המינהלת וארגון השחקנים: שלב המבוי הסתום

פגישה ראשונה בניסיון למצוא הסדר לעניין שיתוף הישראלים וכמות הזרים; הערכות: "החוק הרוסי" יחזור כבר בשנה הבאה

ארגון שחקני הכדורסל ומינהלת הליגה נפגשו הערב (ב') לפגישה ישירה ראשונה, בניסיון להגיע להסדר בעניין השחקנים הזרים ושיתוף הישראלים בעונות המשחקים הבאות. במהלך הפגישה התברר שהפערים בין הצדדים עדיין גדולים, כל צד תקוע בעמדותיו, וההודעה הרשמית היחידה שיצאה מהפגישה היא על הסכמה לקיים פגישה נוספת ב-10 במארס.

האם קיימת סכנה שהליגה בכל זאת תושבת כבר העונה? ארגון השחקנים הסכים שלא להכריז סכסוך עבודה בשלב זה, ובתמורה הסכימו ראשי המינהלת לוותר על תקופת הצינון הנדרשת לפני שביתה ושנועדה לקיום מו"מ. המשמעות: לשחקנים תהיה אופציה לשבות באופן מיידי כבר בתום הפגישה ב-10 במארס, ללא תקופת צינון נוספת, במידה והמו"מ לא יתקדם לכיוון הסדר.

את המינהלת ייצגו בפגישה היו"ר שמואל פרנקל, המנכ"ל עדלי מרקוס, יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי וקצין התקשורת שלומי פרי. ארגון השחקנים התייצב עם צוות שכלל את יו"ר הארגון ניר אלון, היועץ המשפטי מטעם ההסתדרות רן קידר, שחקני העבר שמעון אמסלם וטל בורשטיין, הכדורסלן עמית תמיר, ונציג השחקנים הצעירים כרמל בוכמן.

הנושא הראשון שעלה בפגישה הוא הדרישה של מינהלת הליגה מהשחקנים לעצור את הליך העתירה לבג"ץ, בעניין שיתוף שחקנים זרים בכדורסל הישראלי. כזכור, ארגון השחקנים פנה למשרד התמ"ת, משרד הפנים ורשות ההגירה, כהליך ראשוני לפני הגשת בג"ץ שמטרתו לקבוע קריטריונים לבחינת נחיצות הבאת שחקנים זרים לכדורסל הישראלי. השחקנים דחו את דרישת המינהלת בטענה שאין מדובר בהליך שנעשה נגד המינהלת, אלא נגד המדינה וחוסר המדיניות שלה בנושא נחיצות העסקת שחקנים זרים.

הניסיון למצוא את שביל הזהב בעניין כמות הזרים ושיתוף הישראלים נמצא כרגע במבוי סתום. השחקנים הציגו במהלך הפגישה נתוני פעילות של 12 ליגות ברחבי אירופה, שהראו כי הליגה הישראלית היא זו שבה הכי הרבה זרים העונה מקבלים מעל 30 דקות בממוצע למשחק (34 שחקנים בסך הכל). מנגד, המינהלת הציגה נתונים המראים כי מספר הזרים בישראל נמוך משמעותית בהשוואה לכמות הזרים בליגות באירופה, ולכן באופן טבעי הזרים בישראל מקבלים יותר דקות על המגרש.

הדרישה של השחקנים כרגע היא לשלושה שחקנים ישראלים לפחות בחמישייה, בעוד שהמינהלת מעוניינת להשאיר את המצב הקיים. ההערכות הן שהצדדים ייפגשו אי שם באמצע. כאשר האופציה הנראית כרגע לעין כריאלית ביותר וזו שתמנע את השבתת הליגה היא חזרה ל"חוק הרוסי" כבר בעונה הבאה, כלומר שני ישראלים לפחות בכל רגע נתון על המגרש.

הוויכוח הגדול הצפויה הוא על כמות הזרים שתתאפשר לכל קבוצה. ההערכות הן שהסיפור ייגמר על 4-5 זרים בטופס בעונה הראשונה, בהשוואה למצב הקיים היום (לקבוצות שמשחקות עם "החוק הרוסי") שמאפשר 6 זרים בטופס.

יוזמה מעניינת שהעלתה המינהלת בניסיון לאפשר עוד פלטפורמה לשחקנים ישראלים היא הקמת ליגה עד גיל 21. ראשי המינהלת אף ציינו כי נעשתה פנייה לטוטו לבחון אפשרות שיתמוך כלכלית בהקמת ליגה כזאת.