מחולות בנמל: בית המחול הושק בנמל יפו

עמותת הכוריאוגרפים פותחת בנמל יפו את "במת הבית", שהוקמה בהשקעה של 1.3 מיליון שקל

"חלום שמתגשם", מגדירה סיגלית גלפנד, מנכ"לית עמותת הכוריאוגרפים בישראל, את מסיבת ההשקה בחמישי האחרון של "בית למחול בנמל יפו" - אולם הבית החדש של עמותת הכוריאוגרפים.

עמותת הכוריאוגרפים כוללת יוצרי מחול ישראלים שחלקם פועלים בקבוצות מאורגנות כלהקות מוכרות ומצליחות, קטנות וגדולות, וחלקם יוצרים עצמאיים הפועלים כיחידים ומעלים פרויקטים מזדמנים. לחלקם יש חללי עבודה קבועים משלהם ואחרים שוכרים אולמות חזרות והופעות באופן מזדמן.

אנו פוגשים אותם ואת יצירותיהם בפסטיבלים למחול ובאירועים כמו הרמת מסך, DanceTLV, חשיפה למחול ומחולוהט, אך באופן שוטף הם פועלים בתת תקציב.

אחד הקשיים שעימם מתמודדים היוצרים הוא מחסור בבימות ובמסגרות להצגת המגוון. כעת הם מתמקמים בנמל יפו, מתוך תחושה שהגיעו לחוף מבטחים, לפחות לתחילתה של התייצבות.

"אני חושב שהפרויקט הזה הוא מהחשובים לנמל ולמיצוב שלו. חיפשנו עוגן תרבות והמחול משתלב מעולה בצביון של הנמל כאתר היסטורי ועכשווי, כמרחב של פנאי, אוכל, בילוי ותרבות", אומר חיים סעדון, מנהל נמל יפו.

בנמל יפו מתרחשת בשנים האחרונות התעוררות הדרגתית, שמכניסה אליו תכנים מגוונים. לצד שוק הנמל, על המסעדות והחנויות המיוחדות, נכנס לאחרונה לפעילות שוק איכרים שבועי. בנוסף למרכז התיאטרון המיוחד "נא לגעת" במקום פועלות מספר גלריות - חלקן בקביעות וחלקן בתערוכות מזדמנות. בפסטיבל הצילום שנערך בחול המועד סוכות ביקרו בנמל כ-160 אלף איש.

עמותת הכוריאוגרפים שואפת למלא מדי ערב את האולם, שהוקם בהשקעה של 1.3 מיליון שקל, והוא כולל במת ענק ו-200 מקומות ישיבה (בתקווה להתרחב בהמשך). ייחודו בשמירה על הסביבה המחוספסת של המחסן שבו הוא משתכן. גלפנד: "אנחנו רוצים שהקהל יחווה כניסה למקום אחר, עם כוס יין ותערוכה לתת להם דרך להתחבר למחול. אנחנו אומרים לקהל שלנו: 'תבואו להתרגש פה, כי יקרה לכם משהו בתהליך'.

"לפני ואחרי כל מופע אנחנו עוטפים אותם בכוריאוגרפיה ובמפגשים עם הרקדנים. קראנו לזה 'חמישה למחול' כמה דקות של מחול לפני ושיחה אחרי המופע הרשמי".

שגריר נאמן

בכך מתחברת העמותה לטרנד הדומיננטי בעולם, של שבירת המחיצות הפורמליות בין האמנים לקהל. הקרבה החדשה וטשטוש הגבולות מקרב קהל צעיר במיוחד ותורם להבנת התחום.

"העמותה מנהלת מחזור הכנסות של 19 מיליון שקל - כ-15% מהתקציב מגיע ממשרד התרבות, כ-15% מתמיכות, והשאר מהכנסות עצמיות. התמיכה מעיריית תל-אביב השנה עומדת על כ-200 אלף שקל, זה כבר היה יותר אבל ירד עקב קיצוצים. התמיכה של הנמל והעירייה מתבטאת עכשיו בדברים נוספים - פרסומים, תשתית לקהל ולאולם, שיתופי פעולה", אומרת גלפנד.

לשאלה על המיקום, מרחק הליכה ממרכז סוזן דלל למחול בנווה צדק היא אומרת שכל הבימות חשובות, ואינן מתחרות זו בזו "קודם כל המקום והנוף המיוחד שלו - יש לו כוח משיכה אדיר. הווייב של הנמל הוא אחר, הרוגע משתלב בצורה מאוד טובה עם התוכן.

"לא סתם מדברים על המחול כשגריר מספר אחת של ישראל בעולם. זה מדיום אמנותי ללא שפה. זו שפה אוניברסלית, עם במה שיכולה להחזיק מופע יחיד ב-40 שקל וגם הופעה של 'בת שבע'".