מיוחד ל"גלובס": המניות המומלצות להשקעה מסביב לעולם

מנהלי ההשקעות בארץ סבורים כי האפיק המנייתי הגלובלי מציע כעת הזדמנויות השקעה רבות ■ מומחי בתי ההשקעות ממליצים, במיוחד ל"גלובס", על המניות שיבלטו על מפת העולם

דרום אפריקה

ברזל ושיווק ביבשת השחורה

הכלכלה הגדולה והעשירה ביבשת ואחראית על כרבע מהתמ"ג שלה. המדינה ידועה בעיקר בעושרה הרב במחצבים, ובמרבצים הגדולים של זהב, יהלומים, פחם ופלטינה המצויים בה. עם זאת, שנות האפרטהייד הותירו את מרבית ההון בידי העשירים במדינה - 50% מהאוכלוסייה מוגדרת מתחת לקו העוני, ושיעור האבטלה הרשמי עומד על 28%.

Kumba Iron (סימול KIO:SJ)

ספקית עפרות הברזל הגלובלית פועלת מדרום אפריקה, ומייצאת בעיקר לאסיה, אירופה והמזרח התיכון. ב-3 השנים האחרונות הציגה צמיחה כוללת של 95% במכירות ושל פי 2 ברווח למניה. ב-2012 רשמה ירידה בהכנסות וברווחים, על רקע הצניחה במחירי הברזל בעולם, אולם השנה היא נהנית מצמיחה חזויה של 15% בהכנסות וכ-18% ברווחים. על בסיס תחזיות האנליסטים לשנה הבאה, המניה נסחרת כיום במכפיל רווח חזוי של 13. תשואת הדיבידנד שלה עומדת על 5.5%. בצד הסיכון, החברה חשופה לתנודות במחירי הברזל, שנמצאים כעת במגמת בירידה.

Woolworth (סימול WHL:SJ)

רשת שיווק דרום אפריקנית, אשר פרוסה ב-149 חנויות ביבשת ובמזרח התיכון, ומשווקת מוצרי מזון, ביגוד, כלי בית ועוד. הרשת מציגה שלוש שנים רצופות של גידול ברווחים, וגם ב-2013 צופים לה המשך צמיחה ברווח למניה. ב-2012 רשמה הרשת צמיחה של 50% בהכנסות, והצפי לשנה הנוכחית הוא לעלייה נוספת של כ-16%. מכפיל הרווח החזוי לשנת הכספים הבאה עומד על 17, ומגלם פרמיה קלה על מדד המניות ביוהנסבורג. בצד הסיכון: חשיפתה הרבה לכלכלות דרום אפריקה והאזור, אשר צומחות באחרונה באופן מתון.

ממליץ: אורן מונטל, פסגות קרנות נאמנות

מקסיקו

המדינה בונה על מלט

המדינה עוברת בעשורים האחרונים תהליך של מעבר לשוק חופשי, שבמסגרתו ירדה כמות העסקים השייכים לה באופן משמעותי. אולם הכלכלה במדינה עדיין סובלת מתחלואים רבים: חלוקת העושר לא שוויונית; הסכסוכים בין קרטלי הסמים פוגעים בריבונות הממשלה ובביטחון הציבור, ומובילים למותם של עשרות אלפים; ומאז שנת 2000 המדינה מתקשה למעשה לשוב לרמות הצמיחה, שבהן שהתה טרם משבר הדוט.קום.

Cemex (סימול CX)

מחברות המלט וחומרי הבנייה המובילות בעולם, עם פעילות ב-50 מדינות, והכנסות של כ-15 מיליארד דולר בשנה. החברה, בת למעלה מ-100 שנות פעילות, מניבה רק כרבע מהכנסותיה מהשוק הביתי במקסיקו, וכ-20% מארה"ב. פעילותה נפגעה קשות במשבר בשוקי הנדל"ן בארה"ב ובאירופה, אך באחרונה מפגינה סימני שיפור. תהליך ההתאוששות בשוק הדיור האמריקני, שצובר עוצמה בשנה האחרונה, צפוי להיטיב עם פעילותה. השווקים המתעוררים באמריקה הלטינית ובמזרח הרחוק מהווים מנועי צמיחה חשובים נוספים לטווח הארוך.

Grupo Kuo (סימול KUOB:MM)

חברת החזקות מקסיקנית, הפעילה בשלושה תחומים עיקריים: כימיקלים ומוצרי פלסטיק (כ-50% מהכנסות); מוצרי מזון (כ-30%); וחלקי חילוף לרכב (כ-20%). שלושת הסגמנטים מניבים לחברה הכנסות של למעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה, עם שיעור רווחיות EBITDA של כ-10%. החברה פעילה בכ-70 מדינות ברחבי העולם, ומעסיקה כ-16,000 עובדים. היא מניבה כמחצית מהכנסותיה מחוץ למקסיקו. פעילותה המפוזרת מאפשרת חשיפה למגוון תחומי צריכה פרטית גלובלית, עם אופי ביקוש קשיח המגביל את רמת הסיכון העסקי.

ממליץ: סרגיי וסצ'ונוק, אופנהיימר

דרום קוריאה

לא רק סמסונג

דרום קוריאה מדורגת במקום ה-15 בעולם מבחינת התמ"ג, חברה בפורום ה-G-20 ובארגון ה-OECD. מאז שנות ה-70 של המאה שעברה, מתוך מסגרת מדיניות ברורה, החלה הממשלה להשקיע בבניית מפעלי אלקטרוניקה ומכוניות, וכך הובילה ליצירתן של חברות דוגמת יונדאי, סמסונג, LG, דייהו, ועוד. כיום היא נמנית עם הכלכלות המובילות בייצור זיכרונות של מוליכים למחצה, מסכים דקים וטלפונים סלולריים.

SK Telecom (סימול 17670:KRX)

ספקית שירותי תקשורת הגדולה ביותר במדינה, עם למעלה מ-26 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-50%. החברה מציעה מגוון רחב של שירותי תקשורת ניידת, ומספקת באמצעות החברות-הבנות שלה שירותים אלחוטיים. חברת SK נחשבת למובילה טכנולוגית בתחומה בקוריאה. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-12.5 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח חזוי של כ-9 לשנת 2013, והיא בעלת תשואת דיבידנד גבוהה יחסית. הסיכונים העיקריים הם התחרות הגוברת בענף, והגידול הנדרש בהיקף ההשקעות על מנת לשמר את כושר התחרות של החברה.

Posco (סימול 5490:KRX)

חברת הברזל הגדולה ביותר בדרום קוריאה והשישית בגודלה בעולם, עם שווי שוק של כ-30 מיליארד דולר. החברה בעלת עניין בכ-20 מכרות בעולם, וכמו כן בבעלותה מפעלי אלומיניום ומיחזור. פוסקו היא דרך טובה להיחשף לשוק הפלדה, בזכות נתח השוק ועלות הכרייה הנמוכה. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-30 מיליארד דולר, עם מכפילי רווח חזוי של כ-10.5 ו-9.5 לשנה זו ול-2014 בהתאמה, והיא בעלת תשואת דיבידנד של כ-2.6%. בין הסיכונים: ירידה מתמשכת במחיר הפלדה, החרפת הסביבה הכלכלית, והתחרות של חברות הסיניות.

ממליץ: יונתן חדד, מיטב

טאיוואן

שגשוג במושגים סיניים

טאיוואן היא רפובליקה סינית, חברה בארגון הסחר העולמי, המציגה כבר שלושה עשורים צמיחה ממוצעת מרשימה של כ-8% בשנה, עם אינפלציה ואבטלה נמוכים. המדינה היא אחת היצואניות המרכזיות של מכשירי חשמל וחומרה להייטק, ונהנית בעשורים האחרונים משגשוג כלכלי ומעבר מתעשייה מבוססת חקלאות לתעשייה גבוהה, המתמקדת בייצור ומתפתחת לתחומי המחקר, הפיתוח והחדשנות.

צ'יינה אירליינס (סימול TT:2610)

מספקת שירותי תחבורה אווירית בינלאומיים לנוסעים ומטען ברחבי אסיה, אוסטרליה, אירופה וארה"ב. להערכתנו, ב-2013 הגידול בתעבורת נוסעים יעזור לשלש את הרווחיות של החברה, ולהקטין את הרגישות שלה בעסקי המטען. אנו צופים, כי התחזית ארוכת הטווח של צ'יינה אירליינס תשתפר, בין היתר הודות לגידול במספר התיירים הסינים לטאיוואן, וכן משום שהשיפור במרווחי התפעול ימשיך לדחוף מעלה את הרווחים של החברה, ועשוי להביא את התשואה להון של החברה אל מעל לרמת השיא הקודמת, של 7%-8%.

הון האי (סימול TT:2317)

חברה לייצור והרכבת רכיבים אלקטרוניים עבור מגוון מוצרי צריכה. באחרונה התמקדו המשקיעים בבעיות ייצור של החברה בקו האייפון, אך לדעתנו הדבר אינו מוצדק, ולכן גם נוצרה הזדמנות השקעה מעניינת במניה. הון האי עומדת ליהנות מכניסה לייצור מוצר חדש, המתוכנן על ידי אפל. כיום חלקה היחסי של הון האי באספקת פתרונות ייצור ורכיבים לאפל, אינו גבוה. אנו מעריכים, כי פוטנציאל הצמיחה של הון האי כקבלנית של אפל, הוא משמעותי, אך כרגע אינו מגולם במחיר המניה, הנסחרת במכפיל רווח חזוי של 11 ל-2013.

ממליצים: הדר אשרת ואבשלום שמעי, דויטשה בנק

סין

הרפורמות עובדות

לאחר שהציגה קצב צמיחה שנתי מרשים של מעל ל-8% בשנים האחרונות, לאור רפורמות חיוביות של הממשל לעידוד השקעות בענפים כושלים, מודאגים כעת רבים מכך שהקטר הסיני נמצא בהאטה. מעת לעת נוקטים הממשל והבנק המרכזי רפורמות חדשות, במטרה להגדיל את זרימת האשראי למערכת ולאושש את הצמיחה.

ביידו (סימול BIDU)

מפעילה את מנוע חיפוש האינטרנטי הפופולרי ביותר בשפות הסיניות. המותג החזק של ביידו בסין, נתח השוק הגבוה של החברה, וכן הידע הטכנולוגי שיש לה הם גורמים, אשר להערכתנו יאפשרו לחברה להמשיך לשמור על מעמד מוביל בשוק החיפושים המקוונים בסין. כיום סובלת המניה מסנטימנט שלילי, כתוצאה מכניסת מתחרים חדשים ובשל חשש שהחברה לא תוכל למנף את יתרונותיה התחרותיים מעולם ה-PC אל עולם הסלולר. חששות אלו הובילו למצב שבו חברה עם הצלחה מוכחת, שמובילה שוק שצומח בקצב של 40% בשנה, נסחרת במכפיל רווח חזוי של 17. בשל האמור, אנו מעריכים, כי מדובר בהזדמנות קנייה אטרקטיבית.

ממליץ: גיורא קוצ'ינסקי, קמליה קפיטל מרקט

קנדה

מרוב אשלג לא רואים את היער

הכלכלה הקנדית מפותחת מאוד, ונהנית מעתודות גדולות של גז טבעי ונפט (שנייה רק לסעודיה מבחינת היקף העתודות), בנוסף להיותה ספקית העצים הגדולה בעולם. מאז שנות ה-90 של המאה שעברה, עת חתמה על הסכם סחר עם ארה"ב, חוותה המדינה עלייה דרמטית בתמ"ג, אשר ממשיך לצמוח בקצב יציב יחסית גם כיום.

פוטאש (סימול POT)

יצרנית האשלג הגדולה בעולם. האשלג נחשב למרכיב הדישון העיקרי החיוני ביותר לגידולים חקלאיים, והוא אינו ניתן להחלפה. תפוקה האשלג מתבצעת ב-12 מדינות בלבד, מספר אתרי הכרייה נחשב למוגבל, ופרק הזמן לבניית מכרה חדש עומד על 7 שנים בקירוב.

תאגיד פוטאש נהנית מיתרונות תחרותיים, כגון יכולת הפקת אשלג באיכות גבוהה בעלות נמוכה, ונגישות לאזורי הביקוש החזקים בעולם.

בנוסף, החברה פועלת אל מול ממשלות בעולם, באמצעות תאגיד קאנפוטקס - קונסורציום של יצרניות האשלג הקנדיות, שבו פוטאש נחשבת לחברה הדומיננטית ביותר. במילים אחרות, החברה היא השחקנית הדומיננטית ביותר בשוק, שהוא למעשה אוליגופול, הפועל בצורת קרטל דומה לזה שמפעיל אופ"ק.

הצמיחה של הכלכלות המתפתחות בעשורים האחרונים הביאה לצמיחה ופיתוח אדיר של ריכוזי אוכלוסייה מתועשים. עם העלייה ברמת החיים בקרב האוכלוסייה של אותן כלכלות, משתנים גם הרגלי התזונה של התושבים, וכך גדל הביקוש לבשר ולמוצרי חלב. בשל גורמים אלו, ומאחר שהחברה נסחרת במכפיל רווח חזוי של 14 שאינו יקר, אנו ממליצים להשקיע במניה.

ממליץ: גיורא קוצ'ינסקי, קמליה קפיטל מרקט

ברזיל

לקראת אירועי הספורט

עם תוצר של כ-2.5 טריליון דולר ב-2012, וגודל אוכלוסייה שנושק ל-200 מיליון איש, ברזיל היא הכלכלה השישית בגודלה בעולם במונחי תוצר, השמינית בגודלה בעולם בצריכת אנרגיה, והכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. לברזיל כלכלה מגוונת: היא עשירה במשאבי טבע חיוניים, וכן יצואנית משמעותית. לאור העובדה שלמדינה מצפה אירוח של שני אירועים משמעותיים בשנים הקרובות (המונדיאל והאולימפיאדה), נתמקד בחברות ששייכות לצמיחה המקומית ולא לייצוא. זרימת ההון המסיבית למדינה בשנים הקרובות, בתוספת ריבית גבוהה, צפויות לחזק את המטבע המקומי.

Banco Bradesco (סימול BBDC4:BZ)

הבנק בעל שווי שוק השני בגודלו בברזיל (134 מיליארד ריאל, שהם כ-67 מיליארד דולר). ב-2006 הוא רכש את הפעילות של אמריקן אקספרס בברזיל, והוא הבנק בעל שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מבין הבנקים הציבוריים בברזיל. לאור ההערכה, כי התמ"ג בברזיל יצמח בשיעור גבוה בשנים הקרובות, והצורך בהלוואות להשקעות יגדל, ההנחה היא כי שיעור ההלוואות של הבנק יגדל בממוצע של 15% בשנים הקרובות - גבוה מאוד בהשוואה עולמית. שווי השוק גם הוא עומד על פרמטרים גבוהים יחסית למערב, עם מכפיל הון של 1.93 ומכפיל רווח של 12 - יחסים מעט גבוהים בהשוואה לתעשייה המקומית. יש לזכור, כי התשואה להון עולה על 18%, וקצב הגידול בהלוואות ובנכסים עומד על נתון דו-ספרתי. ההנחה היא, כי הרווח של הבנק יגדל בשנים הקרובות בשיעור של 15%-17%. הסיכונים הכרוכים בהשקעה קשורים להערכות יחסית אופטימיות באשר לקצב הצמיחה של הכלכלה. במקרה שהערכות אלו לא יתממשו, הן לא יצדיקו מכפיל יחסית גבוה אשר על פיו הבנק נסחר.

Totvs Sa (סימול TOTS3:BZ)

חברת התוכנה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, עם כ-44,000 עובדים, ונתח שוק של 53% מהשוק הברזילאי ו-35% מכלל השוק של אמריקה. החברה מציגה פתרונות תוכנה במגוון תחומים, כגון ניהול פרויקטים, לוגיסטיקה, פיננסים, חינוך, בריאות ועוד, ונשענת גם על מערכת ההפעלה שלה לצורך יישום הפתרונות הטכנולוגיים שלה. רוב מכירות החברה מתבצעות לעסקים קטנים ובינוניים בברזיל, תוך גידול במכירות בשאר מדינות דרום אמריקה. החברה נסחרת בשווי שוק של 7.5 מיליארד ריאל (כ-3.7 מיליארד דולר), וצומחת בקצב של 20% בהכנסות ו-30% ברווח בשנים האחרונות. הגידול בדרישות הטכנולוגיות של החברות בדרום אמריקה, בפרט בתחום ה-ERP (ניהול מידע), מהווה קרקע נוחה להמשך צמיחה בפעילות החברה בשנים הקרובות. המשך קצב הצמיחה הקיים, שאותו מעריכה החברה, מעמיד את שווי החברה על מכפיל רווח צפוי של 16 בשנת 2014, לעומת 22 היום. מצבה הפיננסי של החברה הוא מצוין, ללא חובות, והיא מציגה גידול מתמשך בתשואת הדיבידנד.

ממליץ: הראל פיננסים

מניות מומלצות מסביב לעולם
 מניות מומלצות מסביב לעולם