"אנשים לוקחים משכנתא בלי יכולת להחזיר - תהיה מפולת"

יואל קרסו מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על ראשית האימפריה המשפחתית, לא פוסל אפשרות של יציאה להנפקה ומאמין בתמ"א 38 ■ בנק ישראל מגביל את המשכנתאות? "עובדה שזה לא עוזר... רה"מ הוא האחראי"

היום (א') הודיעה חברת קרסו נדל"ן כי היא יוצאת לשיווק פרויקט המגורים התל אביבי גרוזנברג 37/39, שיוקם על חורבות קולנוע אופיר. את הקולנוע הקים משה קרסו בשנת 1928, ארבע שנים לאחר שעלה לישראל מסלוניקי. "סבא שלי הקים על המגרש בית קולנוע, אחרי שראש עיריית תל אביב, מאיר דיזנגוף, בא אליו ושאל אותו אם הוא מוכן להקים קולנוע כי לא יכול להיות שבתל אביב-יפו פועל רק קולנוע אחד, קולנוע עדן, וסבא שלי הסכים", משחזר יואל קרסו את הדברים בראיון בלעדי ל"גלובס".

"הייתי אז בן 6 והיינו נכנסים לקולנוע בחינם", מספר קרסו. "הוא לא היה כמו בתי הקולנוע התעשייתיים של היום. היו בקולנוע אלף מקומות ישיבה, כסאות עם קטיפה אדומה, הלוואי עלי כסאות כאלה במשרדים של קרסו. היה גם יציע ותאים פרטיים ובשנים הראשונות הקרינו סרטים אילמים. כל מי שעבד בקולנוע היה סלוניקאי, גם בני המשפחה שלי. אני זוכר את דודי, חיים קרסו, מריץ את הסרט ביד ולפעמים היו צועקים לו שהוא רץ מהר מדי", צוחק קרסו.

מאחר שסבו היה אדם יצירתי, מספר קרסו, הוא החליט להפסיק להתחשבן אחרי כל הקרנה עם מייבא הסרטים, ונכנס בעצמו לתעשייה. "הוא נסע לאלכסנדריה וחיפש שם את ההפצה של סרטי מטרו גולדן מאייר. מאלכסנדריה היו מופצים סרטים לעיראק, לסוריה, ללבנון וגם לישראל שהייתה אז פלשתינה". בשנת 1986 נעל קולנוע אופיר את שעריו אחרי כמעט 60 שנה של פעילות, וזמן קצר לאחר מכן, נהרס.

על המגרש שעליו עמד פועל מאז ועד היום חניון גרוזנברג, שמניב לחברת קרסו 50 אלף שקל בחודש, ועליו תקים קרסו נדל"ן, בשליטתו של יואל קרסו, בניין בוטיק ובו 33 דירות, קומת מסחר וחניון תת קרקעי. הדירות בפרויקט יהיו מגוונות, החל מדירות 2 חדרים בשטח 50 מ"ר שמחירן יחל ב-1.8 מיליון שקל, ועד לפנטהאוז ייחודי שהמחיר שלו הוא 8.8 מיליון שקל. בחברה מעריכים את היקף המכירות הצפוי מהפרויקט ב-90 מיליון שקל.

"היום המספרים רחוקים"

עד שנת 2009 פעלה זרוע הנדל"ן של קרסו כחלק מהחברה, שמרכז פעילותה היה ענף הרכב. קרסו נחשבת ליבואנית הרכב הוותיקה בישראל: בשנת 1948 היא החלה לשווק את רכבי רנו הצרפתית, ומאז שנת 1992 גם את רכבי ניסאן היפנית. לפני ארבע שנים התחילה קרסו לשווק גם את רכבי היוקרה של אינפינטי. בשנת 2009, עם הנפקתה של חברת קרסו מוטורס, הופרדה פעילות הנדל"ן של החברה לחברה נפרדת ופרטית, קרסו נדל"ן, שאותה מנהל כיום דן פרנס.

- יש כוונה להנפיק גם את קרסו נדל"ן?

"התשובה הכי נכונה היא שאנחנו לא פוסלים בכלל הנפקה של קרסו נדל"ן", משיב יואל קרסו בזהירות מתבקשת.

- אתם קודם כל מותג רכב. האסטרטגיה שלכם היא לחזק את פעילות הנדל"ן כך שיצטמצם הפער בין קרסו מוטורס לקרסו נדל"ן?

"בהחלט", משיב יואל. "המטרה שלנו היא להביא לכך שהרווחים של קרסו נדל"ן יהיו כמו של קרסו מוטורס, שהיום נעים בין 80 ל-100 מיליון שקל רווח נקי בשנה. היום המספרים רחוקים אחד מהשני".

אף שהמותג קרסו מוכר לציבור קודם כל מתחום הרכב, דווקא עסקי הנדל"ן שהוביל מייסד החברה משה קרסו, קדמו לעסקי הרכב. "לפני שנרכשה המכונית הראשונה, נרכשה הקרקע הראשונה", מספר יואל. "מהרגע שעלה לארץ, החל סבי לעסוק בקנייה ומכירה של קרקעות, עוד לפני שקמה מדינת ישראל. יחד עם מוסא מטלון, שעל שמו נקראים שכונת מטלון בפתח תקווה ורחוב מטלון בתל אביב, הוא רכש את כל הקרקעות לאורך רחוב רוטשילד מרחוב שינקין ועד הבימה בתל אביב ממחזיקי הקרקע, שהיו למעשה חלק מהשלטון הטורקי בארץ, גאלו אותן, פיצלו אותן ולימים מכרו אותן".

גם נתח נכבד מקרקעות כפר שמריהו, שהיה אזור נידח ומרוחק מתל אביב יפו, נרכש על ידי משה קרסו, ולימים נמכר. קרקעות נוספות רכש קרסו בשכונות תלפיות ורוממה בירושלים, וכן בפתח תקווה ובחולון. מרבית הקרקעות הללו נמכרו במשך השנים, אך חלק ניכר מהעוצמה של חברת קרסו היום, ובפרט של קרסו נדל"ן, מקורו בשאריות של קרקעות אלו (כמו הבניין החדש על קרקעות בית הקולנוע).

בנק לסלוניקאים

לאחר שהפסיד כספים בתעשיית ייבוא הסרטים, מצא משה קרסו אדם שהכיר מישהו במטה חברת ג'נרל מוטורס, ובשנת 1933 החל הרומן שלו עם תעשיית הרכב. כמעט עשור אחרי שכבר עסק ברכישה ומכירת קרקעות. "סבא היה יצירתי בכל רמ"ח אבריו", אומר יואל. "כל הזמן חשב איך להיכנס לעסקים חדשים.

מאחר שהיה יו"ר התאגדות קהילת סלוניקי, שאלו אותו איך ייתכן שיש בנק רק ליקים ולבולגרים, והוא אמר 'אין בעיה. נקים בנק'". וכך, הקימה משפחה קרסו יחד עם משפחת רקנאטי את בנק דיסקונט והחזיקה בשליטה בו עד 1983. "הוא חשב כמו סוחר אמיתי, וכל העסקים שלו היו מושתתים על הבטחות, בלי טלפונים וניירות. הוא גם היה אדם צנוע, אוכל לחם שחור, גר בבית עם ריהוט ישן ותרם הרבה. לא היה לו שום דחף שהשם שלו יונצח במקום שהוא תורם. אני מבין את הצניעות, אבל בניגוד אליו דווקא מאמין שכשאתה תורם לאחרים חשוב שהדברים ייקראו על שמך.

"לרקנאטי לא היתה בעיה לקרוא לבית האבות שהקים על הקרקע שרכש עם מוסא מטלון בקרית מטלון בפתח תקווה, על שם לאון רקנאטי. כפי שרקנאטי לא התביישו, כך גם קרסו לא צריכה להתבייש. חשוב להנציח את השם קרסו. עובדה שהחברה קיימת 80 שנה ועד היום השם קרסו פותח דלתות, במיוחד בבנקים. אנחנו לא יודעים מה זה מצוקת אשראי".

"גם מפעל ברגים יכול להיות רווחי"

בין הפרויקטים המשמעותיים שבכוונת החברה לקדם ב-2013, לאחר שסיימה לשווק את כל 320 הדירות בפרויקט גן המושבות בשכונת נווה גן בפתח תקווה, ניתן למנות את המשך שיווק פרויקט ישורון בהוד השרון הכולל 267 דירות, המשך שיווק פרויקט פסגות ירושלים בשכונת רוממה הכולל גם הוא 267 דירות ו-7,000 מ"ר מסחר, שיווק והקמה של בניין משרדים בן 12 קומות ו-23 אלף מ"ר במערב ראשון לציון, הקמת פארק עסקים בשטח 155 אלף מ"ר בקרית אריה בפתח תקווה, ופרויקט משרדים, מסחר ומלונאות סמוך לפארק המדע ברחובות.

פרויקט משמעותי שנמצא בתכנון הוא רובע בר אילן בקרית אונו המיועד ל-678 יחידות דיור. מדובר בעסקת קומבינציה גדולה שעליה חתמה קרסו עם בעלים פרטיים, שמהווה את אחת העסקאות המשמעותיות ביותר שבוצעו על ידי חברות נדל"ן בשנה החולפת, בין היתר בשל מצוקת האשראי. מדובר בקרקע פרטית הכלואה בין כביש גהה ממערב, כביש מכבית מצפון, דרך אהרון קציר ממזרח וכפר אז"ר מדרום. על פי ההסכם יקבלו בעלי הקרקע 44% מהדירות בפרויקט ואילו קרסו נדל"ן תשווק 56% מהדירות.

פרויקט הדגל של החברה, הנמצא כיום בשלבי תכנון, הוא מגדל קרסו בתל אביב, שיוקם בעתיד על מתחם בן שבעה דונם ברחוב ריב"ל, שבו יושבים כיום משרדי הנהלת החברה, המוסך המרכזי של רנו, ומבנים נוספים המושכרים לגופים שונים. לדברי קרסו, למרות הכוונה המקורית להקים במקום מגדל משרדים, החברה בוחנת כרגע בשיתוף עם עיריית תל אביב גם שימושים נוספים לפרויקט שיוקם במתחם.

החברה גם פועלת באופן אינטנסיבי בקידום וביצוע של פרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) באמצעות חברה נוספת שהוקמה למטרה זו - קרסו מבנים. לחברה חמישה פרויקטים בביצוע, ופרויקטים נוספים בשלבי תכנון והחתמת דיירים. בימים אלה משקיעה החברה בפרסום מסיבי לשיווק דירות חדשות המוקמות על ידי החברה במסגרת תמ"א 38.

- זה לא "כאב ראש" לחברה בסדר גודל שלכם שמקימה פרויקטים גדולים, להתעסק עם 20 דיירים, חלקם סרבנים, רק כדי להוסיף עוד 3-2 דירות שתוכלו למכור?

קרסו: "גם מפעל ברגים יכול להיות רווחי. אני מאמין מאוד בתמ"א 38, בסוף הרי כל הבנייה למגורים במרכז הארץ תהיה במתחמים בנויים".

- החברה רוצה להתמקד בנדל"ן ובנדל"ן למגורים בפרט. זאת תקופה טובה, לאור הגזירות המתמשכות של בנק ישראל כלפי רוכשי הדירות?

"אני באמת מודאג. יכולה להיות מפולת אם מאות אלפי אנשים לוקחים משכנתא שהם לא יכולים להחזיר".

- אבל את זה בנק ישראל והממשלה מנסים למנוע, באמצעות כל ההכבדות.

"ועובדה שזה לא עוזר. לצערי אני לא רואה אדם ראוי שיכול באמת לשנות את המצב. אבל אם אני צריך להצביע על אחראי, זה על ראש הממשלה".

הדור השלישי בחברה המשפחתית: "הזמנים השתנו, הכול פתוח"

המורכבות ביחסים בין בני משפחת קרסו זכתה ללא מעט כותרות לאורך השנים. "סבא עלה לישראל והקים את חברת 'משה קרסו ובניו'. לאורך השנים השמות התגלגלו ל'אחים קרסו', 'בני משה קרסו', לכל דור היה את האפיון שלו. אך בניגוד לסבא, שהיה אדם מאוד פתוח, ארבעת הבנים שלו פעלו בקדחתנות לשמור על הכסף. כשהיה צריך להביא איש מחשבים, מי שעסק עד אז בתחום בחברה לא הבין למה צריך להביא מישהו מבחוץ, כשהוא בחברה כבר 40 שנה.

"בהנהלה המשפחתית היו עסוקים בלחסוך, וירדו לרזולוציה של כמה רנו 5 להביא ובאיזה צבע. זה היה מבצר עם חומות סגורות שלא אפשר כניסה של שום גורם חדש, גם לא משקיעים. דוד שלי היה מתווכח איתי כמה אגורות עולים הברגים שצריך להביא ממפעל בחיפה, במקום איך למכור עוד מכוניות.

"אנחנו, בני הדור השלישי, רואים את הכסף בצורה שונה ומנהלים את העסקים בצורה שונה, עם הרבה יותר פיתוח ויותר תעוזה ושיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים. צריך למצוא את האיזון בין סיכון לשמרנות, בין שליטה רק של בני המשפחה בחברה, לבין ניהול זר ומקצועי. לכן היום אנחנו פועלים אחרת. המפנה התבקש, כי הזמנים השתנו. היום אנחנו כבר בוחנים כניסה לתחומים נוספים שמעבר לרכב ולנדל"ן".

- אנרגיה למשל?

"הכול פתוח", הוא אומר.