שבתאי שביט - הנושה שביקש התראת פשיטת-רגל ליוסי מימן

עוד הותר לפרסום כי בקשת שביט התבססה על פסק בורר של עו"ד רם כספי ■ בשבוע שעבר הגיעו מימן ושביט, שכיהן כבכיר בקבוצת מרחב, להסכמה בינהם

הותר לפרסום: ראש המוסד לשעבר, שבתאי שביט, הוא הבכיר לשעבר בקבוצת מרחב שביקש מבית המשפט להוציא התראה לפני פשיטת-רגל ליוסי מימן, בגין חוב של יותר מ-2 מיליון שקל.

השופטת ורדה אלשיך התירה היום (ב') לפרסום את זהותו של שביט. עוד הותר לפרסום היום כי בקשתו של שביט התבססה על פסק בורר שנתן עו"ד רם כספי, בעקבות התדיינות משפטית בין הצדדים. כן נודע כי מימן התנגד לטענותיו של שביט וטען מנגד כי הוא שילם לו 95% מהחוב.

בשבוע שעבר הגיעו מימן, יו"ר חברת אמפל, ושביט, שכיהן כבכיר בקבוצת מרחב, להסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט, שהביאה לסיום את הסכסוך הכספי ביניהם.

לפי ההודעה שמסרו שביט ומימן, "הצדדים הגיעו להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, במסגרתו נפרע החוב באופן סופי".

לפני כ-3 שבועות הוציאה השופטת ורדה אלשיך התראת פשיטת-רגל למימן בגין חוב ישן של יותר מ-2 מיליון שקל לשביט, ששמו נאסר עד היום לפרסום. השופטת קבעה כי על מימן לשלם את סכום החוב תוך 7 ימים לזכותו של הנושה, "בצירוף ריבית הפיגורים בגין משיכות יתר בלתי מאושרות בחשבונות מימן בבנק לאומי עד למועד הפירעון".

יצוין כי החלטת אלשיך התקבלה על יסוד ובהתאם לפסק בוררות, שקיבל תוקף של פסק דין, אחרי הליך בוררות שנערך בין מימן לבין הנושה בגין החוב המדובר.

בהחלטתה הבהירה אלשיך כי "אם מימן לא ישלם את החוב, לא יבטיח את תשלומו או לא יתפשר עליו, להנחת דעתו של הנושה או של בית המשפט, ייראה הדבר כמעשה פשיטת-רגל, אשר יוכל לשמש יסוד לבקשת פשיטת-רגל נגד מימן".

עוד ציינה השופטת כי מימן רשאי להגיש התנגדות להתראת פשיטת-הרגל, אולם מימן, כאמור, העדיף לפתור את המחלוקת.

חוב בגין דמי תיווך

המחלוקת בין מימן לשביט, שכיהן כסגן נשיא בקבוצת מרחב, פרצה עם פרישתו של שביט מהקבוצה. שביט תבע אז את מימן, והתביעה הועברה לבוררות בפני עו"ד כספי, שפסק באפריל 2009 כי על מימן לשלם לשביט כ-11.5 מיליון דולר.

לפי מידע שהגיע ל"גלובס", שביט ביסס את תביעתו על הבטחה שקיבל ממימן בעקבות חתימת הסכם הגז בין חברת EMG של מימן לחברות הגז המצריות E-GAS ו-EGPC.

לפי המידע, שביט תרם לחתימת ההסכם עם EMG ולא עם איש עסקים אחר שהתמודד מול EMG על העסקה היוקרתית. הסכם הגז בין EMG לחברות המצריות היה צפוי להניב ל-EMG הכנסות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר ממכירת גז ללקוחות ישראליים, ובראשם חברת החשמל והחברה לישראל.

פרשת התשלומים לשביט, שבהם חויב מימן, נחשפה לראשונה במסגרת כתב תביעה שהגיש ד"ר נמרוד נוביק נגד מימן אשתקד. נוביק, לשעבר סגן נשיא קבוצת מרחב, תבע ממימן בספטמבר האחרון פיצויים בהיקף 30 מיליון דולר בגין תגמולים שהבטיח לו לכאורה מימן, בתמורה להפעלתו למען הקבוצה בקידום פרויקט יבוא הגז ממצרים ופרויקטים נוספים.

במסגרת כתב התביעה ציין נוביק כי בכירים אחרים בחברה זכו לתשלומים גבוהים בהרבה ממנו עבור תרומה נמוכה בהרבה משלו. כדוגמה בולטת ציין נוביק את הסכום שקיבל שביט, בסך 11.5 מיליון דולר, "הגם שמימן אישר לא אחת כי תרומתו (של שביט - ע' ב') אינה משתווה גם לא בקירוב לתרומתו של נוביק".

מימן דחה בכתב ההגנה את טענותיו של נוביק, וטען כי הפריז בתיאור תרומתו לעסקי הקבוצה, וכי הוא קיבל תשלומים בהיקף 7 מיליון דולר במרוצת השנים. לדבריו, הסכומים שתובע נוביק לא הובטחו לו מעולם.