ב"י: מודאגים מעליית מחירי הדיור, הממשלה יכולה לטפל בהיצע

בבנק ישראל מודאגים מעליית מחירי הדיור לצד הירידה בהתחלות הבנייה והעלייה במספר העסקאות ובהיקפי המשכנתאות ■ תומכים בתחזית צמיחה של 2.8% ללא "תמר" ■ מציינים בשנית חשש מפגיעה ב"אמינות הפיסקאלית"

בבנק ישראל מודאגים מעליית מחירי הדיור לצד הירידה בהתחלות הבנייה והעלייה במספר העסקאות ובהיקפי המשכנתאות - כך עולה מפרוטוקולי הריבית של בנק ישראל, להחלטת הריבית לחודש פברואר, אשר פורסמו היום (ב') על ידי הבנק.

בהחלטת הריבית לחודש פברואר, נזכיר, הסכימו נציגי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל על הותרת הריבית המרכזית במשק על כנה - ברמה של 1.75% - וזאת, למרות שחלק מה"חזאים" במשק סברו כי הבנק עשוי להוריד את הריבית, על רקע ההאטה המתמשכת בכלכלת ארה"ב ומשבר החובות הריבוניים באירופה.

בדיון הריבית, הדגישו בבנק ישראל כי צעדי המדיניות המוניטארית שנקט הבנק בשנים האחרונות מיועדים בעיקר "לשמירת היציבת הפיננסית" והבהירו: "השפעתם הממתנת בשוק הדיור פועלת על צד הביקושים בלבד".

לאור הירידה בקצב התחלות הבנייה של דירות חדשות בחודשים ינואר-אוקטובר (נמוך בכ-20% ממספרן לעומת אשתקד) והירידה החדה בקצב שיווק הקרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל, מבהירים בבנק: "הטיפול במחירי הדיור צריך להתמקד בזירוז תהליכי התכנון ובהגברת שיווק הקרקעות... בידי הממשלה כלים להגדלת ההיצע".

הצמיחה תישאר איתנה

באשר לכלכלה הישראלית וחרף אי-הוודאות בסביבה הגלובלית, ממשיכים בבנק ישראל לתמוך בתחזית צמיחה של 2.8% בניכוי תמלוגי הגז (3.8% בתוספת ההכנסות הצפויות מ"תמר"), עם אינפלציה חזויה של 1.8% בסוף שנת 2013.

"ראשונה מה זמן, הסיכונים במשק העולמי פחתו", מבהירים בבנק ישראל. "הסיכון מהחרפת משבר החוב באירופה פחת, ואי-הוודאות סביב סוגיית המצוק הפיסקאלי בארה"ב הוסרה ברובה... במהלך החודש האחרון לא נרשמו שינויים במדיניות המוניטארית של מרבית המשקים, ושיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים".

מודאגים מהאמינות הפיסקאלית

עוד ציינו בפרוטוקולים כי חברי הוועדה דנו ארוכות בעניין המדיניות הפיסקאלית של הממשלה, והביעו בשנית חשש מפגיעה באמינות הפיסקאלית הממשלתית לאור שיעור הגירעון הגבוה של הממשלה בשנת 2012. נזכיר כי הגירעון ללא אשראי הסתכם ב-29 מיליארד שקל - 4.2% תוצר, לעומת תחזית של 3.4% תוצר בלבד.

"לאור הימצאות המשק ברמת אבטלה נמוכה יחסית, מעריכים בוועדה כי רובו של הגירעון הינו מבני ולא מחזורי. הטיפול בגירעון המבני הגבוה גם ביחס למדינות מפותחות אחרות בעולם, מחייב קיצוץ משמעותי בהוצאות ביחס להתחייבויות הממשלה לשנים 2013-2014 במקביל להגדלת המיסוי", לשון הפרוטוקולים.

- הרחבה מיד -