רווחי כאל יקטנו בכ-20% בשל ההסכם החדש עם הבעלים

התשלומים לבנקים דיסקונט והבינלאומי יגדלו במעל ל-30% ■ כאל תמכור מניות ERN ב-15 מיליון שקל

הסכם העמלות החדש עליו חתמה חברת כרטיסי האשראי כאל עם בעלי השליטה שלה, הבנקים דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%), צפוי להקטין את רווחי חברת כרטיסי האשראי בכ-20%, כך עולה מדוחות החברה שפורסמו ביום חמישי האחרון.

בדצמבר שעבר פורסם ב"גלובס" כי כאל נמצאת במו"מ מתקדם לגיבוש הסכם הנפקה חדש, שיכלול גידול מהותי בשיעור התמלוגים המשולמים לדיסקונט והבינלאומי. הסכם זה נחתם בסוף שנת 2012. לדוח הכספי שלה לשנת 2012, צורפה טבלה המדגימה את השפעת ההסכם החדש על תוצאות החברה. מהטבלה עולה כי לו ההסכם היה נכנס לתוקף כבר אשתקד, היה היקף התשלומים של כאל לבנקים גדל בקרוב ל-33% לכדי 211 מיליון שקל, ובמקביל רווחיה היו יורדים ב-18.7% ל-170 מיליון שקל.

נציין כי ההסכם עם הבנק הבינלאומי כבר נכנס לתוקף בתחילת 2012, כך שההבדל בתוצאות מתבסס רק על הגידול בעמלות מדיסקונט. לעומת זאת, אם בוחנים את הנתונים לשנת 2011, הרי שהפערים חריפים יותר: היקף התשלומים לבנקים היה גבוה בכ-50% מאשר בפועל, ברמה של 225 מיליון שקל, לעומת 150 מיליון שקל בלבד ששולמו בפועל באותה השנה. במקביל, הרווח היה צונח בקרוב ל-25% לסך של 172 מיליון שקל. המסקנה המרכזית מהטבלה היא שרווחי כאל צפויים להיפגע באופן משמעותי בעקבות ההסכם החדש.

הגדלת התמלוגים אינה הדרך היחידה בה דיסקונט והבינלאומי מתכוונים להגדיל את התשלומים מכאל. שני הבנקים ביקשו למשוך דיבידנד חריג, ואכן רק בחודש דצמבר נמשך דיבידנד של כ-171 מיליון שקל, כאשר בסך הכול חילקה החברה דיבידנד של 291 מיליון שקל בכל 2012 - יותר מסך הרווח הנקי שלה באותה שנה שעמד על 209 מיליון שקל.

בנוסף לכך, כאל החלה גם בתהליך של שינוי מבנה ההון, שיגדיל את רמת המינוף שלה. עד כה, נציין, רמת המינוף של החברה הייתה אפסית. בדצמבר האחרון היא גייסה מהבנקים הון משני (מכשיר מקביל לאג"ח) בהיקף של 86 מיליון שקל, וייתכן כי בהמשך תבצע כאל גיוסים נוספים.

אך עדיין, עם הגדלת המינוף, כאל עומדת ביעדי בנק ישראל שקבעו הלימות הון ליבה של 9%, כאשר הלימות הון הליבה של החברה היא 15.2%, ודירקטוריון כאל החליט כי לא יירד מתחת ליחס הון ליבה של 13%. כלומר כאל יכולה להמיר עד 160 מיליון שקל נוספים מהון עצמי לאג"ח.

פשרה עם ERN

מדוחות כאל עולה בנוסף כי החברה הגיעה באחרונה לפשרה בדבר החזקותיה בחברת,ERN המעניקה שירות אבטחה לפירעון צ'קים. כאל החזיקה בכ-20% ממניות החברה אשר הוקצו לה בשנת 2006. בשנת 2009 נתגלע סכסוך בין כאל לבין בעל השליטה רוני נתנזון, על מימוש אופציה הנתונה לכאל להגיע ל-51% בחברה.

כאמור, בחודש שעבר הגיעו הצדדים לפשרה באמצעות בורר, לפיה כאל תמכור את מניותיה לבעלים בתמורה ל-15 מיליון שקל, וכן תקבל דיבידנד של 3 מיליון שקל. כמו כן יבוטלו הערבויות שהעמידה כאל ל-ERN.

כך ישפיע הסכם ההנפקה החדש על תוצאות כאל
 כך ישפיע הסכם ההנפקה החדש על תוצאות כאל