צה"ל קיבל במפתיע תדרים חדשים להקמת רשת מדור רביעי

אף שעדיין לא פינה תדרים שנמצאים ברשותו בשל מחלוקת עם משרד האוצר על גובה הפיצוי - הצבא יהיה הראשון שיקים רשת מהירה בישראל

למרות שהם מיועדים בעקרון לחברות הסלולר שמשוועות לתדרים נוספים על מנת לעמוד בביקושים לתקשורת סלולרית רחבת פס, צה"ל קיבל תדרים להקמת רשת סלולרית מהירה מדור רביעי (LTE), כך נודע ל"גלובס".

את התדרים (בתחומים של 2,600 מגה-הרץ ו-700 מגה הרץ), הקצתה ועדת התדרים בראשות משרד התקשורת שבראשה עומד סמנכ"ל הספקטרום במשרד, נתי שוברט. מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי התדרים שקיבל צה"ל הם כאלה שהובטחו לו כבר לפני 5 שנים לפחות. עם זאת, את התדרים בתחום ה-2,600 הצבא ממילא אמור לפנות לטובת החברות הסלולריות, אך אינו עושה זאת בשל מחלוקת עם משרד האוצר על גובה הפיצוי שיקבל.

גורמים שמעורים בנושא ציינו בשיחה עם "גלובס", כי אין בעיה להקצות לצבא תדרים חדשים למרות שטרם פינה את התדרים המדוברים, שכן תחומי התדר מתחלקים למקטעים שבחלקם הצבא משתמש ובחלקם לא.

כך שכאשר הצבא יגיע לסיכום עם האוצר בנוגע לפיצוי הוא יפנה את התדרים המיועדים להקמת רשתות מהירות.

אילוצים ביטחוניים

תחום תדר נוסף שנחשב למבוקש מאוד ושגם אותו הוחלט להקצות לצה"ל (בארה"ב הוא משמש את המפעילות הסלולריות בדור הרביעי) - הוא בתחום ה-700 מגה-הרץ.

נציין, כי מדובר בתחום תדרים שסובל מהפרעות מצד מדינות שכנות שמפעילות בו שידורי טלוויזיה. וגם בישראל, תחום זה תפוס על ידי הטלוויזיה, כך שגם אם יפונה הוא ימשיך לסבול מהפרעות. עם זאת, צה"ל היה מוכן לקחת את התדרים הללו ולהשתמש בהם למרות איכותם הפגומה מתוך הנחה שיידע להסתדר עם ההפרעות הצפויות.

בסיכומו של דבר, הביקורת בעינה עומדת והיא על כך שצה"ל מקבל תדרים להקמת רשת דור רביעי בסלולר בעוד שהחברות המסחריות מבקשות ואינן מקבלות. שאלה נוספת היא מדוע לא עוכבה ההקצאה הנוספת לצה"ל בהתניה שיפנה קודם את התדרים שהתחייב. אחד ההסברים הוא שבמשרד התקשורת נאלצים להכפיף עצמם לאילוצים ביטחוניים ולסיכומים קודמים ושכמו במקרים רבים קיום הביטחון והחיים קודמים לאיכותם.