מדוע יש לצפות לשוק חיובי בארה"ב ב-3 השנים הבאות?

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, נותן בהם 5 סימנים ■ ביניהם הררי המזומנים של החברות והמשקיעים, ריבית, אינפלציה ושינוי מגמה לטווח ארוך בשוק האג"ח

על אף שעננה כבדה מרחפת מעל אירופה וקיים חשש מתסבוכת כלכלית נוספת שעלולה להתגלות ואווירת המלחמה עם איראן עדיין מטילה צל כבד ומעמידה בחזית אחת את מדינות העולם המערבי ובראשן ארה"ב לצד מדינת ישראל בבעיה שנותרה כפצע פתוח הרי שכנגד כל אלה מתרבים הסימנים שכלכלת ארה"ב מתנהגת הפוך מהמציאות העולמית המתהווה ואף צפויה דווקא לצמוח ב-3 השנים הקרובות.

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, שומר על אופטימיות ומציין במאמר שפרסם כי התעוררותו המחודשת של השור הכלכלי האמריקאי נזקפת לזכותו של הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב) בראשותו של היו"ר בן ברננקי אשר פועל באופן נמרץ ועיקש לפתרון המשבר אף שספג ביקורות רבות שהוטחו לעברו בגין הדפסת כסף מאסיבית .

הממשל מצידו ממשיך בהתמדה לגבות את פעולותיו של הפד' על מנת שסך כל הפעולות יניבו את הפירות המיוחלים שיוציאו סופית את ארה"ב מהמשך דשדוש מיותר בבוץ שמשבר הסאב פריים היה אחראי לו. הממשל מצידו תורם את חלקו בכל כובד משקלו להקטנת נטל המיסים בעיקר מעל כתפי האזרחים והעסקים הקטנים. ולראייה נתוני האבטלה המעודכנים המעידים על צמצום שיעור המובטלים וגידול במספר המועסקים ונתונים נוספים מצביעים על גזרת הנדל"ן למגורים ההולכת ומתחממת כאשר היצע הדירות הולך וקטן (רובן מעיקולים בידי הבנקים) למול ביקושים הולכים ומתרחבים וזאת כאשר ממשל אובמה בפעולת מספריים מתואמת להפליא עם ה'פד' דוחפים כל העת להוזלת המשכנתאות לטובת האזרח הקטן.

נתונים אלה, לדעת מוזס, תומכים במגמות ובהתפתחויות הכלכליות החיוביות הנוספות המאופיינות ב-5 סימנים מובהקים המבשרים את תחילת העידן השורי החיובי בארה"ב בשנים הקרובות:

1. תשואות. תשואת האגחים המדורגים נמצאת באחת הנקודות הנמוכות ביותר אי פעם וכדי להמשיך ליהנות מרווחי הון בשוק זה התשואות צריכות להמשיך לרדת - תופעה אשר לא רק שקיים ספק רב אם תתרחש בשנים הקרובות אלא המצב הוא הפוך: החל מ-2014 הנחת העבודה היא כי יו"ר הפד' ברננקי יצמצם משמעותית או יחדל לגמרי מרכישת אגח מדינה ואג"ח קונצרני בהיקף של 85 מיליארד דולר מידי חודש ולכן יש לצפות לעלייה בתשואות האגחים שיגרמו להפסדי הון בשוק זה.

במקביל תשואות המניות בשוק נמצאות ברמות גבוהות יחסית: כיוון שהמכפיל ל-2013 עומד על כ-16 לערך אזי שוק המניות מניב תשואה של כ-6.5% לעומת פחות מ-2% באג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים. תופעה זו מתרחשת בפעם השלישית בהיסטוריה כאשר הפעם הראשונה הייתה אחרי מלחמת העולם השנייה, הפעם השנייה בשנת 1986 והפעם השלישית מתחוללת בימים אלה או ליתר דיוק בחצי השנה האחרונה. בכל פעם שהיינו עדים לתופעה זו - שוק המניות הניב תשואה חיובית גבוהה ביותר משך מספר שנים. לדוגמה: בין 1986 ל-2000 מדד S&P 500 זינק ביותר מ-600%.

2. ריבית. הריבית בארה"ב נמצאת ברמה הנמוכה ביותר היסטורית. במחקר שנערך והתפרש על פני תקופה של מעל 60 שנים התגלה שהמכפיל הממוצע של ה-S&P 500 הוא קרוב ל-18 . כאשר הריבית בתקופות אלה היא למעלה מ-6% המשקיעים דורשים מכפילים נמוכים יותר בשוק המניות שהגיעו לכדי 12. אולם, בתקופות בהן הריבית נמוכה מ-2% מכפיל המדד מגיע ל-22 . מאחר והמכפיל היום עומד על 16 יש לצפות לעלייה בשיעור של כ-40% בשוק המניות במהלך השנתיים שלוש הקרובות וזאת בכדי שהמכפיל של ה-S&P 500 יתייצב ברמה 22 . מאחר ורווחיות החברות הנמנות על קבוצת ה-500 נמצאת במגמת עלייה כאשר מידי שנה רווחיהן גדלים ב-8%-10% בממוצע ניתן להקיש שהעליות בשוקי המניות יסתכמו במצטבר בשלוש שנים בכ-60% בתנאי שהתנהגות המדדים יתאימו לתרחישים שנבדקו משך 60 השנים האחרונות ורוב הסיכויים שכך יהיה.

3. הגורם השלישי שמציין מוזס הוא אינפלציה. עוד מתברר מהמחקר כי כאשר האינפלציה הייתה גבוהה מ-5% שוק המניות הניב בממוצע כחצי אחוז בשנה. אולם, כאשר האינפלציה נעה בין 2.2% עד 5% שוק המניות הניב בממוצע 8.5% בשנה. נתון יוצא דופן מלמד כי כאשר האינפלציה הייתה נמוכה מ-2.2% שוק המניות זינק והניב תשואה גבוהה של למעלה מ-13% בשנה.

4. הר המזומנים בקופה. החברות האיכותיות הנמנות בקבוצת ה-S&P 500 יושבות על הרים גבוהים של מזומנים כפי שלא היו מעולם. החברות משתמשות בכספים אלה בשלושה אופנים: א. חלוקת דיבידנדים ההולכים וגדלים מידי שנה ומהווים חלופה לאגחים שתשואותיהן נמוכות ולכן מגדילים משמעותית את האטרקטיביות של הדיבידנד השנתי שמחולק. ב. קנייה חוזרת של מניות החברה מקטינה את כמות המניות בשוק ומגדילה את הרווח למניה. ג. החברות עושות שימוש בכסף לרכישת חברות שסינרגטיות לענפים שלהן וע"י כך מגדילות את הרווחיות העתידית שלהן. לשלוש פעולות אלה יש השפעה חיובית על המשך מגמת העליות בשוק המניות.

5. כ-7 טריליון דולר סולידיים ממתינים לתזוזה. הערכות מקצועיות נוקבות בסכומי עתק ובהיקפים של למעלה מ-7 טריליוני דולרים אשר נמצאים בהשקעות סולידיות כולל אגחים למיניהם הנמצאים בידי חברות ופרטיים. זהו סכום הגבוה בכל קנה מידה כאשר הזזת סכומים באחוזים בודדים לכוון שוק המניות עשויה להמשיך את המומנטום החיובי בשוק במיוחד כאשר יותר ויותר חברות ופרטיים מתייאשים מהתשואות הנמוכות או למעשה מכמעט אפס התשואות אשר מניבים האגחים מדינה לסוגיהם ואו אגחים קונצרנים בדרוגים גבוהים.

לסיכום אומר מוזס: כנראה שהגיעה העת המסיימת 30 שנות גאות בשוקי האג"חים והסטת הכספים מהאפיקים הסולידיים לשוקי המניות והבולט שבהם הוא שוק המניות האמריקאי.

*** בני מוזס הינו מנכ"ל כוון בית השקעות, העוסק בניהול השקעות והוא עשוי להחזיק בני"ע המוזכרים בכתבה זו. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או הצעה לרכישת יחידות הקרן ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.