אובמה בבנייני האומה: "אתם לא לבד"; קרא להפסיק הכיבוש

בתחילת הנאום השתעשע: "כל המחלוקות עם ביבי בשנים האחרונות היו רק כדי ליצור חומרים טובים ל'ארץ נהדרת'" ■ "איראן הולכת ונחלשת. לכולם יש אינטרס לפתור את הסוגיה הזאת בדרכי שלום"

נשיא ארה"ב נואם היום בבנייני האומה בירושלים. ברק אובמה נואם בפני אלפי צעירים ישראליים. אובמה פתח ואמר כי "ביומיים האחרונים שבתי והוכחתי את הקשר ההדוק בין שתי האומות, רק בישראל אפשר לראות מצד אחד את המגילות הגנוזות ביחד עם הטכנולוגיה שעל הגששית שעל המאדים, באותו מקום".

"אני רוצה לדבר על העתיד, השנים שיבואו. אני רוצה להבהיר כי כל מחלוקת, ויכוח וקושי שהיו ביני ובין ביבי בשנים האחרונות היו רק כדי ליצור חומרים טובים ל'ארץ נהדרת' (אובמה אמר ארץ נהדרת בעברית)".

אובמה המשיך ודיבר על חג הפסח. "מדובר בסיפור מופלא, זהו מהות הקיום של העם היהודי בארץ הזאת. כאן רואות 3 הדתות מקום קדוש. לאפריקנים אמריקנים הסיפור של יציאת מצרים הוא הסיפור המהותי ביותר של יציאה מעבדות לחירות. כולנו, וגם אני, קיוונו בעבר לעתיד טוב יותר".

"מרתין לותר קינג אמר כי אנחנו נגיע כעם לארץ המובטחת. גם יהושע המשיך את דרכו של משה. עבור העם היהודי זה הסיפור של מדינת ישראל אחרי דורות רבים של רדיפות, קשיים ורצח עם".

אובמה המשיך: "אני מאמין ששורשיה של ישראל נטועים היטב לא רק בעבר הרחוק אלא גם ברעיונות עכשוויים, עקרונות חשובים ובקידמה. ישראל הפכה למקום מפלט עבור יהודים רבים כמו אלה שיצאו מברית המועצות. ישראל ביססה דמוקרטיה חזקה ובועטת ופיתחה תעשיות משגשגות המשפיעות בכל העולם. כל זה נעשה תוך קשיים, מלחמות וטרור".

"בכל שלב בדרך בנתה ישראל קשרים חזקים עם ארצי, ארצות הברית של אמריקה. יש לנו הרבה אינטרסים משותפים. אנחנו דואגים לקדם את מעמד הביניים בשתי הארצות. בישראל אנחנו רואים ערכים שאנחנו חולקים, גם אם יש בינינו מחלוקות".

"אנחנו נמצאים בזמנים מורכבים ולא קלים. גם בארה"ב אנחנו צריכים להחליט על זהותינו במאה ה-21. אני אוהב לדבר אל הצעירים כי מהם אני מקבל תקווה וגם כאן אני רואה את זה. אני מאמין שאתם תעצבו את העתיד של ישראל והעתיד שלכם, אני מאמין, קשור בזה שלנו".

בשלב הזה צעקו מספר אנשים מתוך הקהל ואובמה אמר כי "זה גורם לי להרגיש בבית".

אובמה המשיך: "אני רוצה להתמקד ב-3 נושאים חשובים: ביטחון, שלום ושגשוג. יחסי הבטחון של ארה"ב וישראל לא היו מעולם יותר הדוקים מהמצב היום. זו עובדה. השקענו הרבה כסף במערכת כיפת ברזל כי אנו רוצים שהילדים בשדרות ישנו טוב בלילה. לישראל יש את הזכות לדרוש שחמאס יגנה את האלימות ויכיר בזכותה של ישראל להתקיים. צריך לקרוא לחיזבאללה בשמו - ארגון טרור".

בהתייחסות לסוריה אמר אובמה כי "אסד חייב ללכת. לעם הסורי דרושה מנהיגות אחרת, צריך להקים ממשלה אחרת בסוריה".

אובמה עבר לדבר על איראן ואמר כי "כשאני חושב על איראן אני חושב גם על השואה. זה אתגר לכל אומות העולם השוחרות שלום. איראן גרעינית תצית מירוץ חימוש בכל האיזור. לכן בנינו קואליציה בינלאומית המפעילה לחץ גדול על איראן והלחץ הזה הולך וגובר. איראן הולכת ונחלשת. לכולם יש אינטרס לפתור את הסוגיה הזאת בדרכי שלום".

"אתם לא לבד"

"ישראל מוקפת באויבים רבים שעדיין לא מכירים בקיומה. אלה שממשיכים באידיאולוגיה של דחיית קיומה של ישראל יכולים גם להגיד באותו אופן בדיוק שהם דוחים את האדמה שהם עומדים עליה. כל עוד ארה"ב קיימת, אתם לא לבד (3 המילים האחרונות בעברית)".

אובמה עבר לדבר על נושא השלום. "אני יודע שישראל לקחה סיכונים עבור השלום. ואני יודע שהרבה צעירים ישראלים רוצים שלום אבל גם הרבה סקפטיים בנוגע לשלום. אתם נמצאים בצומת חשובה. אני מכיר בעובדה שרק הישראלים יכולים לקבוע את עתידם. הספקנות היא חלק חשוב מהדמוקרטיה, אני מבין את זה. בשבילי הכי קל זה לשים את הנושא הזה בצד, אבל תחשבו על זה: שלום הוא נחוץ, אני מאמין ששלום הוא המתווה היחיד להגעה לבטחון. יש לכם את היכולת להגיע לשלום בדור הזה. הדרך היחידה לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית ממערב לירדן היא להקים מדינה פלסטינית לצידה".

נאומו של אובמה הופרע לא מעט פעמים על ידי מחיאות כפיים סוערות. הוא המשיך: "האפשרות היחידה להגן על העם היהודי והישראלי בעתיד הרחוק היא באמצעות הגעה לשלום. היום צריך לעשות שלום עם העמים באיזור ואי אפשר לחתום הסכמים עם המנהיגים. הימים האלה עברו".

"שלום הוא נחוץ אבל הוא גם צודק, יביא לעשיית צדק. הדרך היחידה להגיע לשלום היא באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים לכן אנחנו נמשיך להתנגד לפעולות חד צדדיות באמצעות האו"ם או גורמים אחרים. אבל, תנסו להסתכל על העולם דרך עיני הפלסטינים - זה לא הוגן שילד פלסטיני לא יכול לגדול במדינה משלו. זה לא הוגן".

"ברור שישראל לא צריכה לשאת ולתת עם אלה שרוצים להשמידה, אבל אבו מאזן וסלים פיאד הוכיח שהוא יכול להיות פרטנר לשלום. יש הזדמנות, נפתח חלון לשלום".

אובמה המשיך: "שלום הוא אפשרי. יש תמיד סיבות להמנע מלקיחת סיכונים, לכשלון. מדינות ערב צריכות להשתנות, הם לא יכולות יותר להאשים את ישראל בכשלונות שלהן. הצעירים בכל העולם וגם במדינות האיזור רוצים למעשה את אותם דברים, לכן אני מאמין שאפשר להגיע לשלום".

ואז פנה אובמה לקהל: "אתם צריכים ללחוץ על המנהיגים שלהם לקחת סיכונים. השמיעו את הקול שלכם ותחשבו על הילדים שלכם. ניתן להגיע לשלום בארץ הקודש. ישראל היא המדינה החזקה ביותר באיזור ויש לה את התמיכה של המדינה החזקה ביותר בעולם".

ואז עבר נשיא ארה"ב לדבר על שגשוג. "כל יום הישראלים מגדירים את עצמם באמצעות ההזדמנויות שהם יוצרים. אתם מבינים את הכוח של חדשנות והמצאה והרוח הזו הביאה לצמיחה ושגשוג. כשרוצים לראות את עתיד העולם אפשר להסתכל על תל אביב".

"לפלסטינים מגיע לסיים את הכיבוש ולחיות בכבוד"

מוקדם יותר היום, הנשיא האמריקני הגיע לרמאללה שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן לשיחה שעסקה בעיקר בנושאים המדיניים ובניסיון לחדש את המשא ומתן עם ישראל. "לפלסטינים מגיע לסיים את הכיבוש ולחיות בכבוד", הדגיש אובמה. "מגיעה להם מדינה משלהם".

אובמה הבהיר כי הוא מחוייב לפתרון שתי המדינות, אך הדגיש את הצורך בשיחות ישירות בין שני הצדדים. "זאת המתכונת להסדר אפשרי, שני הצדדים יוכלו לעשות יחד את הזינוק הנדרש", הבהיר הנשיא. "האזור כולו יוכל להרוויח מהסדר כזה".

אובמה התייחס גם לנושא ההתנחלויות, לדבריו הוא הבהיר לראש הממשלה נתניהו כי המשך הפעילות ההתנחלותית אינו מקדם את הניסיון להשיג שלום. "זה לא דבר שניתן לפתור ברגע", הבהיר אובמה שהדגיש את הצורך לפתוח בשיחות ישירות.

"אם לא נקיים משא ומתן ישיר לא נוכל להתקדם כלל". גם הירי לעבר הדרום הוזכר בנאומו של הנשיא האמריקני ברמאללה. אובמה גינה את הפרת השקט בידי החמאס והבהיר את הצורך של הפלסטינים באיחוד פנימי כדי להתקדם לעבר מגעים עם ישראל.

"אי אפשר להגיע לשלום כשטילים עפים לישראלים מהתקרה", הדגיש אובמה. "לצעירים הישראלים והפלסטינים מגיע עתיד טוב יותר", הדגיש הנשיא האמריקני שנראה כי הוא שוקל את מילותיו היטב במהלך הנאום. "אני פוגש את הצעירים האלה וחושב על בנותיי שלי ועל התקוות שאני מאחל להן".

יו"ר הרשות הפלסטינית היה הראשון לשאת דברים, הוא הודה לאובמה על הגעתו ועל התמיכה שלו במאבקו של העם הפלסטיני. "אנחנו מקווים שיגיע בקרוב היום שבו נוכל לנהל חיים נורמלים על אדמתנו העצמאית עם הבירה ירושלים", טען אבו-מאזן. "הדור שמקבל את פניך היום מקווה להשיג את הזכויות הבסיסיות ביותר שלו - עצמאות ושלום", הדגיש אבו-מאזן. "אנחנו משוכנעים שעשיית שלום מחייבת לא רק אומץ מדיני אלא גם דורש כוונות טובות. אי אפשר לעשות שלום בכוח , בכיבוש, בגדרות, בהתנחלויות ובהתנכלות לזכויות הפליטים".