חברות כרטיסי האשראי הרוויחו 650 מיליון שקל ב-2012

כניסת חוק ישראכרט והורדת העמלה הצולבת שחקו בכ-30% את רווחי מגזר הסליקה של ישראכרט ■ גידול חד בתיק האשראי החוץ-בנקאי של לאומי קארד

שלוש חברות כרטיסי האשראי פרסמו היום את הדוחות הכספיים לשנת 2012. שנה זו הייתה סוערת למדי בענף זה, ובמהלכה ירדה העמלה הצולבת, נכנס לתוקפו חוק ישראכרט, וברקע היו החששות על השפעת ההאטה הכלכלית על התוצאות. אולם למרות המאבקים במגבלות הרגולציה, והחששות מפגיעה, נראה כי החברות עדיין מייצרות מזומנים בקצב נאה.

רווחי ישראכרט, לאומי קארד וכאל עמדו בשנת 2012 על 650 מיליון שקל, עלייה של כ-2% לעומת 2011. את העלייה החדה ביתר רשמה ישראכרט, של בנק הפועלים, שהרוויחה 277 מיליון שקל, גידול של 20% לעומת שנת 2011 (בנטרול הרווח ממכירת מניות מאסטרקארד צמח הרווח ב-13%).

לאומי קארד של בנק לאומי רשמה עלייה מתונה ברווח, של 1.7%, ל-180 מיליון שקל. "השנה החולפת הייתה טובה וזה די מפתיע. התוצאות הרבה יותר טובות ממה שחשבנו שיהיה", אומר חגי הלר מנכ"ל החברה.

השנה החולפת הייתה טובה לחברה, אבל דווקא הרבעון האחרון היה חלש יחסית, והחברה רשמה בו רווח של 38 מיליון שקל, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל.

כאל, שבשליטת בנק דיסקונט, היא החברה היחידה שבה נרשמה השנה ירידה ברווח. רווחי כאל נשחקו ב-2012 ב-8.7%. השחיקה נבעה מכך שהכנסות החברה שמרו על קיפאון, בעוד שהוצאות המכירה והשיווק זינקו בכ-17% לכ-200 מיליון שקל. עוד פגעה ברווחי כאל עלייה של 6 מיליון שקל בהוצאות להפסדי אשראי. לפני כמה שבועות נכנס לתפקידו מנכ"ל חדש לכאל - דורון ספיר.

אלו המספרים המרכזיים של חברות כרטיסי האשראי אשתקד:

213.6 מיליארד שקל - זהו היקף השימוש בכרטיסי אשראי בשנת 2012. הציבור הישראלי מגדיל את השימוש בכרטיסים, ובשנה שעברה עלה היקף השימוש ב-7.8%. היקף השימוש בכרטיסי אשראי הוא פרמטר חשוב, שמשקף את הצריכה הפרטית.

להערכת דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט, מגמה זו תימשך גם בשנה הקרובה. "אנחנו רואים צמיחה בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי. יחד עם זאת, קצב הצמיחה התמתן מ-8%-10% ל-5%-7%, והתמתנות זו תימשך ככל הנראה גם השנה, אך עדיין חשוב לזכור כי מדובר בצמיחה חיובית", הוא אומר.

ישראכרט ממשיכה לחלוש על קרוב לחצי מהשוק, והיקף השימוש בכרטיסי האשראי של החברה חצה השנה את רף ה-100 מיליארד שקל, ועמד על 104.3 מיליארד שקל, גידול של 7.6% לעומת שנת 2011. את הצמיחה החדה ביותר בשימוש רשמה כאל: 8.1% ל-53.5 מיליארד שקל.

0.2% זוהי העלייה בהכנסות כאל בשנת 2012, שהסתכמו ב-1.12 מיליארד שקל. היקף השימוש בכרטיסי האשראי אמנם עלה בצורה הנאה, אך מה שהעיב על הכנסות חברות כרטיסי האשראי היא הירידה בעמלה הצולבת.

התוצאה היא שההכנסות של החברות עלו בצורה מתונה, ובכאל מדובר למעשה כמעט בקיפאון. לשם השוואה, בלאומי קארד עלו ההכנסות ב-1.5% ל-954 מיליון שקל, ובישראכרט ב-3.2% ל-1.78 מיליארד שקל.

חוק ישראכרט, שהגדיל את התחרות בענף, השפיע על תוצאות ישראכרט. לראשונה זה זמן נרשמה בחברה ירידה בהכנסות מסליקה מבתי עסק. הכנסות אלו ירדו בכ-5% ל-897 מיליון שקל.

זאת, בשילוב ההשפעה של ירידת העמלה, שחקו את רווחי מגזר הסליקה. רווחי החברה ממגזר הסליקה נשחקו ב-32%. הרווח בתחום זה עמד ב-2012 על 41 מיליון שקל, לעומת 60 מיליון שקל בשנת 2011.

"עוצמת התחרות אחרי חוק ישראכרט עלתה. אין ספק שיש שחיקה בפרמטרים מסוימים, כמו רווחי מגזר הסליקה, אבל אנחנו מתכוונים להמשיך ולעבוד לפי בסיס ומחירים כלכליים", אומר קוטלר.

17.8% זוהי הצמיחה בתיק האשראי החוץ-בנקאי של לאומי קארד בשנה שעברה. תיק האשראי החוץ-בנקאי של החברה עומד על 1.86 מיליארד שקל, והיא נושפת בעורפה של חברת כאל, ששלטה עד לאחרונה בנתח השוק בתחום זה.

"התוכנית שלנו היא להמשיך בקצב גידול גבוה באשראי צרכני גם השנה, ואנחנו מקווים להפוך לשחקן הגדול בתחום. אנחנו אמנם מורידים מחירים, אבל מכוונים את העבודה מול לקוחות נוחים יותר, ואז ההפרשה שלנו להפסדי אשראי נשארת נמוכה", אומר הלר.

בעוד שלאומי קארד רשמה צמיחה חדה בתחום, הרי שבכאל נרשמה ירידה של 4.5% בהיקף התיק. יחד עם זאת, בחברה מתכוונים לשפר השנה את התוצאות, ולהציג צמיחה, בין היתר באמצעות מוצרים חדשים שהחברה תשיק בתחום.

ישראכרט הסתפקה בגידול צנוע של 4% בתיק האשראי החוץ-בנקאי, שעומד על 683 מיליון שקל. "אנחנו זהירים מאוד בתחום זה, ומתנהלים בשמרנות, אבל התיק שלנו מניב תוצאות טובות", אמר קוטלר.

ירידת ריבית הפריים במהלך השנה הביאה לירידה בריבית הממוצעת שגובות חברות כרטיסי האשראי. בישראכרט ירדה הריבית בשיעור של קרוב ל-9% לרמה של 9.77%, ובלאומי קארד הריבית ירדה בממוצע ב-12.7% ל-10.3%. לעומת זאת בכאל, שבה ממילא הריבית גבוהה בממוצע ממתחרותיה, הריבית נותרה ללא שינוי, ועמדה על 12.2%, כך שהפער בינה לבין ישראכרט ולאומי קארד הולך ומתרחב.

5.98 מיליון - זהו מספר כרטיסי האשראי הפעילים בענף. מספר הכרטיסים הפעילים קרוב לחצות את רף ה-6 מיליון, והוא רשם השנה עלייה של 4.7% לעומת שנת 2011.

מי שרשמה השנה גידול משמעותי בכרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים היא חברת כאל. מספר הכרטיסים החוץ-בנקאיים הפעילים גדל השנה ב-14.2% ל-522 אלף כרטיסים. עיקר הגידול נבע מהחבירה למועדון 365, שפירק את השותפות עם לאומי קארד.

תמונת הראי של כאל נמצאת בלאומי קארד, שם, בעקבות הפסקת ההתקשרות עם מועדון 365, נרשם קיפאון במספר הכרטיסים החוץ-בנקאיים, וכמות הכרטיסים עלתה ב-1% בלבד.

"פתחנו מועדון בסוף השנה ביחד עם מגה ספורט, והוא אמור לתת במהלך השנה תשובה להיעדר של מועדון 365", אמר הלר.

תוצאות חברות כרטיסי האשראי
 תוצאות חברות כרטיסי האשראי