האם בכירי טבע קיבלו תגמולים של כ-17 מ' ש'?

לאחרונה הוגשה נגד חברת התרופות תביעה ייצוגית, שדורשת ממנה לחשוף את נתוני השכר של בכיריה בשנים עברו ■ כמה מקבלים הבכירים בחברות תרופות אחרות כמו מיילן או מומנטה?

לאחר שהעריך מוקדם יותר שחמשת בכירי טבע מקבלים במצטבר תגמול שנתי של 20 מיליון דולר, ובעקבות פנייה של טבע אליו, האנליסט ד"ר רוני גל מפרסם עדכון להערכתו הקודמת. הוא מעדכן כי לפי הדוח המורחב של טבע, 11 המנהלים הבכירים בחברה קיבלו בשנה שעברה תגמולים של 12.7 מיליון דולר במזומן, מימשו אופציות ומניות חסומות בשווי של כ-4 מיליון דולר וקיבלו כ-1.3 מיליון אופציות.

גל נפגש לאחרונה עם מנכ"ל טבע, ד"ר ג'רמי לוין, ועם מנהל הכספים, איל דשא, ונושא תגמול הבכירים עלה בשיחה בין הצדדים.

טבע, נזכיר, נסחרת כחברה דואלית, וככזו אינה מחויבת לפרסם את שכר מנהליה הבכירים כמו כל חברה ישראלית שנסחרת בשוק ההון המקומי, או כמו כל חברה אמריקאית שנסחרת בוול סטריט. לאחרונה הוגשה נגד החברה תביעה ייצוגית, שדורשת ממנה לחשוף את נתוני השכר של בכיריה בשנים עברו. את התביעה הגישו הפרופסורים שרון חנס ואהוד קמר, המתמחים בדיני תאגידים.

בדוח השנתי של טבע יש 11 מנהלים שמוגדרים כבכירים, ובהם לוין; דשא; המדען הראשי, ד"ר מייקל היידן; ומנהלי האזורים הגיאוגרפיים, ד"ר רוברט קורמנס, פרופ' יצחק קרינסקי ויהודית ורדי.

עוד מוסיף גל, כי מדובר בתגמול החציוני בחברות הפארמה שהוא מסקר. לשם השוואה, בסקירה קודמת שלו בנושא הוא מצא שבחברת התרופות מיילן עלות השכר הכוללת של חמשת בכירי החברה עמדה על 35 מיליון דולר, ובמומנטה - על 7 מיליון דולר.

התגמול מבוסס על עמידה ביעדים

עוד מציין גל, כי חבילות התגמולים בטבע מבוססות על הגעה ליעדים במכירות, ברווח ובתזרים, וכעת נכנסת לחישוב גם הגעה ליעדי קיצוץ בעלויות - מטרה שהפכה מהותית עבור טבע בשנה הקרובה.

טבע מתכננת קיצוץ בעלויות של 1.5-2 מיליארד דולר בשנים הקרובות.

בדוח המורחב האחרון ציינה החברה, כי שכרם של חמישה בכירים שפרשו ב-2012 (ובהם המנכ"ל הקודם, שלמה ינאי) הסתכם ב-14.7 מיליון דולר.

נושא נוסף שעלה בשיחה של גל עם בכירי החברה הוא הגדלת הדיבידנד. בעקבות השיחה עם לוין ודשא, מעריך גל שבהיעדר אירועים שליליים תגדיל טבע את הדיבידנד בסוף 2013 או בתחילת 2014, אך מוסיף: "ההנהלה ציינה כי 'לא צריך לקנות את מניית טבע בגלל הדיבידנד', אלא בזכות עליית הערך שהם מאמינים שיוכלו להוביל".

גל מתייחס לכמה תרופות מהפייפליין של החברה, ולדבריו "טבע בהחלט נלהבת מלקווינימוד". זוהי תרופה אוראלית שטבע מפתחת לטיפול בטרשת נפוצה. היום דיווחה החברה על גיוס מטופל ראשון לניסוי הקליני הנוסף, בשלב III.

טבע נסחרת לפי שווי של 31.9 מיליארד דולר בניו יורק ובתל אביב.