מגעים חשאיים בין ישראל לבריטיש גז על "מארין"

בריטיש גז היא בעלת הזכויות במאגר עזה "מארין" מול חופי עזה ■ המגעים נועדו לבחון אפשרויות לפיתוח המאגר לטובת האוכלוסייה הפלסטינית

ישראל מנהלת מגעים חשאיים עם חברת בריטיש גז, בעלת הזכויות במאגר הגז עזה מארין מול חופי עזה, כך נודע ל"גלובס".

המגעים נועדו לבחון אפשרויות לפיתוח המאגר לטובת האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה, שומרון ורצועת עזה. המגעים, שמתנהלים זה

כמה חודשים, אינם קשורים לביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב ברק אובמה, אך סביר להניח שהנושא יעלה במסגרת שיחותיו של אובמה בישראל.

את ישראל מייצג במגעים עו"ד יצחק מולכו ושותף בהם גם שליח הקוורטט למזרח התיכון וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר.

ככל הידוע לא שותפו במגעים נציגים פלסטינים, על רקע הרגישות הפוליטית הרבה והיחסים המורכבים בין הרשות הפלסטינית לחמאס.

בריטיש גז, שגילתה את המאגר בשנת 2000, מחזיקה ב-60% מהזכויות בו לצד חברת CCC שבשליטת משפחת חורי מיוון ו-PIF, קרן ההשקעות של הרשות הפלסטינית, המחזיקה ב-10% הנותרים.

מאז גילוי המאגר, ניסתה בריטיש גז כמה פעמים לשווק את הגז במאגר לחברת החשמל, אך המגעים בנושא לא צלחו. המאגר, שנמצא 35 קילומטר מערבית לחופי עזה, מכיל לפי ההערכות כ-30 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, כמות המסוגלת לספק את צורכי המשק הפלסטיני לשנים רבות.

ההשקעה בפיתוח המאגר מוערכת בכ-2.5 מיליארד דולר ומשך הפיתוח כשלוש שנים. כיום פועלת בשטחים פלסטיניים תחנת כוח אחת, בהספק 240 מגה-ואט, ברצועת עזה. התחנה, שהוקמה

על ידי תאגיד אנרון, מופעלת בסולר משום שהרצועה אינה מחוברת לצנרת הגז הטבעי. הרשות הפלסטינית מתכננת הקמת ארבע תחנות כוח נוספות, מופעלות בגז טבעי, שהראשונה שבהן אמורה להיבנות באזור ג'נין.

בתחילת 2011 פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בהצעה לדון בפיתוח מאגרי הגז מול הרצועה.

ההצעה באה על רקע מצוקת הגז שאליה נקלעה ישראל בעקבות פיצוץ צנרת הולכת הגז המצרי בסיני. ישראל ביקשה לשתף פעולה עם הרשות על מנת שתוכל לפתח את מאגר "נועה-דרום" שגולש לתוך השטח הימי של הרצועה. בסופו של דבר הוחלט לפתח את נועה ללא הסכמות רשמיות.

גז פלשתיני
 גז פלשתיני