הנתונים מעולים וכלכלנים מעלים תחזית הצמיחה של ארה"ב

הנתונים הכלכליים החיוביים שפורסמו בימים האחרונים הובילו כלכלנים רבים לעדכן את תחזיות הצמיחה לרבעון הראשון של 2013 ולשנה כולה ■ הכלכלנית דייאן סוונק צופה כי הצמיחה ברבעון הראשון תסתכם ב-2.5%

אומנם נראה כי המשקיעים בוול סטריט לקחו קצת אוויר לנשימה, אך הנתונים הכלכליים ממשיכים להצביע על שיפור ניכר, חרף המשבר הפיסקלי בארה"ב וחוסר הוודאות באירופה. המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר, שפורסמו היום (ד') היכו את תחזיות האנליסטים וטיפסו ב-1.1%. התחזיות בשוק עמדו על עלייה מתונה יותר של 0.5% בלבד. למעשה, מדובר בעלייה החדה ביותר מזה 5 חודשים, חרף העלייה במסים ובמחירי האנרגיה.

נתון המכירות הקמעונאיות ביחד עם דוח התעסוקה החיובי שפורסם ביום שישי, גרם לכלכלנים רבים להעריך מחדש את תחזית הצמיחה של כלכלת ארה"ב ברבעון הראשון. כך למשל, דייאן סוונק, כלכלנית בחברת Mesirow Financial, טוענת כי השיפור הכלכלי גורם לשיפור במצבו של הצרכן האמריקאי ולפיכך גם לעליית מחירי הדיור.

"חשוב מאוד להבין את החשיבות של התעסוקה ורווחת הצרכנים", טוענת סוונק. "תמונת התעסוקה השתפרה, היא עדיין לא במצב מושלם אך היא מאוד חשובה להתאוששות המשק".

כעת, סוונק, ביחד עם כלכלנים אחרים, צופה כי התמ"ג של ארה"ב ברבעון הראשון של 2013 יסתכם ב-2.5% (שנתי) זאת לעומת הערכה קודמת שלה שעמדה על 2.1%. אולם, סוונק טוענת בנוסף כי ה"סיקווסטר", או שורת הקיצוצים הרוחביים שיצאה לפועל, עלולה לגלח מהצמיחה אחוזים בודדים ברבעון השני של השנה. סוונק סבורה כי ברבעון הרביעי של 2013 הצמיחה תזנק לקצב של 3.2% (שנתי).

לתחזיות של סוונק שותף גם ג'ו לבורג'נה, הכלכלן הראשי של בנק אוף אמריקה. לבורג'נה סבור כי בהחלט סביר שהצמיחה בארה"ב תסתכם ב-2013 בכ-3% ויותר. עם זאת בתחזית הצמיחה שפרסם לרבעון הראשון הוא סבור שהתמ"ג לא יעלה על 1.5%. "אני פשוט נדהם מהשיפור במצבו של הצרכן בארה"ב", הוא מסביר.