נחשף ב"גלובס": הקישוריות ברשתות נייחות יורדת לאגורה

הרפורמה האחרונה של שר התקשורת משה כחלון: הקישוריות בנייח תעמוד על כאגורה בלבד (1.04), לעומת כ-3.5 אג' היום בממוצע ■ בעקבות המהלך, צפוי הפסד הכנסות לבזק והוט בהיקף עשרות מיליוני שקלים

הרפורמה האחרונה של שר התקשורת משה כחלון: משרד התקשורת מודיע היום על כוונתו להפחית את תעריפי הקישוריות ברשתות הנייחות. הקישוריות בנייח תעמוד על כאגורה בלבד (1.04), לעומת כ-3.5 אג' היום בממוצע. כפי שעשה בקישוריות הסלולרית, יוצא משרד התקשורת לשימוע ולאחר שישמע את עמדת החברות יקבל החלטה סופית. בעקבות המהלך, צפוי הפסד הכנסות לבזק והוט בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

הפחתת הקישוריות ברשתות הנייחות התבקשה כבר לפני 5 שנים, לאחר שהסדר התעריפים האחרון של בזק הסתיים ב-2008. אלא שעיכובים חוזרים ונשנים ועבודה לא יעילה של המשרד בשנים האחרונות הביאו לדחיות חוזרות ונשנות בפרסום המספר.

התוצאה היא שהציבור בזבז עשרות מיליוני שקלים לאורך השנים שעברו לחברות התקשורת הקוויות על חשבונו. משרד התקשורת שכר לשם העבודה את חברת הייעוץ פרונטיר.

בהמשך לעבודה הכלכלית שנעשתה במשרד התקשורת במהלך השנה וחצי האחרונות, המשרד מפרסם היום שימוע, בעניין שינוי התעריף בעד השלמת שיחה ברשת נייחת. מוצע כי תעריף זה יחול על כל הרשתות הנייחות בישראל, לרבות "בזק", "הוט טלקום", ועוד. לחברות ניתנו 60 ימים להעברת מענה והתייחסות לשימוע.

המשרד מבקש לעשות שימוש במודל מסוג TSLRIC (או LRAIC), הקובע כי על שירות מסוים לשאת בעלות התוספתית הכרוכה באספקתו, כשהשירות מסופק על גבי רשת יעילה, צופה פני עתיד, המבוססת על טכנולוגיית NGA.

על סמך המודל, המשרד מבקש להפחית את תעריף בעד השלמת שיחה ברשת נייחת לסכום של 0.0104 שקל. מחיר זה משקף את העלות הכרוכה באספקת שירות דקות התנועה בלבד, ללא התחשבות בעלויות הקבועות של אספקת קווי טלפון, וללא תוספת של העמסות כלשהן, כפי שהיה בעבר.

המשרד הסתייע בשירותי חברת ייעוץ בינלאומית, אשר בנתה מודל עלויות לרשת נייחת. מודל זה משמש את המשרד הן בעניין שינוי תעריף קישור הגומלין כאמור וכן ישמש לבדיקת עלויות של שירותים סיטונאיים שיוצעו בהתאם למדיניות שר התקשורת ממאי 2012. חברת הייעוץ בנתה מודל המבוסס, בין היתר, על נתונים שהתקבלו מהמפעילים בישראל. בעת בניית המודל הסתמכה חברת הייעוץ על עקרונות המקובלים במדינות שונות ברות השוואה באירופה.

בנוסף, נעזר המשרד בשירותיו של הכלכלן הבכיר פרופ' ראובן גרונאו, בין היתר לצורך התאמת המודל לרגולציה הנוהגת בישראל. המשרד סבור כי תעריף השלמת שיחה מבוסס עלות, יתרום רבות לתחרות בתחום הטלפוניה הקווית בישראל, תשפר את היכולת התחרותית של מפעילים קטנים וחדשים, ותביא לעלייה ברווחת הצרכנים.

כזכור, הפחתת דמי הקישוריות בענף הסלולר הייתה הסנונית הראשונה בתהליך הפחתת המחירים ופיתוח התחרות בשוק הסלולר. התגבשות קבוצות תקשורת בשוק, המציעות שירותים נייחים וניידים, תאפשר להן, להציע לצרכן חבילות "הכל כלול" אטרקטיביות. וזאת, בשל העובדה שהוצאות חברות הסלולר בגין שיחה מטלפון נייד לטלפון נייח תפחת לאגורה אחת בלבד, בסכום העולה על "אובדן ההכנסות" בתחום הנייח.