ענף הביטוח הישראלי: התוצאות החזקות יחזרו גם ב-2013?

דוחות ענף הביטוח לסיכום 2012 נישאים על גלי הגאות בשוק ההון, אך גם על מכירות מוגברות של ביטוחי מנהלים, על רקע הרפורמה בתחום מקדמי תוחלת החיים ■ מכירות אלה כבר נחתכו בחדות מתחילת 2013, לטובת מעבר לפנסיה

בימים הקרובים חברות הביטוח יפרסמו את הדוחות הכספיים לשנת 2012, ולפי ההערכות התוצאות יהיו מצוינות בראייה רב שנתית. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012, ענף הביטוח הציג זינוק של כ-140% ברווח הנקי, מכ-489 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2011 לסך של כ-1.2 מיליארד שקל, והרווח הכולל זינק מהפסד של כ-709 מיליון שקל בתקופה המקבילה לרווח כולל של כ-1.8 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים.

תוסיפו לכך את התוצאות הטובות בשוקי ההון במהלך הרבעון הרביעי של 2012, ואת סגירת ה"בור" בדמי הניהול המשתנים | ברוב החברות, ונראה שהרווח המצרפי יהיה גדול משמעותית.

השורה התחתונה של פעילות חברות הביטוח תלויה באופן מובהק בתשואות שהן רושמות על השקעותיהן, שרובן נובעות משוקי ההון. למרות הפסימיות סביב הדיון הכלכלי במשק מזה תקופה, ברבעון הרביעי המשיכו אפיקי ההשקעה להציג תוצאות טובות, אשר חלחלו בתורן לדוחות החברות.

עם זאת, רווחי העתק משוקי ההון יקוזזו בדוחות השנתיים על ידי הפרשה חד פעמית שכל הענף נאלץ לבצע בטרם פרסום הדוחות לרבעון הרביעי. מדובר בהפרשות לעתודות בגין גמלה, בעקבות רפורמת ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים, שכללה גם שינוי בנתונים עליהם נסמכות החברות לחישוב סטטיסטיקות תוחלות החיים של המבוטחים.

רובה המכריע של ההפרשה האמורה, שהסתכמה עד כה בכמה מאות מיליוני שקלים בכל הענף, כבר נרשם במהלך השנה, לאחר פרסום הטיוטה, ולא נראה שהחברות יידרשו לרשום הפסדים נוספים בגינה. החוזר הסופי פורסם בנובמבר, אך כאמור לא צפוי להביא בשורה מיידית בהקשר של ההפרשות לרזרבה.

עם זאת, לרפורמה הזו השפעה ניכרת על תוצאות החברות כיום ובעתיד. ענף הביטוח, בהובלת חמש הקבוצות הגדולות - מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים, רשם אשתקד שיא במכירות ביטוחי המנהלים, הודות לרפורמת ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים החל מתחילת 2013. בדוחות החברות שיתפרסמו בימים הקרובים יתברר כנראה כי הן מכרו פוליסות ביטוחי מנהלים ביותר מ-50% לעומת 2011.

מדוע? ובכן, עם ביטול הבטחת מקדם תוחלת חיים כבר מיום תחילת החיסכון, החל מינואר 2013, האוצר התיר לחברות הביטוח למכור ביטוחי מנהלים תוך הגבלת המכירות ל-50% בלבד מעבר לשנה שקדמה. לכן, להערכתנו, כל החברות יציגו גידול משמעותי במכירות התחום ב-2012, גם על חשבון הפנסיה, כולל העברות של צבירות קיימות ממכשירי חיסכון פנסיוני אחרים לביטוח מנהלים מבטיח מקדם.

יתקשו יותר להציג תשואות

ולרפורמה הזו צפויה השפעה רבה על תוצאות החברות בעתיד, וזאת משתי סיבות: האחת היא שפוליסות ביטוחי המנהלים יזכו לאורך חיים משמעותית ארוך יותר מהפוליסות בעבר, משום שהמקדם הקיים בהן ולא ניתן לשחזרו נותן לחוסך ולסוכן מוטיבציה ממשית לשימור תיק. לכן, כבר בדוחות הערך הגלום שיפורסמו בקרוב, החברות יציגו רווחיות גלומה בעסק החדש (VNB) בגין 2012 גבוהה משמעותית מבעבר.

ואולם, החל מ-2013 ישנה צניחה אדירה במכירות פוליסות ביטוחי המנהלים, כשהמכירות החדשות מוטות לפנסיה באופן מובהק בהרבה משהיה נהוג עד דצמבר 2012. המשמעות היא מכירות עתידיות של מוצר רזה בהרבה, עם מרווחים נמוכים מהותית מבחינת החברות.

בכל אופן, הרבעון הראשון, שמסתיים עוד מספר ימים, המשיך את המגמה החיובית מהמחצית השנייה של 2012, כשרוב החברות כבר נהנו לכל אורכו מדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. אך בהסתכלות ארוכה יותר - ישנו איום אפשרי באופק שנובע מהריביות הנמוכות (שעוזרות לתוצאות המיידיות של החברות בשל הפחתת הרזרבות, אבל מקטינות את התוצאות והשווי בטווח הארוך), ומהעובדה שכמעט ואין תשואות שגלומות בשוק. כך, שלאחר הריצה של השווקים, נראה שהחברות ידרשו להגדיל את הסיכון בתיק כדי להמשיך ולהציג תשואות יפות.

האביר המושיע של סוכני הביטוח

אם החברות נהנות מרווחים גבוהים בשנה החולפת, אבל בעיקר רואות את המכירות החדשות שלהן משתנות ומתבססות הרבה יותר על מוצר פחות רווחי - הפנסיה, איפה זה מציב את סוכני הביטוח? ובכן, אלו צפויים כנראה להיפגע עם המעבר ל-2013. שהרי, פחות מכירות של ביטוחי מנהלים משמעותם פחות מרווח, וזה שווה פחות רווח לחברות, ולכן פחות עמלות לסוכנים. מכאן, שהסוכנים צריכים כיום יותר לקוחות ויותר מכירות על מנת לשמור על העמלה שלהם - שהיא הכנסתם.

את המורכבות הזו הציג לפני מספר שבועות שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל - שהחל את דרכו כסוכן ביטוח, כשהוא גם מתווה לסוכנים (ולא פחות מכך למגדל, ולמי מחברות הביטוח שתלך עימו) דרך לפתור זאת.

בכנס שערכה מגדל לפני מספר שבועות, אמר אליהו כי "העסק יותר קשה... שוק הביטוח, בניגוד לשוק הבנקאות, חשוף לתחרות פרועה... הוא התקדם מעל ומעבר לתחרות בשוק ביטוחי הפרט בביטוח הכללי". לכן, הוסיף ואמר אז, "החלטתי שמ-1 במארס איחוד ישיר לא תשווק ביטוח ישיר לביטוחי הפרט בביטוח כללי", והודיע על העברת התיק של הפעילות הישירה לטיפול סוכני ביטוח.

אליהו גם ציין באותה הזדמנות כי "זו התחלה של שינוי. מגדל היא החברה הכי גדולה בשוק, ואני מקווה ובטוח שמה שאנחנו נעשה ישפיע על יתר החברות. את תחום הביטוח הישיר היה צריך 'להרוג כשהיה קטן'".

כלומר, מבחינת אליהו הדרך ברורה - על החברות להגביר ולהסתמך על המכירות דרך הסוכנים, ועל הסוכנים למכור יותר ובמגוון תחומים. הרי את האמירות על הביטוח הכללי הוא אמר לסוכנים שבאו לכנס ביטוח חיים...