זה לא נגמר: בשר סוס התגלה גם בכדורי הבשר של איקאה

בשר סוס נתגלה במשלוח גדול של כדורי בשר משוודיה שנועדו לסניפי "איקאה" בצ'כיה ■ בדנמרק נמצא בשר סוס על פיצות

לאירופה לא נגמר הסוס: אחרי שבשר סוס נתגלה לראשונה במנות לזניה קפואות בבריטניה ולאחר מכן גם במוצרי מזון בספרד, איטליה וגרמניה - הגיע בשר הבהמה למאכלים נוספים במדינות נוספות באירופה.

איגוד הווטרינרים בצ'כיה דיווח היום שבשר סוס נתגלה במשלוח של כדורי בשר שיובאו למדינה משוודיה, והיו מיועדים למסעדות של ענקית הריהוט "איקאה" במדינה. החבילות, במשקל כולל של 760 קילוגרם, יוצרו בשוודיה ואז הובאו לצ'כיה לצורך הפצתם בחנויות הרשת.

הרשויות במדינה מנעו מכדורי בשר הסוס להגיע למדפים לאחר שביצעו בדיקה שגרתית והוסיפו כי מוצרים נוספים של בשר סוס נמצאו במשלוחים נוספים שיובאו לשטח צ'כיה גם מפולין. "בשר סוס נמצא גם בבשר שיועד להמבורגרים שיובא מפולין", נמסר מאיגוד הווטרינרים המקומי. בשבוע שעבר אותרו במדינה לראשונה מוצרים מבשר סוס, שנמצא בלזניות בולונז קפואות.

התוספת לפיצה: בשר סוס

הבוקר הודיעו רשויות הבריאות בדנמרק כי בכוונתם לנקוט בצעדים משפטיים כנגד קצב ממרכז המדינה שחשוד כי מכר בשר סוס יחד עם בשר בקר וחזיר, כתוספות על פיצות ברשת פיצריות.

"בדוגמיות שנלקחו מחבילות של פיצה בתוספת בשר ונבדקו, נמצא עירוב של בשר בקר, חזיר וסוס", נמסר מאיגוד הווטרינרים בדנמרק. הקצב מצדו טוען שבעלי הפיצריות להן מכר את הבשר ידעו כי המוצרים מכילים גם בשר סוס - ולא עשו דבר בעניין.

כתוצאה מהתפשטות מוצרי המזון המכילים בשר סוס ברחבי אירופה, הרשויות ביבשת החלו לבצע בדיקות DNA אקראיות במוצרי בשר, בחיפוש אחר בשר סוס שהוכנס למוצרים קפואים כמו לזניות והמבורגרים.

בשר סוס גם בחברת המזון הגדולה בעולם

בשבוע שעבר, גם חברת המזון הגדולה בעולם נפלה קורבן לתרמית בשר הסוס שמסעירה את אירופה בחודש האחרון. חברת "נסטלה" השוויצרית הורידה מהמדפים במרכולים באיטליה ובספרד ארוחות פסטה, לאחר שבדיקות מעבדה גילו כי לפחות אחוז אחד מהבשר במנות, שאמור להיות בשר בקר - הוא בשר סוס.

"אנו הודענו לרשויות כי בשניים מסוגי המוצרים שלנו נמצא בשר סוס בבדיקות דנ"א. אין סכנה לבריאות בצריכת המוצרים", נכתב בהודעה שפירסם מטה נסטלה בשוויץ. שני המוצרים הם רביולי בשר וטורטליני בשר, שנמכרים רק באיטליה ובספרד. מטעמי זהירות, לזניה בשרית הנמכרת בצרפת תורד גם היא מהמדפים.

בחודש האחרון הסעירה את מדינות האיחוד האירופי תרמית לפיה הוחלף בשר בקר בבשר סוס, שהוא זול יותר, בכמה ממוצרי המזון במדינות כגון אירלנד, בריטניה, שוודיה ונורווגיה. התרמית הביאה לסערה באיחוד, לזעם בקרב הצרכנים ולטענות של הרשויות ברומניה כי היא מואשמת בתרמית רק מכוון שהיא החברה החדשה והענייה ביותר באיחוד האירופי.

רשויות הבריאות מזכירות כי נוכחות בשר הסוס לא מהווה סכנה בריאותית של ממש, מלבד מקרים בודדים בהם סוסים הולעטו במשככי כאבים שאסורים לשימוש אצל בני אדם. למרות ניסיונות ההרגעה של הרשויות, אמון הצרכנים במרכולים הגדולים ובמזון הקפוא נפגע והמכירות של המוצרים המכילים בשר ירד דרמטית מאז נחשפה הפרשה.