סורוס: לגרמניה יש חלק בהתמשכות משבר החוב באירופה

מייסד קרן הניהול הנושאת את שמו מאשים את גרמניה בכך שהיא עושה את המינימום האפשרי לשמירה על גוש האירו ■ הוא תוקף גם את התעקשותה על ביצוע תוכניות צנע במדינות החלשות

המשקיע הנודע ג'ורג' סורוס שוב תוקף את גרמניה על חלקה במשבר החוב באירופה ומאשים אותה בכך שהיא עושה רק את המינימום ההכרחי על מנת לפתור את הבעיות בגוש האירו. סורוס הביע גם ביקורת על הניסיונות של גרמניה לכפות תוכניות צנע על מדינות ששקועות בחובות כמו יוון, ספרד ואיטליה.

"אנחנו עוברים ממשבר למשבר. גרמניה עושה את המינימום האפשרי על מנת לשמור על גוש האירו ולא יותר, וזה מה שגורם לתנאי המשבר להימשך שכיום נמצא בשנתו הרביעית", אמר סורום במהלך פורום מנהיגי העולם.

על פי השקפת עולמו של סורוס התמשכות המשבר באירופה נובעת משתי סיבות: הסיבה הראושנה הינה שגרמניה, בהיותה הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו, מחזיקה במושכות אך לא מכתיבה מדיניות. אבל כל מדיניות חדשה לטיפול במשבר צריכה לעבור דרך גרמניה. הסיבה השנייה על פי סורוס הינה ההתעקשות של גרמניה על לביצוע תוכניות צנע מצד מדינות שמתמודדות עם בעיית החובות. סורוס טוען שמדובר במהלך לא יעיל שאפילו עלול להחמיר את המצב.

"אני חושש שאירופה נמצאת במשבר קיומי", אמר סורוס. "המדינות השקועות בחובות כפופים לתנאים שמכתיבים להם המדינות החזקות ובשל כך הן הורדו בפועל למעמד של מדינות סוג ב'. אני חושב שמבחינה פוליטית זה לא מקובל".

מייסד קרן הניהול סורוס מעריך שתוכניות צנע עלולות להחריף את המשבר שכן הוא גורמות להורדת שכר במדינות הנפגעות, מה שמפחית את הצריכה הפרטית באותן מקומות, מה שגורם להתפתחות תנאי משבר מתמשכים ועלול בפועל להגדיל את נטל החובות על האזרחים.