נתניהו: חייבים לעצור את איראן לפני שתחצה את הקו האדום

בנאום בווידאו בוועידת אייפ"ק אומר רה"מ: הסנקציות לבדן לא יועילו; הן צריכות להיות מלוות באיוום צבאי ברור שייושם אם הן אכן ייכשלו ■ "אובמה מבין שישראל צריכה להתגנון מפני האיום הסורי"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הערב (ב'), כי איראן טרם חצתה את הקו האדום ששרטטה ישראל בסוגיה הגרעינית, אך היא מתקרבת אליו ויש חובה לעצור אותה לפני שהיא תחצה קו זה. היא ציין, שאיראן תהיה אחד משלושת הנושאים המרכזיים שיידונו בשיחות שינהל עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בביקורו בירושלים בעוד כשבועיים. הנושאים האחרים יהיו סוריה ושלום עם הפלסטינים.

בנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית, שהועבר בווידיאו מלשכתו בירושלים, אמר רה"מ, כי אסור להניח לטהראן לחצות את הקו האדום. חייבים לבלום את מאמציה להתחמש בנשק גרעיני לפני שיהיה מאוחר מדי.

סנקציות לבדן לא יעצרו את איראן, הכריז נתניהו. צריך ללוות אותן באיום צבאי ברור שייושם אם הסנקציות אכן ייכשלו. "איראן הבהירה שהיא תוסיף להמרות את רצונה של הקהיליה הבינלאומית", אמר רה"מ.

"פעם אחר פעם העלו המעצמות הגדולות הצעות דיפלומטיות כדי לפתור את סוגיית הגרעין האיראני בדרכי שלום. אך עלי לומר לכם את האמת. הדיפלומטיה לא עובדת. איראן מתעלמת מכל ההצעות האלה. היא מושכת זמן. היא משתמשת במשאים ומתנים, כמו בזה הנוכחי, כדי לקנות זמן ולקדם את תכניתה הגרעינית". גם הסנקציות לא עוזרות, הוסיף נתניהו.

"אמת, הן פגעו קשות בכלכלת איראן, אך מנהיגי המדינה הזו חורקים שיניים וממשיכים הלאה. איראן מעשירה יותר ויותר אוראניום. היא מתקינה צנטריפוגות מהירות יותר ויותר. היא עדיין לא חצתה את הקו האדם ששרטטתי בנאומי בעצרת או"ם במספטמבר, אך היא מתקרבת יותר ויותר לקו זה והיא ממצבת עצמה בעמדה שתאפשר לה לחצות קו זה במהירות אם אכן תחליט לעשות כך".

"כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, איננו יכולים להתיר לה לחצות את הקו האדום", הכריז נתניהו. "אנו חייבים לבלום את תכנית ההעשרה שלה לפני שיהיה מאוחר מדי".

"עלי לומר לכם, מעומק לבי ובבהירות שכלתנית, שמילים לבדן לא יעצרו את איראן. סנקציות לבדן לא יעצרו את איראן. צריך ללוות את הסנקציות באיום צבאי אמין למקרה שהסנקציות והדיפלומטיה ייכשלו". ישראל צריכה להגן על עצמה, הוסיף רה"מ. העם היהודי יודע מה המחיר שמשלמים כאשר לעם אין יכולת להגן על עצמו. זה לא יקרה שוב.

נתניהו אמר עוד, שסוריה עלולה להיהפך בקרוב לבעיה אסטרטגית בעלת ממדים מונומנטליים. רבבות נטבחו בה. מיליונים נעקרו מבתיהם. בד בד עם התפוררות משטר אסד נשקפת סכנה שמאגרי הנשק הכימי וטילים נגד מטוסים שברשות סוריה יפלו בידי ארגוני טרור. התפתחות כזו תהיה איום גלובלי.

לכן, לארה"ב ולישראל יש אינטרס משותף למנוע זליגת נשק השמדה המונית לידי טרוריסטים, שכמו להקות צבועים מסתובבים סביב הפגר הסורי, והוא עדיין לא מת. ארגוני טרור אלה, כחיזבאללה וחמאס, מחויבים להשמדת ישראל. סוגיה זו תידון אף היא בשיחות עם אובמה, אמר רה"מ. לדבריו, מבין הנשיא שישראל חייבת להגן על עצמה גם בזירה זו.

על הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר נתניהו, כי כל שלום חייב להיות מעוגן במציאות. לאחר שישראל פינתה את עזה ולבנון, היא קיבלה מוקדי טרור והיא לא תחזור על שגיאה זו. ישראל מוכנה לפשרות במו"מ עם הפלסטינים אך לא בסוגיות שקשורות בביטחונה. כל שלום חייב להיות בר-הגנה, שלום שאי אפשר להגן עליו - יקרוס, אמר נתניהו. "אנו חייבים לפעול יחדיו כדי למצוא מסלול מציאותי קדימה. אני חושב שזה צריך להיות תהליך מדוד, צעד אחר צעד, כדי לקדם שלום בר קיימא, בר-הגנה שניתן לאימות".

רה"מ אמר, כי ינצל את ביקור אובמה כדי להראות לו צדדים נוספים של ישראל - ישראל של התפתחות טכנולוגית ותרבות תוסססת, אואזיס של קדמה במזה"ת.

את נאומו פתח נתניהו בהתנצלות על שלא עלה בידו להגיע לוועידה בגלל מלאכת הרכבת הקואליציה. "איזה כיף של מטלה", התבדח רה"מ. "אני ממליץ לפניכם, אל תאמצו את שיטת הבחירות בישראל. לכל מערכת יש חסרונות ויתרונות משלה. אבל, האמינו לי, הרבה יותר קל למצוא מכנה משותף בין שתי מפלגות מאשר מציאת מכנה משותף בין עשר. אתם חושבים שלכם יש קשיים פוליטיים. האמינו לי. אצלנו זה הרבה יותר קשה".