שרי האוצר של אירופה אישרו סיוע של 10 מיליארד אירו לקפריסין

מדובר על סכום נמוך יותר מהסכום שביקשה קפריסין בהתחלה ■ בתמורה לחבילת הסיוע הסכימה הממשלה הקפריסאית לשורה של העלאת מסים כולל מס החברות

פורום שרי האוצר של גוש האירו אישר אתמול בלילה את חבילת הסיוע לקפריסין שתעמוד על 10 מיליארד אירו, וזאת לאחר מרתון דיונים שנמשך 10 שעות. עיקר הכסף מחבילת הסיוע יופנה לתמיכה בבנקים המקומיים שנפגעו בצורה קשה ממשבר החוב שפוקד את היבשת.

"היורוגרופ הצליח להגיע להסכם פוליטי עם הרשויות בקפריסין על עקרונות היסוד של תוכנית החילוץ", אמר יירוין דיסלבלוים, שר האוצר של הולנד ומי שעומד בראש פורום היורוגרופ, לכתבים לאחר אישור החבילה. "חבילת הסיוע שהוענקה לקפריסין נועדה להבטיח את היציבות הכלכלית של האי כמו גם יציבות של גוש האירו כולו".

הסכום שאושר לקפריסין הינו פחות מהסכום שדובר עליו בתחילת השבוע ושעמד על 17 מיליארד אירו והוא הוענק בתמורה להתחייבות של ממשלת קפריסין להעלאת מסים מצידה. בכך, הפכה קפריסין למדינה החמישית בגוש האירו שמקבלת סיוע ממה שמכונה ה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - אחרי יוון, פורטוגל, אירלנד וספרד.

על פי מתווה התוכנית שאושרה ופורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס", הסכימה קפריסין להעלות את מס החברות ב-2.5 נקודות האחוז ל-12.5%. בנוסף על כך, יוטל מס בשיעור של 9.9% על פקדונות של מעל ל-100 אלף אירו ו-6.75% על פקדונות שמתחת לסכום הזה. מס נוסף צפוי להיות מוטל גם על התשואה שהפקדונות הללו מניבות.