תמונת מסך: האמנות והקולנוע במפגש מעניין בפסטיבל האפוס הבינלאומי

פסטיבל אפוס הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות מוקדש למפגשים בין האמנויות לבין הקולנוע

הסרט "יוסי בנאי - אלבום פרידה" יפתח את פסטיבל אפוס ה-4 מחר (ד') במוזיאון תל-אביב. הסרט זכה בשנה שעברה במסגרת פסטיבל אפוס 3 במענק תמיכה בסך 500 אלף שקל, בשיתוף קרן רבינוביץ' לאמנויות וערוץ 8 בהוט (הוא ישודר בערוץ 8 ב-3.3, בשעה 22:00).

הסרט מלווה את יוסי בנאי בחודשים האחרונים לחייו, במפגשיו עם בני משפחה ועם אמנים, ביניהם שלומי שבן, מאור כהן, ארקדי דוכין, מיכה שיטרית, אהוד בנאי, יובל בנאי ועוד רבים וטובים, שלא ידעו שהם אלה שנבחרו למלא את צוואת הפרידה שלו מהחיים.

פסטיבל אפוס הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות מוקדש למפגשים בין האמנויות השונות לבין הקולנוע. הוא כולל סרטים של אמנים ועל אמנים, על אדריכלות, מוזיקה קלאסית ועכשווית, סרטים עלילתיים ותיעודיים לצד סרטונים מפתיעים ויצירות החומקות מהגדרות פורמליות.

הפסטיבל מתקיים זו השנה הרביעית, הוא כולל כ-50 סרטים עלילתיים ותיעודיים, ישראלים ובינלאומיים. לצד ההקרנות מתקיימות סדנאות, כיתות אמן, מופעים ייחודיים, פתיחת תערוכות, תחרויות, פרסים וקרנות ליצירה, הרצאות ומפגשים עם יוצרים מהעולם.

חוצה ז'אנרים

במסגרת הפסטיבל יוקרנו גם יצירות חוצות ז'אנרים של יוצרים ישראליים, חלקם במסגרת תחרותית. כזה הוא למשל סרטה של שלי קלינג "במעטפות", המציג תיעוד אינטימי של תהליך יצירה של קונצרט מחול בהולנד. ליצירה שותפים הכוריאוגרפית הישראלית קרן לוי והמוזיקאי הבריטי תום פרקינסון, בשיתוף עם אחותה הצעירה של קרן, הרקדנית רעות לוי, ואחיו התאום של תום, המוזיקאי אלכס פרקינסון. הסרט בוחן את מערכות היחסים האישיות והמקצועיות בין האחים ומספר את סיפורם הנפרד, כארבעה אמנים בחיפושם אחר זהות, בית ומשפחה בין קירות הסטודיו ואורות הבמה.

הבימאית יסמין קיני מציגה סדרה של סרטוני-שירה בעקבות טקסטים של עידו יואב. בסרטון "רובוטים" רננה רז משחקת דמות "אישה במטבח", בהשראת המטבח האמריקני הקלאסי של שנות ה-50, שמכשיריו הפכו למעין רובוטים השותפים לחייה הבודדים של אשת הפרברים. באותו סרטון, אילנה דיין, בדמות עצמה, "מדווחת מהשטח", מתארת את הסצנה היומיומית בטון הרציני המוכר שלה, ומעניקה לה תוקף של התרחשות חשובה, היוצר מתח מלעיג.

במקביל לפסטיבל אפוס וכחלק ממנו, תיפתח במוזיאון תערוכת הווידיאו-ארט של האמן הגרמני ממוצא צ'כי הארון פארוקי. הוא ישתתף ביום חמישי במפגש ראשון בסדרת מפגשי "אמנות בעידן הדיגיטלי", שעורכות צילה חסין ורותם רוף. הסדרה, ביוזמת חממת האמנות ארטפורט תל-אביב ומוזיאון תל-אביב, תבחן את השפעות המעבר למדיה דיגיטלית על זירת האמנות העכשווית, תכנים ותהליכי יצירה, השינויים העוברים על חללי התצוגה, תפקידם של המוזיאונים והגלריות, וכיצד תהליכים אלו מעצבים מחדש את היחסים עם הקהל. פארוקי ישתתף במפגש וידבר על תהליך היצירה.

בין גיבורי התרבות הבולטים בסרטי הפסטיבל: איימי ווינהאוס, מרינה אברמוביץ, אנסמבל מיתר בקונצרט בווילה ואנזה, ג'ון קייג', הביטלס, דיאנה ורילנד ועוד.

מוזיאון תל-אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27, יום ד'-שבת, מחיר כרטיס: 44 שקל. הזמנות בטל: 9066*. filmart.co.il