האוצר: שפל של עשור בשיעור משקיעי הנדל"ן באזור ת"א

משקיעים מכרו יותר דירות בפריפריה, אך מספר העסקאות באופן כללי עלה ב-5%

ירידה בשיעור רוכשי דירות להשקעה בת"א ועלייה במכירת דירות ע"י משקיעים בפריפריה. כך עולה מסקירת משרד האוצר על שוק הנדל"ן ברבעון הרביעי של 2012, רבעון בו ירד שיעור משקיעי הנדל"ן בת"א ל-32% בלבד - שפל שלא נראה מאז שנת 2002.

מהנתונים עולה כי מספר העסקאות עלה ב-5% ברבעון הרביעי (לעומת הרבעון השלישי) וזאת לאחר עלייה של 10% בשני הרבעונים הקודמים. 28.6 אלף דירות נרכשו ברבעון החולף. בדירות יד שנייה נרשמה עלייה של 6% ברבעון הרביעי. חיפה וחדרה בלטו בעליות במספרי העסקאות.

תרשים 1
 תרשים 1

לוח 1
 לוח 1

עם זאת, אם משווים את הנתונים לרבעון הרביעי של 2011, נרשם זינוק של 52% במספר העסקאות. את הגידול בעסקאות ברבעון הרביעי הובילו משפרי הדיור (גידול של 14%), כאשר רכישת דירות ע"י זוגות צעירים ירדה באופן מתון לאחר 3 רבעונים רצופים של עליות בשיעור מצטבר של 41%. ברבעון החולף נרכשו 11 אלף דירות ע"י זוגות צעירים, ירידה של 1.2% בלבד. "מגבלות המימון של בנק ישראל אפקטיביות יותר לגבי הזוגות הצעירים", נכתב בסקירה.

לוח 6
 לוח 6

לוח 5
 לוח 5

באשר למשקיעי הנדל"ן, רכישת דירות ע"י משקיעים עלתה ב-3% ברבעון הרביעי, לאחר עלייה של 13% ברבעון הקודם. 6,600 דירות נרכשו להשקעה ומשקל המשקיעים ירד בחצי נקודת אחוז לשיעור של 23%. באזור ת"א נרשמה ירידה חדה ברכישת דירות להשקעה, כאשר משקל המשקיעים בסך העסקאות באזור זה ירד לשיעור של 32% - הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה באזור זה מאז 2002. לשם ההשוואה, בשנת 2010 ריכזו המשקיעים באזור זה מחצית מהעסקאות באזור.

תרשים 2
 תרשים 2

וכמה מרוויחים אותם משקיעים שקונים דירות באזור ת"א? לפי הנתונים, השכר החציוני למשק בית של משקיעים באזור זה עמד על 21.4 אלף שקל - הגבוה ביותר שנרשם באזור זה בשנתיים האחרונות. היחס בין מחיר הדירה שרכשו משקיעים לבין השכר שלהם עמד על 60, היחס הנמוך ביותר באזור זה מאז הרבעון השלישי של 2011.

תרשים 3
 תרשים 3

תרשים 4
 תרשים 4

הסיפור הגדול של משקיעי הנדל"ן נמצא בפריפריה. הגבלות המשכנתא של בנק ישראל גרמו למשקיעים רבים לתור אחר דירות זולות יותר, כך שבאזורי חיפה והפריפריה נרשם גידול משמעותי ברכישת דירות להשקעה ברבעון הרביעי. מנגד, משקיעים רבים מכרו דירות כך שנרשם גידול של 12% במכירת דירות להשקעה ברבעון החולף. 4,300 דירות נמכרו ע"י משקיעים. כ-23% מסך מכירות המשקיעים ברבעון האחרון התרכז באזור ב"ש, גבוה משמעותית ממשקלו של אזור זה בסך הדירות שנמכרו (14% בלבד).

תרשים 6
 תרשים 6

"מכירת הדירות ע"י משקיעים בולטת באזורי הפריפריה", נכתב בסקירת האוצר. "במיוחד בולט באזורים אלו גידול במכירות משקיעים המנצלים את הרחבת הפטור ממס שבח במסגרת הוראת השעה שאמורה היתה לפוג בתום 2012. יתכן וההתמתנות בגידול במכירות המשקיעים ברבעון הרביעי מוסברת בין היתר בביטול החקיקה המאריכה את פרק הזמן הנדרש לקבלת הפטור ממס שבח למוכרי 'דירה נוספת'. בשל חוק פיזור הכנסת הוארכה הוראת השעה עד יוני 2013".

לוח 4
 לוח 4