ההזדמנות של יחימוביץ'

הייתי מעדיף להיות ראש האופוזיציה ולא חבר בממשלה

הגיע הזמן להניח לקואליציה ולומר כמה מילים, אולי אפילו יותר מכמה, על האופוזיציה. אני לא בטוח ששלי יחימוביץ' תסכים אתי, אבל כשאני מסתכל על התמונה הכללית של הממשלה, אני הייתי מעדיף להיות בעת כזאת ראש האופוזיציה, ולא חבר בממשלה. לא משום שאני רואה לנגד עיני ממשלה רעה. אלא משום שאני רואה ממשלה לא טובה, ובעיקר לא הומוגנית, אפילו לא קצת.

בהרכב הנוכחי של הקואליציה והאופוזיציה, יחימוביץ' היא די עצמאית בשטח שלה. אמנם ישנן המפלגות החרדיות, אבל אלה הן בגדר אנוסות, מפלגות אופוזיציוניות ש"מתות" להיות בקואליציה, וברגע שתהיה הזמנה הן יקפצו לשם. מעטים מאוד, אם בכלל, התחומים שבהם יוכלו לשתף פעולה. בת הברית ה"טבעית" של העבודה היא כמובן מרצ, גם בתחום החברתי וגם במדיני. השאלה תהיה אם שתי המנהיגות ירצו ויוכלו לעבוד ביחד.

המוקשים שכבר בדרך

איך שהדברים לא יסתדרו, נראה שההצגה תהיה של יחימוביץ'. זה בשום אופן לא יילך לה חלק. לאורך כל דרכה יונחו מוקשים. למעשה הם כבר נמצאים במקום. המטרה של המפגעים תהיה להוריד אותה מדרך המנהיגות כדי לפנותה לעצמם, או למקורביהם. או שהסיבות יכולות גם להיות הקלסיות, כמו שנאה בריאה, או קנאה, ויהיו גם כאלה שבאמת יאמינו שיחימוביץ' לא מתאימה, שהיא לא סיפקה את הסחורה, ולכן עליה ללכת.

לכן יש אפשרות לא מופרכת שראשות האופוזיציה תהיה התפקיד הבכיר האחרון של יחימוביץ'. אין היום אנשים כמו מנחם בגין, שהיו יכולים לשאת בתפקיד זה עשרות שנים, ואפילו עד קץ הימים. תוצאות או הדחות - זה הסגנון העכשווי. רק בודדים מצליחים להימלט מן הגורל הזה. יחימוביץ' היא בחזקת מי שבבחירות נכשלה, או לפחות לא הצליחה.

דחיפה לראשות הממשלה

מצד שני יש גם אפשרות סבירה שהנהגת האופוזיציה יכולה לתת ליחימוביץ' דחיפה רצינית לעבר ראשות הממשלה. הסצנריו די מובן מאליו: הממשלה לא ממש מצליחה לתפקד, בעיות חברתיות ושר אוצר טירון שאינו מצליח לשמור את הכלכלה, שלא לדבר על קידומה. אם כך יקרה, קשה לראות איך יחימוביץ' לא תהיה מועמדת רצינית לעמוד בראש הממשלה. במיוחד אם היא תוכיח באופוזיציה שיש לה את זה. כלומר, שהיא מנהיגה.

מבחינת אופיה ואישיותה, יחימוביץ' רחוקה מלהיות ציפי לבני. יש לה האנרגיות והמזג של מנהיגת פועלים, וזה מה שראש אופוזיציה חברתי צריך. היא לא תניח לממשלה אפילו ליום אחד. היא לא תניח במיוחד לפוליטיקאים החדשים, שהזיקו לה קשות בבחירות. היא תחשוף ותבקר כל סטייה שלהם מהבטחות והתחייבויות. היא תעשה הכול כדי להוכיח שהם מזדקנים טרם זמנם. ושיש, לכן, לפנות מקום לה, לצעירה האופוזיציונית. שלי נגד יאיר - זו תהיה תמצית הסיפור. והוא יהיה מעניין.