מי מטפל בכספים שמגיעים להפועל מ-2011/12? אלי טביב

הבעלים לשעבר פתח קופת נאמנות אליה מנותבים הכספים המגיעים למועדון על חשבון העונה שעברה; מה הסיבה לכך?

אלי טביב משתמש בחשבון נאמנות שנפתח אצל בא-כוחו, עו"ד יורם זמיר, ובו הוא מנהל למעשה את הכספים שמגיעים להפועל ת"א עד למועד העברת הבעלות של הקבוצה לחיים רמון בקיץ האחרון. בכספים שנכנסים לחשבון זה הוא משתמש על מנת לחסל את התביעות שהונחו לפתחו, והסתכמו בכ-30 מיליון שקל, המיוחסות לתקופתו של טביב כבעלי המועדון, אך גם לפני שהחל להיות מעורב בנעשה במתחם וולפסון.

מטרתו של טביב היא למנוע מצב בו יתקזזו התחייבויות ופסקי דין מ-6 מיליון השקלים שאמור רמון להעביר לידיו ב-1 ביוני הקרוב, במסגרת התשלום השני על רכישת הפועל ת"א.

במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים בקיץ האחרון, נקבע כי הפועל תעבור לידי רמון בעסקה כוללת בסך 17 מיליון שקל: תשלום אחד בסך 6 מיליון שקל העונה (2012/13), שכבר נפרע (בעזרת כספי המשקיעים שגייס רמון); תשלום שני, כאמור, בסך 6 מיליון שקל נוספים - ב-1 ביוני; ועוד מיליון שקל לעונה במשך חמש השנים הבאות.

על-פי ההסכם עם רמון, קיבל טביב הרשאה להשתמש בכספים שהועברו ועוד יועברו להפועל ת"א על חשבון העונות שעד קיץ 2012, בין היתר כספים שחייבת ההתאחדות לכדורגל להפועל ת"א עבור תקופה זו. בכספים אלו משתמש טביב כדי לחסל תביעות שהונחו ויונחו לפתחה של הפועל הרלוונטיים לאותה תקופה. בכלל זה, קיימות גם תביעות מהתקופה בה החזיקו בקבוצה בעלים שונים. כך למשל מטפל טביב כרגע בתביעה שהוגשה על-ידי הבלם הברזילאי גבריאל דוס סנטוס ששיחק בהפועל ת"א בעונת 2007/08, כאשר הבעלים היו קבוצת "כתר" בראשות סמי סגול. סכומי כסף שמגיעים להפועל על חשבון העונה הקודמת מההתאחדות לכדורגל מתעכבים, על רקע בעיות הנזילות של ההתאחדות - אבל לכשיגיעו גם הם ימצאו את דרכם לקופת הנאמנות של טביב ולא אל חשבון הקבוצה.

התביעות הפתוחות: 15 מיליון שקל

בהסכם בין טביב לרמון, נקבע כאמור כי האחרון יכול לקזז כספים מתשלומי הרכישה העתידיים לטביב, במידה וזה לא יצליח לחסל את חובות המועדון מתקופתו במועדון וזאת שקדמה לו. רמון עצמו התבטא בקיץ בישיבת הוועדה להעברת זכויות בהתאחדות, כי הוא מעריך שלא יצטרך להעביר לטביב 6 מיליון שקל שהוא אמור להעביר ביוני, כיוון שטביב לא יצליח לחסל את התביעות שיסתכמו בפסקי דין בהיקף גבוה יותר. לאחרונה השמיע רמון בפני חברי דירקטוריון המועדון הערכה בעלת אופי דומה.

בינתיים, טוענים בסביבת טביב כי היקף התביעות הפתוחות שבאחריותו הצטמצם מ-30 מיליון שקל ל-15 מיליון בלבד. התביעה הגדולה ביותר שנמצאת בשלבי סיום היא של סוכן השחקנים רונן קצב, בסך 6 מיליון שקל. בקרב אנשי טביב קיימת אמונה כי מרבית התביעות יידחו, כשרק תביעת פיצויי פיטורין שהגיש מנהל הקבוצה, מורדי דדון, לבית הדין לעבודה כנגד הפועל ת"א - נראית הרצינית ביותר.

מבחינה טכנית, רמון אינו יכול לקזז סכומים מההתחייבות שלו כלפי טביב מסך התביעות העתידות והפתוחות - אלא רק מסך הכספים שנקבע כי הפועל ת"א צריכה לשלם על-פי פסקי הדין עצמם, האזרחיים או כאלו של המוסד לבוררות.

על-פי הערכות, הגרסאות השונות בעניין היקף החובות הצפוי עד למועד התשלום הבא לטביב, ב-1 ביוני, צפויות לגרור את הצדדים למאבק משפטי.

טביב חוזר לאופציית בית"ר?

בינתיים, אי-סגירת עסקיו עם הפועל ת"א לא מונעת מטביב לתכנן את הצעד הבא. בשיחות אישיות הביע טביב רצון מחודש להיכנס למו"מ על רכישת בית"ר ירושלים, על-אף הפסקת המגעים המתוקשרים בין הצדדים, ועל-אף הצהרותיו האחרונות של ארקדי גאידמק כי הוא מתכוון להמשיך לשמש כבעלי המועדון גם בעונה הבאה (בכירים בבית"ר בתגובה: "אין מו"מ קונקרטי עם טביב"). "שנת הצינון" של טביב מסתיימת בתום העונה הנוכחית, במה שצפוי לאפשר לו מבחינת ההתאחדות להחזיק בבית"ר החל מהעונה הבאה.