אנליסט: "תפיסת הסיכון של המשקיע הישראלי ירדה"

נועם מאירוביץ' מאנליסט מאמין ששוק האג"ח המקומי מגלם פוטנציאל תשואה מוגבל, ושהשוק פסימי מדי לגבי טבע

בתקופה האחרונה, על רקע סימני אופטימיות מהעולם, אפשר לזהות בבורסה המקומית טיפוס מתמשך, שמוביל את מדד המעו"ף להציג תשואה נאה של כ-4.5% מתחילת השנה. "בחודשים האחרונים אנו עדים לירידה גלובלית במרווחי התשואה בין האג"ח הקונצרניות לאג"ח ממשלתיות. בנוסף, המשקיעים מחפשים השקעות בפרופיל של סיכון-תשואה גבוה יותר, בשל סביבת הריבית, ודברים אלה נכונים גם לישראל", כך אומרים בבית ההשקעות אנליסט.

מנהל ההשקעות, נועם מאירוביץ', מייחס חלק מהירידה במרווחי התשואה בשוק המקומי "לירידה בתפיסת הסיכון של המשקיע הישראלי ביחס למצב הגיאופוליטי באזורנו, על אף שלא חל שום שיפור נראה לעין".

לדבריו, את תהליך הירידה בתפיסת הסיכון והחיפוש אחר השקעות עם תשואה, אפשר לזהות "בכניסה מאסיבית של כספי ציבור לקרנות הנאמנות שמשקיעות באג"ח קונצרניות בישראל".

מאירוביץ' מקצה כ-45% מתיק ההשקעות שלו לאפיק האג"ח, ובעיקר לסדרות צמודות מדד, וכן לסדרות שקליות בריבית משתנה.

בהתייחסות לשוק האג"ח המקומי, מאירוביץ' מעריך כי הוא "מגלם פוטנציאל תשואה מוגבל בהמשך הדרך. לכן אנחנו מוצאים לנכון לצמצם את רמות הסיכון באפיק הקונצרני, בדגש על האג"ח במח"מ הארוך (4 שנים ויותר)".

מאירוביץ' מדגיש כי "כל מקרה נדון לגופו, ויש מקום לסלקטיביות בבחירת האג"ח, במיוחד בתקופה שבה 'אפילו מטאטא יורה'".

בין הסדרות המומלצות שלו בשוק הקונצרני המקומי נמצאת סדרה ו' של אדגר. "אדגר היא חברת נדל"ן מניב יציבה, שהורידה את המינוף ומחזיקה בנכסים טובים בשווקים הנזילים של קנדה וישראל" הוא אומר.

עוד מזכיר מאירוביץ' את סדרה י"ג של כלל תעשיות, כיוון ש"זו חברת החזקות בעלת פורטפוליו ומינוף סבירים. לאחר שנים שבהן חילקה דיבידנדים גבוהים, כיום יכולת זו נחלשה".

לגבי סדרה ח' של כור הוא אומר כי "מצב ייחודי גרם לכך שהחברה מאוד נזילה, ואין אפשרות חוקית לחלק את הכסף לבעלי המניות. עסקת בעלי עניין יכולה להיעשות, אולם היא דורשת אישורים והיתרים רבים שימנעו פגיעה קשה מדי בסולבנטיות של החברה".

"משקל חסר" למניות התקשורת

לרכיב המנייתי בתיק מקצה מאירוביץ' 25% - 15% לשוק המקומי, והיתר לחו"ל ובדגש על מניות גלובליות בארה"ב.

עוד הוא מציין כי "נוכח ביצועי החסר של מדדי המניות באירופה (למעט הדאקס הגרמני), הוחלט על הגדלה מדודה של החשיפה לחברות גלובליות הנסחרות שם".

בין המניות המומלצות להשקעה בחו"ל מזכיר מאירוביץ' את חברת התרופות נוברטיס, שצפויה לצמוח בקצב של 10% בשנים הקרובות, ואת יצרנית מוצרי הצריכה יוניליבר, למרות שהיא "כבר לא כל כך זולה". כן הוא מזכיר את חברת האנרגיה טוטאל, ש"בדומה לשאר מניות הסקטור, נסחרת במכפיל רווח צפוי נמוך של כ-8, יחד עם תשואת דיבידנד צפויה של 5.4%".

לגבי השקעות במניות בשוק המקומי, מאירוביץ' מחזיק בהמלצת "משקל חסר" על מניות התקשורת - בזק, סלקום ופרטנר, ועל ענף חיפושי הגז. לעומתן, הוא ממליץ על החזקה במניות טבע, כיל ובנק הפועלים.

לגבי ענקית הגנריקה אומר מאירוביץ' כי "השוק צופה דעיכה של הכנסות החברה מקופקסון בהמשך הדרך. מנגד, החברה מתכננת קיצוץ משמעותי בעלויות, אשר אמור לקזז את השפעת הדעיכה של הקופקסון. להערכתנו, מחיר המניה משקף פסימיות יתר של השוק, ולכן סביבת המחיר של המניה הוגנת, עם פוטנציאל זהיר להמשך הדרך".

בעניין יצרנית הדשנים סבור מאירוביץ' כי "רמת חוסר הוודאות בתחום האשלג פחתה, לאחר התגבשות מחירי אספקה מול הודו, בטווח שנצפה על ידי האנליסטים".

במבט להמשך, מאירוביץ' מתייחס לאפשרות הפסקת התערבות הבנק הפדרלי בארה"ב בשוק האג"ח הממשלתיות, ולקיצוץ התקציבי האוטומטי שנכנס שם לתוקף בתחילת החודש. "לשני הנושאים הללו עשויה להיות השפעה שלילית על שוקי ההון בטווח הקצר", הוא אומר, "לקיצוץ הרוחבי עשויה להיות השפעה מיידית, שכן התערבותו של הבנק המרכזי בארה"ב תיפסק רק כאשר מצב הכלכלה יהיה טוב יותר".

עוד הוא מציין בעניין הכלכלה האמריקאית כי "נתוני המאקרו השוטפים האחרונים מעידים על התרחבות הכלכלה בתחומי הנדל"ן, במדדי מנהלי הרכש, במדדי אמון צרכנים ובאשראי הבנקים".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

עושה שוק מאירוביץ'
 עושה שוק מאירוביץ'

תיק השקעות מומלץ
 תיק השקעות מומלץ