המוסד לבוררות ביטל הסכם קיבוצי עם הנתבים בנמל אשדוד

מכה להנהלת נמל אשדוד: המוסד לבוררות קבע כי ההסכם שמאפשר לאחד הנתבים במשמרת לעזוב את הנמל ולקבל שכר הוא בבחינת הפקרות בטיחותית ומוסרית ■ "כיצד לא רעדה ידו של החותם מטעם החברה בנוטלו הימור שכזה?"

שיתוף-הפעולה ההדוק בין הנהלת נמל אשדוד לוועד העובדים סופג היום (ג') מכה מהמוסד לבוררות מוסכמת בשירות הציבורי, שפרסם בשעות הצהריים פסק בוררות סופי ומחייב, שמבטל הלכה למעשה הסכם קיבוצי שנחתם בין ההנהלה לעובדים.

מפסק הבוררות עולה כי אף שהמוסד לבוררות קבע כבר בשנת 2011 כי שני נתבים שמשובצים באותה משמרת חייבים לשהות יחד בשטח הנמל, בניגוד לנורמה שנהגה קודם, חתמו נציגי ההנהלה והוועד מיד לאחר אותה פסיקה על הסכם קיבוצי שמכשיר במידה רבה את הנוהג הקודם.

בעוד שפסק הבוררות קבע כי יש הכרח בטיחותי בנוכחותם של שני נתבים בזמן משמרת, משום שבעת שריפה, תאונה או התקפת טילים לא תמיד ניתן יהיה להזעיק את הנתב הנוסף - הרי שהנהלת הנמל הסכימה לכך שבהתאם לעומס התפעולי בנמל אחד הנתבים רשאי לעזוב את הנמל ולקבל על כך שכר מלא.

מי שהתעקש על כך שההסכם הקיבוצי שעקף את פסק הבוררות המקורי יגיע לבחינה של המוסד לבוררות הוא הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי אמסלם, שרושם היום מבחינתו ניצחון גדול.

"אנו סומכים את ידינו על גישתו של הממונה על השכר, שלפיה אין מקום לשנות או לתקן את פסק הבוררות מיום 27 בנובמבר 2011", קבעו הבוררים, עורכי הדין שלמה גוברמן, יורם שחל וחיים קלוגמן.

בביקורת נוקבת על הנהלת הנמל בראשות המנכ"ל שוקי סגיס, כתבו הבוררים: "מה יקרה אם תפרוץ חלילה שריפה לאחר שהנתב השני סיים את 6 השעות של משמרתו והלך לביתו? וכן אם חלילה תהיה התקפת טילים על הנמל? כיצד לא רעדה ידו של החותם מטעם החברה בנוטלו הימור שכזה? ".

הבוררים מותחים גם ביקורת על סוגיית התשלום כפי שנקבעה בהסכם הקיבוצי, שהפך על-פי פסק הבוררות להסכם עוקף: "לדעתנו, חברה ממשלתית אינה רשאית לשלם מקופתה, שהיא קופה ציבורית, שכר עבודה בעד אי-עבודה של נתבים; שלא לדבר על תשלום פרמיה אף אם הנתב היה נוכח בנמל 6 שעות שהן מחצית המשמרת".

גם הנתבים עצמם זוכים לביקורת: "העיצומים שנקטו הנתבים סמוך למתן פסק הבוררות שהוצאנו הם פגיעה גסה בסדר הציבורי ובמוסר הציבורי."

יצוין כי בנמל אשדוד מועסקים לא יותר מ-10 נתבים, כולם רבי-חובלים עם ניסיון רב. תפקידם הוא לטפס על סיפונם של אוניות ולפקד עליהן עד לעגינה ברציפי הנמל. הנתבים הוותיקים ביותר שנמצאים לפני פרישה מרוויחים מעל 60 אלף שקל ברוטו בחודש.

המוסד לבוררות מוסכמת בשירות הציבורי נועד ליישב סכסוכים שלא באמצעות בתי הדין לעבודה ומתוך מטרה להימנע מצעדים ארגוניים, אולם האוצר וההסתדרות ממעטים לעשות בו שימוש.

"נוהג נפסד"

הנהלת נמל אשדוד מבקשת להבהיר כי "בשונה לנהוג מזה מספר רב של שנים בחיפה ובאילת, החברה הפסיקה ביוזמתה שלה (בלבד) את הנוהג הנפסד לפיו נתבים יושבים במהלך המשמרת בביתם (לעיתים רחוקות שני נתבים ולעיתים שכיחות נתב אחד), ובעת השהייה בביתם מקבלים שכר וגם פרמיות.

"כתוצאה מעמדתה האיתנה של החברה, החל מאוקטובר 2010 ולמשך למעלה משנתיים, סבלה החברה מעיכובים כבדים במסגרת העבודה, שבהם נקטו הנתבים בתגובה לפנייתה של החברה לבית הדין לעבודה, ובשלב מאוחר יותר למוסד לבוררות מוסכמת, במטרה להפסיק את הנוהל הנפסד הנ"ל, בה בעת שההרגל הנפסד ממשיך להתקיים בנמלי הים האחרים בישראל. לאורך כל התקופה הנהלת החברה הפסיקה לשלם לנתבים את הפרמיה".

עוד נמסר מהנהלת הנמל: "בתאריך 27/6/2011 קיבל המוסד לבוררות מוסכמת את כלל טענות החברה, וקבע קטגורית כי על שני הנתבים להיות בנמל. מיד לאחר פסק הדין, ולדעת הנהלה בתגובה לפסק הדין, הכבידו הנתבים את העיכובים במסגרת העבודה כנגד החברה. הפרעות אלה גבו מחיר כלכלי ותדמיתי כבד ביותר.

"עבודת הנתבים משפיעה ישירות על מדדי השירות החשובים ביותר של החברה: א. זמן המתנת אוניה בנמל; ב. זמן כניסת ויציאת אוניה מנמל. נושא העיכובים במסגרת העבודה נידון שוב בבין הדין האזורי, ושופט בית הדין שלח את הצדדים לתהליך גישור ארוך בראשות השופט זמיר.

"על-פי המלצת המגשר הגיעו הצדדים להסכם, שבא להחליף בחלקו את החלטת המוסד לבוררות מוסכמת. הממונה על השכר הודיע כי יסכים לאישור של ההסכם החדש רק כשיתקבל במוסד לבוררות מוסכמת. היום התקבל פסק דין של המוסד, בו הוא לא מאשר לשנות את פסק הדין המקורי ולא קיבל הסכם הגישור.

"לדידה של החברה, מושכלת היסוד לפיה עובד מקבל שכר ופרמיה רק בעת שנמצא בנמל, ראוי שתוטמע בכל הנמלים, ושלא ייווצר מצב שרק בנמל אחד הנושא מוטמע. הדבר פוגע קשות בתחרות בנמלים", תגובת הנהלת נמל אשדוד.