מכתב לנאמני אג"ח שו"ב: "בקשו הבהרות בנוגע למצב הכספי"

עו"ד אסף ברם, המייצג מחזיקי באג"ח שיכון ובינוי: הדוחות הכספיים מעידים על הרעה משמעותית בתזרים המזומנים של החברה

נאמני האג"ח (סדרה 2 עד 5) של שיכון ובינוי קיבלו אתמול (ג') מכתב מטעם עו"ד אסף ברם ממשרד ברם, סלוקי ושות', המייצג מחזיקים באגרות החוב. על פי המכתב, נדרשים הנאמנים לגלות מסמכים הנוגעים לעסקיה או נכסיה לשם הגנה על המחזיקים.

הסיבה? החברה חייבת למחזיקי אג"ח סכום של קרוב ל-3 מיליארד שקל, כאשר בשנת 2013 אמורה החברה לפרוע תשלומי אג"ח במאות מיליוני שקל. לדידו של עו"ד ברם, עיון בדוחות הכספיים של החברה, העלה מספר תהיות, הטעונות הבהרות, אותן הם חייבים מכוח החוק לדרוש מהחברה, בין היתר משום שהן מאוד רלוונטיות להגנה על זכויות מחזיקי אג"ח של החברה ועל ציבור המשקיעים.

כך למשל, מציין עו"ד ברם כי הדוחות הכספיים מעידים על הרעה משמעותית בתזרים המזומנים של החברה. בשנים קודמות (2009-2010) ייצרה החברה תזרים מזומנים חיובי של מאות מיליוני שקלים מפעילות שוטפת, אלא שבהמשך הנתונים התזרימיים השתנו מהותית לרעה.

"עובדה זו מחייבת אתכם לדרוש מהחברה הבהרות דחופות, בין היתר: האם שינוי המגמה התזרימית נובע מקושי לתרגם רווחים למזומנים? האם שינוי המגמה התזרימית קשור ברישום הכנסות ורווחים טרם זמנם? כיצד משפיע השינוי במגמה התזרימית על נזילות החברה, בשים לב לכך שבשנת 2011 חלה נסיגה משמעותית במצב הנזילות של החברה, נסיגה שנמשכה גם ב-2012? כיצד משפיע השינוי במגמה התזרימית על מצב ההון החוזר של החברה, בשים לב לכך שההון החוזר הצטמק בחצי והיחס השוטף צנח ל-1.09 בלבד לעומת 1.24 בסוף שנת 2010? האם שינוי המגמה התזרימית מעיד על רישומם של רווחים חשבונאיים שאינם כרוכים בזרימת מזומנים או ניתנים למימוש במזומנים? האם לשינוי המגמה התזרימית צפויה להיות השפעה שלילית על עסקי החברה?", כותב עו"ד ברם.

בנוסף, מסביר עו"ד ברם כי החברה מקיימת מדיניות עקבית של חלוקת דיבידנדים לבעלי מניותיה בסכומים של מאות מיליוני שקלים, מדי שנה. "מדיניות זו מערערת עוד יותר את כרית הביטחון של מחזיקי האג"ח. יוער כי ההון עצמי במאזני החברה מהווה כ-10% מסך המאזן, מה שמגדיל עוד יותר את החשש לגבי יכולת הפירעון של החברה בעתיד, אם המגמות הנצפות בעסקי החברה יימשכו", נכתב.

עו"ד ברם דורש מהנאמנים לפנות לחברה על מנת לקבל התייחסות לדברים, וזאת כדי למלא את החובה שלהם להן על מחזיקי האג"ח. בנוסף, מבקש עו"ד ברם לקבל התחייבות חתומה של דירקטוריון שו"ב כי ימנע מחלוקת דיבידנד לבעלי המניות "עד שתונח הדעת כי החברה תהיה מסוגלת לפרוע את התחייבויות האג"ח שלה במלואן, כולל קרן, ריבית והפרשי הצמדה".