בין איקאה למוזיאון ת"א: תערוכות מעניינות במיוחד

שתי יוזמות חדשות ומרעננות של סטודנטים משנקר: תערוכת יצירות בהשראת ובחומרים מאיקאה, ופרויקט אופנה בעקבות אמנות במוזיאון תל-אביב

שכמיית גשם מווילון אמבט, מפת שולחן מודפסת ב"סיפור משפחתי" עם כלי אוכל תואמים, פוף צמרירי עשוי מקליעה של נחשי צמר עבים וטבעות עץ - אלה הם רק חלק מהתוצרים של פרויקט "אידאה-איקאה", שיתוף פעולה שנרקם בין תלמידי שנה ד' במחלקה לטקסטיל באקדמיה לעיצוב שנקר לבין חברת איקאה בישראל.

בתערוכה שנפתחה אתמול (ב') יכול הקהל הרחב (מאוד), המגיע לאיקאה בתקופת הקניות הסמוכה לפסח, לראות רעיונות בצמיחתם, אולי אפילו בשלב הנבט הרך. את הרעיון והפעולה הוביל אורי צאיג, ראש המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, והוא מתווה אופק חדש לתלמידיו, העוסקים בתחום מרתק ורב-גוני, אך נטול תעשייה.

"אנחנו עומדים פה באחד הצמתים הסואנים בארץ", ציין צאיג אתמול, בפתיחת התערוכה בסניף איקאה בנתניה. הסטודנטים הנרגשים, הוריהם וחבריהם, יחד עם צוות המורים, אנשי איקאה והעיתונאים, התאספו ויצרו פקק תנועה שמח בין המדרגות הנעות והמעלית, בנקודת הזינוק של הלקוחות הסקרנים אל עבר המסע (המונחה באופן בלתי נעזר) בחנות הענק.

אין לזלזל באירוע המיוחד הזה - באיקאה כל סנטימטר מרובע של שטח חנות נמדד לפי פדיון. החברה מצליחה לשמור על נפח פעילות עולמי מדהים בזכות פרוטוקול חמור של אחידות ויעילות. יוזמות "פרועות" ושיתופי פעולה חיצוניים עם אקדמיה, מעצבי אופנה או גורמים אחרים, הן עדיין נדירות. גם באיקאה ישראל וגם בחברה העולמית, זהו חזיון חדש שמאותת על רוח ניהול נועזת יותר, הפתוחה להתנסות ולחיפוש אחר כיוון הרוח.

חיבור לחיים שמחוץ לאקדמיה

המטרה של צאיג הייתה לחבר את הסטודנטים לשטח ולחיים "האמיתיים", שמחוץ לאקדמיה. זה זכה להד ולקבלה חמה מצד איקאה, בשל ההתאמה המושלמת לחזון המותג - המדבר על עיצוב לבתים אמיתיים, "לחיי יום יום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר". הנושא המרכזי של קטלוג איקאה השנה מוקדש לטקסטיל. זאת, ככל הנראה בעקבות פרויקט דומה של שיתוף פעולה עם אקדמיה לעיצוב מגרמניה, שתלמידיה יצרו דוגמאות להדפסי הטקסטיל שיצאו השנה בחברת הענק.

"זה לא טריוויאלי לתת לסטודנטים יד חופשית להתנסות ותקציב לפעילות", ציינה נשיאת האקדמיה שנקר, פרופ' יולי תמיר. "אנחנו מנסים להנחיל לסטודנטים תודעה של עיצוב נגיש, לא רק יצירות מופת שמיועדות לבודדים, העבודה עם איקאה הפגישה אותם עם מגוון אפשרויות ומימושים של הגישה הזו".

שלומי גבאי, מנכ"ל רשת איקאה ישראל, אמר כי בניגוד לתעשיית הטקסטיל בארץ, שנמחקה כמעט כליל, ענף הקמעונאות הוא המעסיק הגדול ביותר במדינה. הדבר פותח את הדרך לחשיבה על מקומם של מעצבים בתחומים המיועדים לצריכה קמעונאית.

- האם הפרויקט הזה הוא מקפצה ל"גילוי כישרונות" שיגיעו לאיקאה העולמית?

גבאי: "קשה לומר. אנחנו כמובן נתקשר את המידע גם בתוך הרשת בעולם, אבל איקאה מקבלת אלפי פניות של מעצבים ואין לנו השפעה על כך". גם צאיג אינו ממהר לטעת בתלמידיו תקוות שווא, אך לדעתו, שיתופי פעולה מסוג זה יוצרים הזדמנויות "חיבור לחומרים מעשיים".

"בפרויקט שנעשה בעבודה מרוכזת של חודש אחד, הדבר המפתיע והמשמח ביותר הוא האחוז הגבוה של התוצרים הרלבנטיים", אומר צאיג, כפי שניתן לראות בתערוכה. לקוחות איקאה יתקשו אולי להבין מדוע לא ניתן לקנות את הכרית היפהפייה או את הכורסה הארוגה מבדים בצבעים עליזים - כמו שהם רגילים. הבלבול הזה הוא, לטעמי, יתרון נוסף של תערוכת "פופ אפ" במקום בלתי צפוי. המפגש בין קהל ליצירות הופך לרגע של גילוי והתרגשות.

רוקמים קשרי גומלין

הזדמנות נוספת למפגש מפתיע שכזה תהיה לקהל המבקרים במוזיאון תל-אביב בשבוע הבא, החל מיום חמישי, 14.3. שם ישולבו עבודות של סטודנטים בשנקר במסגרת Art to Wear - יצירות אופנה ייחודיות בהשראת יצירות אמנות מהמאה ה-20.

זוהי השנה הרביעית של הפרויקט המשותף לאגף החינוך של מוזיאון תל-אביב לאמנות ולשנקר. במסגרת הפרויקט יוצגו פריטי לבוש ושמלות אוונגרדיות פרי עבודתם של הסטודנטים, שנעשו בהשראת יצירות אמנות, מאוסף המוזיאון.

הסטודנטים ב"סטודיו טקסטיל לגוף", לומדים לשלב בין אמנות, אופנה וטקסטיל, ולפתח חומרי טקסטיל מקוריים וחדשניים, המאפשרים צורות ביטוי שונות. כל סטודנט בחר יצירה אחת במוזיאון, כמקור השראה ונקודת פתיחה לעיצוב פריט לבוש. במוזיאון מוצבים הבגדים על בובות תצוגה, לצד יצירות האמנות, וכך גם הקהל נחשף לקשרי הגומלין הנרקמים בין אמנות, אופנה, תעשייה וצרכנות.

"במאה ה-20 ובעשורים האחרונים בפרט, התעצם הקשר בין אמנות לבין אופנה", אומרת זויה קורט מצוות מוזיאון תל-אביב. "מעצבי אופנה מושפעים מיצירות אמנות, מצטטים אותן בבגדים שהם יוצרים ומגיבים להן. אמנים גם יוצרים יצירות התואמות את הלכי הרוח האופנתיים, את דימויי הגוף, את הזהות האישית והחברתית ואת תרבות הצריכה".

גם דודו גבריאלי, מנחה הקורס בשנקר, אומר כי הבחירה באמנות כמקור השראה אינה מקרית. "חקר יצירת האמנות, התקופה והלך הרוח, הם כלים בסיסיים בתהליך העיצוב".

במסגרת הפרויקט יתקיים ב-19.3 ערב מיוחד, שישלב הרצאות לקהל בנושא קשרי הגומלין שבין אמנות לבין אופנה, סיור מודרך עם מנחי הקורס והסטודנטים וסיור בתערוכות האופנה המציגות כעת במוזיאון: "קריסטובל בלנסיאגה אוסף אופנה פרטי" ו"גוף הדברים": שלוש סביבות אופנה".

תצוגת שנקר במוזיאון עד 21 במארס 2013. מוזיאון תל-אביב לאמנות: ב', ד': 10:00-16:00; ג' ה' 10:00-22:00 שישי: 10:00-14:00; שבת: 10:00-16:00 התערוכה באיקאה פתוחה לקהל עד 19.5.13 בחנות איקאה בנתניה (בשעות הפתיחה הרגילות של החנות)