לאומי: עליית מחירי הדירות תאיץ העלייה במחירי השכירות

כלכלני לאומי: "האצה במחירי השכירות, צפויה לתרום לעלייה בסביבת האינפלציה, שכן רכיב הדיור מהווה כרבע מהמדד"

מאז המחצית השנייה של 2012 התחדשה העלייה המהירה של מחירי הדירות. קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים עלה מ-0.8% ביולי 2012 ל-8.6% בינואר 2013. כך מציינים כלכלני לאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

במקביל להתחדשות העלייה במדד סקר מחירי הדיור, חלה ירידה בסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם שבמדד המחירים לצרכן, אשר נמדדים ואשר מבוסס על מחיריהם של חוזי שכירות מתחדשים. ירידות אלו הינן תוצאה של ההתמתנות הקודמת והזמנית שחלה בקצב עליית מחירי הדירות ואשר משפיעה באופן דומה גם על מחירי השכירות. ירידות המחירים משקפות גם השפעה עונתית, שכן חודשי החורף מאופיינים במספר עסקאות נמוך יותר.

בלאומי סבורים, שמגמת העלייה במחירי הדירות, כפי שאלו באים לידי ביטוי במדד סקר מחירי הדיור, עלולה לבוא לידי ביטוי בהמשך בהאצה של קצב עליית מחירי השכירות, אשר מהווים את הבסיס לסעיף הדיור שבמדד המחירים לצרכן. בשנים האחרונות, אמנם חלה התנתקות בין קצב עליית מחירי הנכסים, אשר עלו במהירות רבה יותר בהשוואה למחירי השכירות.

יחד עם זאת, הן מחירי דירות והן מחירי השכירות היו במגמת עלייה. "האצה במחירי השכירות, צפויה לתרום לעלייה בסביבת האינפלציה, שכן רכיב הדיור מהווה כרבע מהמדד".

כלכלני לאומי מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תהיה בטווח של 1.5% עד 2%. "הערכה זו משקפת את חולשת הביקושים של משקי הבית, השפעה ממתנת של הייסוף בשער החליפין של השקל על הרכיבים המיובאים במדד, המשך ירידת מחירי הסלולר, המשך התמתנות קצב עליית סעיף הדיור (הנמדדים על ידי חוזי שכירות מתחדשים) ויציבות מחירי האנרגיה. לצד זאת, רמת האינפלציה הצפויה משקפת השפעות של עליית במחירי החשמל וכן העלאות מס אשר עשויות לחול עם גיבוש התקציב הממשלתי לשנת 2013".