אזהרת רווח למנופים: צופה הפסד של יותר מ-100 מיליון שקל

החברה הודיעה לבורסה כי הפסדיה עשויים להסתכם ביותר מ-100 מיליון שקל, וההון העצמי עשוי לרדת מתחת ל-350 מיליון שקל ■ הסיבה להפסד: התאמות בשווי ההוגן של קניון ארנה בהרצליה

קניון ארנה שבהרצליה פיתוח ממשיך להסב הפסדים לחברת מנופים, שנמצאת בשליטת מרקוס וובר ואברהם נניקשווילי. חברת הנדל"ן דיווחה היום שהיא צפויה לרשום הפסד של מעל 100 מיליון שקל בדוחות לסיכום שנת 2012, בעיקר כתוצאה מהפחתת שווי של קניון ארנה. כך עולה מטיוטה לא סופית של הערכת שווי שהוזמנה על ידי החברה.

חברת מנופים סובלת בשנים האחרונות מהפסדי עתק, בעיקר בגלל השקעות נדל"ן כושלות בארה"ב, אך גם בישראל היא לא רווה נחת מהשקעותיה. בשנת 2011 הופחת שווי קניון ארנה ב-71 מיליון שקל, לשווי של 569 מיליון שקל בלבד. כעת תתבצע הפחתת שווי משמעותית נוספת, שתוריד את ההון העצמי של מנופים לפחות מ-350 מיליון שקל.

נכון לסוף ספטמבר, לחברה הון עצמי של כ-410 מיליון שקל.

השינוי בהון העצמי של החברה יביא אותה למצב של הפרת התניות פיננסיות, בגין חובות של 272 מיליון שקל. מצב זה לא זר לחברה, שנמצאת כבר זמן מה בהפרות פיננסיות בגין חובות הקשורים לתוצאות הכספיות של קניון ארנה עצמו. עם זאת, אך הבנק המלווה העניק לחברה "וייבר" (כתב ויתור זמני) כמה פעמים.

סכסוך בין בעלי השליטה

קניון ארנה נבנה על ידי מוטי זיסר בשנת 2003, וב-2007 נמכר לידי מנופים תמורת כ-550 מיליון שקל. מאז הושקעו בשיפוצו עשרות מיליוני שקלים, אך הוא לא רשם הצלחה מסחררת למרות מיקומו במרינה בהרצליה פיתוח.

לקניון שטח של 25 אלף מ"ר להשכרה. בדוחות לסיכום החודשים ינואר-ספטמבר דיווחה החברה על קיטון נוסף בהכנסות מדמי שכירות, למרות השקעה בקמפיין פרסום נרחב. ה-NOI (רווח תפעולי נקי) הסתכם ב-7 מיליון שקל בלבד, ונוכח התוצאות העגומות של הקניון הופחת שוויו בתקופה זאת ב-31 מיליון שקל. שיעור התפוסה בקניון הוא 84% בלבד, ודמי השכירות הם 125 שקל למ"ר לחודש בלבד.

חברת מנופים עוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובחו"ל, ומחזיקה ב-13% מחברת החיפושים שמן נפט וגז. בעל המניות הגדול בחברה הוא איש העסקים השוויצרי מרקוס וובר, שהשקיע במנופים בשנים האחרונות כ-140 מיליון דולר, ו"על הנייר" הפסיד את רוב השקעתו.

את תשעת החודשים הראשונים של 2012 סיימה החברה בהפסד של 69 מיליון שקל, בהמשך להפסד ענק של 233 מיליון שקל ב-2011 כולה. מניית מנופים נפלה היום ב-7.4% למחיר המשקף לה שווי של 200 מיליון שקל בלבד. בכך השלימה ירידה חדה של 40% בתוך שנה בלבד.

בחודשים האחרונים נתגלע סכסוך בין בעלי השליטה הנוכחים לקודמים, והצדדים הגישו תלונות הדדיות במשטרת אשדוד. מנופים מאשימה את ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי ב"הסגת גבול פלילית" ו"היזק לרכוש במזיד", על רקע אי-תשלום חשבון חשמל של חברות שבבעלותם במתחם המסחרי "סטאר סנטר" באשדוד.