הנקמה של קובי בראיינט במארק קיובן

הבעלים של דאלאס הציע ללייקרס להיפטר מקובי ומהחוזה הכבד שלו, בסך 30 מיליון דולר לעונה; בראיינט ענה לו בטוויטר, ובניצחון על הפרקט

לוס אנג'לס לייקרס וקובי בראיינט רשמו נקמה קטנה לפנות בוקר (ב') על מארק קיובן, הבעלים של דאלאס. הלייקרס יצאו למשחק חוץ אצל המאבריקס וגברו עליהם 99-103, כשה"בלאק ממבה" תופר 38 נקודות ומוביל את L.A לניצחון שלישי רצוף.

למה נקמה? בעיקר בשל ההתבטאויות האחרונות של קיובן, שהצליחו להרגיז את אנשי הלייקרס. ביום שישי, בראיון לרדיו של ESPN, התייחס איש העסקים לענייניה הפיננסיים של הקבוצה מעיר המלאכים כשאמר: "אם מסתכלים על הפיי-רול שלהם, אז חייבים לשאול האם לא עדיף להם להשתמש בסעיף 'חנינה' על קובי בראיינט?".

הסבר: "סעיף חנינה" (Amnesty Clause), שנכנס לתוקף במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש של ה-NBA, מאפשר לכל קבוצה לחתוך שחקן אחד מהסגל, ובתמורה היא מחויבת לשלם את כל החוזה שלו עד תומו. למה זה משתלם לקבוצה? כי אותו שחקן יירד לה מההתחשבנות של תקרת השכר, וכך היא יכולה להחתים שחקנים בכסף שהתפנה. לעניין הזה יש משמעות אדירה, בהתחשב בכך שהקנסות על מעבר התקרה הולכים לצמוח באופן דרסטי מהשנה הבאה.

מבחינת הלייקרס, מדובר בסכומי כסף גדולים במיוחד. הפיי-רול שלהם העונה, הגבוה ביותר ב-NBA, עומד על קצת יותר מ-100 מיליון דולר, בעוד תקרת השכר קובעת רף של 70.3 מיליון דולר לקבוצה, ותשלום "מס לוקסוס" של דולר אחד על כל דולר חריגה ממנה (כלומר, הלייקרס ישלמו קרוב ל-30 מיליון דולר "מס לוקסוס" העונה). רק שהחל מהעונה הבאה, הקנס בגין חריגות יצמח משמעותית, ואם החריגות של הלייקרס מהתקרה ימשיכו להסתכם ב-30 מיליון דולר, הרי שהם יאלצו לשלם "מס לוקסוס" אדיר של כ-85 מיליון דולר. אפילו אם יצליחו לצמצם את החריגות מהתקרה ל-20 מיליון דולר בלבד, חשבון הלוקסוס שלהם עדיין יגיע לסכום גבוה במיוחד של 45 מיליון דולר.

על הרקע הזה, הציע קיובן ללייקרס להיפטר מהחוזה היקר של בראיינט, 30.45 מיליון דולר בעונה הבאה, הגבוה ביותר בליגה, באמצעות הפעלת "סעיף חנינה". למרות שקיובן סייג את דבריו ("אני לא חושב שהלייקרס יפעילו את זה על קובי, אני מדבר רק תיאורטית. יש להם החלטות קשות לקחת עכשיו"), הוא הצליח להרגיז רבים. בלייקרס הוציאו הודעה רשמית שבה כינו את התבטאויותיו של קיובן כ"לא הולמות".

וקובי? לאחר שניצח אתמול את קיובן על הפרקט, הוא כתב לו בטוויטר ציוץ שאפשר להבין אותו רק בדרך אחת: "Amnesty THAT". קיובן המשועשע הגיב: "נחמד לדעת שיש לפחות קבוצה אחת ושחקנים, מלבד המאבריקס, שמקשיבים לכל מה שאני אומר".

אגב, על-פי ה"לוס אנג'לס טיימס", שוקלת הנהלת ה-NBA לקנוס את קיובן על ההתבטאויות שלו ועל ההתערבות בעניינים הפנימיים של הלייקרס.