שר לא מתאים יעשה מאיתנו יוון

ארדן מנסה לשכנע ששר אוצר לא צריך להיות מומחה לכלכלה

"לא יכול להיות שעל משרד האוצר יהיה מופקד אדם שאין לו שום רקע כלכלי" - אמר אתמול (ד') השר גלעד ארדן. נו טוב, אתם יודעים שהוא לא אמר את זה. כולם שמעו אותו אומר את ההיפך. ארדן, אחד החברים הכי אהודים במרכז הליכוד, החבר הכי אהוד במרכז הליכוד, אמר ששר אוצר לא צריך לדעת כלום, לא זקוק לשום רקע שקשור לתחומי העיסוק של האוצר.

איך זה יכול להיות? הרי יאיר לפיד, האיש שאליו כיוון ארדן, לא היה מתקבל למשרת חשב בשום חברה מסחרית או אחרת. אפילו בשביל להיות קופאי הוא צריך הכשרה מסוימת. אבל לא בשביל להיות שר האוצר, אליבא דארדן.

ארדן כך ואחרת

האיש ארדן הוא אינטליגנטי, לא יותר מדי, אבל מספיק כדי לדעת לשחק במילים. הוא יכול להגיד בלי בעיה כך ואחרת. בעצם, כך - והפוך. כמו רוב החבר'ה שנבחרים לייצג אותנו. אבל יותר מהם. לא כי הוא יותר שנון, אלא כי יש לו פחות מעצורים.

הוא יודע לומר דבר והיפוכו ולהישמע לא רק משכנע - אלא, וזה הקונץ, גם משוכנע. הוא אמן השכנוע העצמי. אם בשביל השלמת הקואליציה היה צריך לשכנע ששר האוצר חייב להיות מומחה כלכלי ממדרגה ראשונה - ארדן היה עושה זאת בצורה שאף אחד לא היה יכול לכפור בה.

לא ארדן האדם שיציג טענה בלי לנמק אותה. במיוחד כאשר הוא יודע שהטענה מופרכת מעיקרה ומיסודה. הרי זו לא ממש חוכמה למצוא הסבר טוב לטענה הגיונית. תושייתו של פוליטיקאי נבחנת ביכולתו להמציא הסבר, שיישמע משכנע, לטענה חסרת בסיס ושחר. ומה לנו טענה ממין זה יותר משר אוצר נטול רקע, אפילו מינימלי, אפילו מיקרובי.

הכה את המומחה, השר

למה אין צורך ששר האוצר יהיה בעל רקע כלכלי? אומר ארדן, מכיוון שהוא אמור להיות האיש המתווה מדיניות. בשביל עיסוק בפרטים הדורשים התמחות יש לו העובדים המצוינים של משרד האוצר. מה זה אומר? שמדיניות זה לא כל כך חשוב? מכל מקום, לא חשוב כמו הפרטים הטכניים שעליהם מופקדים הפקידים והמנהלים המקצועיים? כדי לחדד, נשאל כך: בשביל להתוות מדיניות מטבע לא צריך להבין בדברים האלה? בשביל לקבוע מדיניות צרכנית לא צריך לדעת כלום?

אומר ארדן: יש מומחים. כלומר, אתה השר, לא צריך לדעת. אם יש בעיה טכנית שהיא נשגבת מהשכלתך - הכה את המומחה שלך. לך אליו ותשאל אותו מה הדבר הזה לכל הרוחות, ומה צריך לעשות. חזקה על מי שכן יש לו השכלה, רקע וניסיון - שיוכל להנפיק תשובה. ואתה, השר, תקבע את מדיניות הממשלה על-פי אותה תשובה. כלומר, ארדן לא מדייק, בלשון המעטה, כשהוא אומר שהשר קובע מדיניות. אפילו לפי דבריו שלו, מי שעושה זאת הם מומחי משרד האוצר. שר שאין לו הידע הנחוץ אפילו לא מסוגל להבין אם זה טוב או רע.

אז תגידו שאם לפיד לא מבין בכלכלה, למה הוא התמקד בבחירות במעמד הבינוני? ועל כך התשובה היא שאם כל המועמדים בבחירות היו באמת יודעים על מה הם מדברים, מצבנו היה טוב בהרבה. איזה ידע הפגין לפיד במערכת הבחירות? המסרים ה"כלכליים" שלו התמקדו, וגם הצטמצמו, בסיסמה "המעמד הבינוני דפוק". והנתונים שהביא כהוכחה היו פופוליסטיים, בוודאי לא מושכלים.

לעשות כלכלה זה לא לדבר עליה

צריך להבין: לדבר על כלכלה יכול כל אחד. לעשות כלכלה זה סיפור אחר. האם לפיד היה יכול להחליף בתפקידו את סטנלי פישר? האם זה היה אותו הדבר? האם אין הבדל בין קובע מדיניות שיודע מה הוא מדבר ועושה - לא פקידיו(!!!) - לבין מי שחי מפי אחרים?

שר אוצר לא מתאים יכול לעשות מאיתנו יוון. אבל לארדן זה לא מפריע. הוא וחבריו זקוקים לקואליציה, אז תלך המדינה לעזאזל. הדמגוגיה חסרת האחריות זועקת עוד יותר על רקע העובדה שיש בשביל לפיד תפקיד שבשבילו באמת צריך יותר הבנה מאשר רקע, והוא תפור על מידותיו וכישוריו. אין בגלריה הרלוונטית מועמד מתאים יותר מלפיד לשר החוץ. אבל זה בכלל לא שיקול. כי צריך לחכות לליברמן. וצורכי המדינה, האינטרסים שלה, חייבים להיות כפופים לשיקול הזה. אני מקווה שלפיד יגלה אחריות לאומית ואישית, כפי שעשה עד כה, ויסרב קטגורית למשרד האוצר. כי זה יכול להיגמר לא טוב (אני פשוט לא אוהב להשתמש במילה אסון).

matigolan@globes.co.il