקולים חשובים לא פחות, ובראשם התשובה לשאלה: מי מסוגל לנווט בצורה המיטבית את ענקית התקשורת בים הסוער של השוק המקומי.

פגיעה מאי פעם

עם תחילת 2013 מצויה בזק בעמדה פגיעה מאי פעם אל מול התמורות האדירות בשוק התקשורת. החברה נערכת לקראת רפורמת השוק הסיטונאי הקרבה, שבמסגרתה היא תחויב להחכיר את התשתיות שלה לחברות מתחרות.

היא ניצבת בפני איום ישיר וגובר על רווחיות התקשורת הנייחת, שהיא הפרה החולבת שלה. היא חווה שחיקה ברווחיות הפעילות הסלולרית של חברת הבת פלאפון, כפועל יוצא מרפורמת כחלון, וצפויה לעמוד בפני תחרות אמיתית בשנים הקרובות, הן בשוק הטלוויזיה הביתית והן בתחום הגישה לאינטרנט.

ואם לא די בכך הרי שבעקבות הדיבידנדים המואצים שחילקה החברה בשנים האחרונות והגדלת החוב שלה, הרי שהפרופיל הפיננסי שלה חלש מהותית מזה שהכרנו עד לאחרונה.

גבאי, המנכ"ל המכהן, מכיר את בזק ואת ענף התקשורת טוב מאיתנו, כך שלא נופתע לגלות כי הוא זיהה מבעוד מועד את המגמות הללו, והן עודדו אותו להניח את המפתחות במפתיע, ולוותר על יציאה למסע סיזיפי לשימור ההגמוניה של החברה, על כל הכרוך בכך מבחינה אישית וניהולית.

נכון שבזק היא עדיין הגורילה של שוק התקשורת המקומי, אולם היום היא זקוקה באופן מיוחד להנהלה מקצועית ומנוסה ברמה הגבוהה ביותר הזמינה, כדי לנווט אותה לחוף מבטחים, והיא לא יכולה להרשות לעצמה להתפשר על פחות מהטוב ביותר בכסא המנכ"ל. בנסיבות אלו הופכת הנדלר לתקווה הגדולה הן של בעלי המניות והן של עובדי בזק, בתקופה שבה תפקיד המנהל הכללי של החברה חשוב יותר מאי פעם בעבר.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון