אדריכלות רכה: יואי וטקהרו טזוקה מיפן המציאו מודל חדשני

ילדים והורים עומדים במרכז התכנון האדריכלי של יואי וטקהרו טזוקה

מה משותף לבית חולים שמכל חדר בו רואים את הנוף, למבנה עץ במוזיאון הפתוח ליד הר פוג'י, לגן ילדים בטוקיו ולמרכז לטיפולי כימותרפיה לילדים? כל אלה הם פרויקטים של משרד האדריכלים היפני של בני הזוג יואי וטקהרו טזוקה. השניים מתכננים מבני ציבור ובנייני מגורים, בתי חולים וגני ילדים, ובכל אחד מהפרויקטים שלהם, הם יודעים לשים את האדם במרכז. קנה המידה האנושי אינו רק סיסמה עבורם. ניכר שבתכנון הם לוקחים בחשבון את זווית הראייה, מרחק ההליכה ואופן ההתנהגות במרחב של המשתמשים הפוטנציאליים שלו.

גן ילדים שתכננו בלב טוקיו נחשב למודל חדשני למוסדות חינוך. התכנון החכם מטשטש את הקשר בין פנים לחוץ. הגן המעוגל סביב חצר פנימית מספק מרחב מוגן, מאפשר לילדים לנוע בחופשיות בין מפלסי הכיתות, אזור המשחקים וגינת הגג הפתוחה וחשוב מכל - אין בו כלל פינות וזוויות חדות.

בשישי הקרוב תרצה יואי טזוקה (yui tezuka) בסימפוזיון האדריכלות הבינלאומי השנתי, המתקיים במסגרת פסטיבל אישה. השנה יתמקד הכנס במרחב הציבורי בראייה נשית. טזוקה היא אחת משלוש אדריכליות בינלאומיות פורצות דרך, שיציגו את עבודותיהן ותפיסת עולמן בכנס. הדיון השנה מתמקד בגישתן של אדריכליות למרחב הציבורי העכשווי. אוצרת הכנס, האדריכלית בתיה סבירסקי מלול, אומרת כי זהותן הנשית משפיעה על הבחירות המקצועיות שלהן: "נשיות עשויה להוות יתרון משמעותי בתכנון ו'הלבשת' המרחב הציבורי, כך שיהיה שימושי ונגיש לקבוצות אוכלוסייה שונות - ילדים, מבוגרים וקשישים. הצורך ביצירת מרחבים ציבוריים ייעודיים בעיר ובבנייני הציבור צבר תאוצה דווקא בשנים האחרונות. עם התפתחות האינטרנט והרשתות החברתיות, גברה דווקא הדרישה למקומות מפגש פיזיים".

הסימפוזיון ייערך במדיטק חולון, רח' קוגל 12, שישי, 1.3.13. מחיר: 60-180 שקל, HTL.CO.IL