קולטורה סטייל: חופשה ברוח תרבותית במיוחד בערים הגדולות בעולם

בילויים תרבותיים בניו-יורק וברוטרדם הכוללים כוכבים הוליוודיים, מעצבי אופנה שהופכים סטייל לאמנות ופסטיבל ששולח את הקהל לישון לצלילי קונצרט שירי ערש

פסיפס הולנדי

פסטיבל "מוטל מוזאיקה" ברוטרדם כולל כ-80 מופעים של מוזיקה, מחול ואמנות

פסטיבל "מוטל מוזאיקה" ברוטרדם, הולנד, מתקיים מדי שנה מאז שהעיר נבחרה כבירת התרבות (הזמנית) של האיחוד האירופי ב-2001. הפסטיבל, בן 36 שעות רצופות, מוקדש לתגליות חדשות ומסעירות בתחום המוזיקה, האמנות ומופעי מחול ותיאטרון פיזי, ומתקיים באולמות שונים במרכז העיר, סביב כיכר מרכזית. העיתוי המושלם: סוף השבוע של פסח (5-7 באפריל), מספק הזדמנות גם לישראלים לשים פעמיהם לאחת הערים הנפלאות והפחות מתוירות במרכז אירופה.

בניגוד לשמו, לא מדובר במלון, אבל הפסטיבל בהחלט מזמין את אורחיו לרכוש חבילות של כניסה להופעות, לינה והשכרת אופניים - כמה הולנדי מצידם.

מרבית ההתרחשות מתקיימת בין שישי אחר הצהריים וראשון בבוקר (עם מעט שעות שינה), ואחר כך אתם מוזמנים להישפך ולהתאושש במלון או באכסניה שבחרתם, באחת מחבילות הפסטיבל.

תמהיל ההופעות כולל פופ, מחול ומוזיקה אלטרנטיבית, לצד תיאטרון ואמנות חזותית. כ-80 מופעים יעלו ב-6 אתרים די קרובים זה לזה, וייהנו מהם כ-3,500 איש. הכיכר המרכזית משמשת כנקודת ציון אדריכלית וממנה גם יוצאים סיורים מודרכים לאתרים השונים בעיר, לתערוכות, לאירועי רחוב, למופעים מאולתרים ולטיולי שטח באופניים, כחלק מהאג'נדה הסביבתית של הפסטיבל.

סימן ההיכר הייחודי של הפסטיבל קשור באמת לתרבות האירוח והלינה - שעל שמה הוא נקרא. משתתפי הפסטיבל מוזמנים לקחת חלק ב"פרויקט שינה" שמתנחל בכל פעם במיקומים מפתיעים ומדליקים ברחבי העיר, והופך אותם למוטל לכל דבר. בד אנד ברקפסט בכנסייה, בבקתות עץ, בחלונות ראווה, באתר בנייה. על השירות והארוחה אחראים אמנים, שעושים זאת בדרכם המיוחדת. השנה תוכלו לישון באולם הקונצרטים העירוני ולצפות להפתעות.

הפרטים באתר: motelmozaique.nl/en

מברודוויי למונה

בינתיים בניו-יורק: טום הנקס מככב בברודוויי ומעצבי האופנה נכנסים למטרופוליטן

בחלון הזדמנויות בין סרטים, טום הנקס מככב לראשונה על בימת ברודוויי, במחזה חדש, LUCKY GUY מאת נורה אפרון, שפרצה עימו בסרט הלהיט "נדודי שינה בסיאטל". הצגת הבכורה ב-1 באפריל בתיאטרון ברודהרסט, ברח' 44, בבימוי ג'ורג' וולף (הצגות הרצה כבר מ-1 במארס). הנקס מגלם את דמותו של מייק מקאלארי, בעל טור כריזמטי ושנוי במחלוקת ב"ניו-יורק דיילי ניוז", כשמבעד לסיפורו, מתגלה ניו-יורק מוכת הסקנדלים של שנות ה-80.

הפרטים, הקישורים והכתובות באתר: newyorktheatreguide.com

הקשר הצרפתי בניו-יורק

אלכסנדר מקווין, ז'אן פול גוטייה, בלנסיאגה, ימאמוטו - בשנים האחרונות נחשפנו לא פעם לטרנד הגורף של כניסת אופנה למוזיאונים לאמנות. והנה, במוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק נפתחת ממש בימים אלה תערוכה העומדת על ראשיתו של הקשר האמיץ בין אופנה לאמנות: "אימפרסיוניזם, אופנה ומודרניות". בשנות ה-60-80 של המאה ה-19, ערש המודרניזם, כשפריז הפכה לבירת הסטייל העולמית, החלה עלייתן של חנויות הכל-בו, שמחלקות האופנה תפסו בהן יותר ויותר מקום.

היטיב לנסח זאת אדוארד מאנה, שאמר ב-1881: "האופנה האחרונה היא לגמרי הכרחית לציור... זה מה שחשוב ביותר". בתערוכה ניתן למצוא לצד ציורי האימפרסיוניסטים הנפלאים גם את השמלות עצמן, ששימשו להם מודל.

מתי, איפה וכמה: א', ג'-ה', 09:30-17:30, ו', ש' 09:30-21:00, סגור בימי ב'. מוזיאון המטרופוליטן, השדרה החמישית פינת רח' 82 במפגש עם הסנטרל פארק. מחיר כניסה מומלץ: 25 דולר. ילדים חינם