דרמה בקפריסין: ההצבעה על מיסוי הפקדונות תתקיים רק מחר

(עדכון) הפרלמנט בקפריסין אישר הלילה לא פחות מ-9 הצעות חוק שנועדו להגביל את פעילות הבנקים במדינה ■ בין היתר אושרו דרישות הון חדשות ■ היום אמור היה הפרלמנט לאשר את המס על הפקדונות ■ היורו-גרופ ייתכנס מחר לדיון מיוחד

לאחר דיונים מרתונים אישר הלילה הפרלמנט בקפריסין שורה של הצעות חוק שנועדו להטיל מגבלות חדשות על הבנקים במדינה בניסיון למנוע את קריסתו של אחד מהם, מה שעלול להוביל לקריסת הכלכלה הקפריסאית כולה. במדינה מקווים כי החוקים שהועברו הלילה יקדמו אותם לעבר חבילת החילוץ המיוחלת בהיקף של 10 מיליארד דולר.

בשעות הלילה המאוחרות השלים הפרלמנט את תהליך החקיקה של 9 הצעות חוק שכללו הגבלות הון ושורה של צעדים נוספים בניסיון להפחית את הסיכויים של קריסת אחד הבנקים. בין הצעות החוק שאושרו הייתה הצעה שתאפשר למדינה לחלק את הבנקים הקורסים לבנקים "טובים" ו"רעים". ההצעה נועדה להקל על המדינה להגן על פקדונות בבנקים שנהנים מערבות של המדינה עד סכום של 100 אלף אירו. ההצעה מכוונת בעיקר עבור שני הבנקים הגדולים ביותר במדינה.

כלי התקשורת במדינה דיווחו שבנוסף על החוקים הללו, הפרלמנט צפוי היה לאשר עוד היום את המס על הפקדונות שהוחלט עליו בשבוע שעבר על ידי היורו-גרופ (פורום שרי האוצר של גוש האירו) אך נדחה על ידי הפרלמנט מוקדם יותר השבוע בעקבות מחאות של התושבים. אך דיווחים שמתפרסמים בשעות האחרונות מעידים כי במדינה החליטו לדחות את ההצבעה עד לאחר פגישת שרי האוצר של היורו-גרופ מחר בצהריים בבריסל.

מחר יתברר סופית גובה המס שייאלצו בעלי פקדונות לשלם לאחר שכאמור, הצעה קודמת שהטילה מס חד פעמי של כ-10% על פקדונות מעל ל-100 אלף אירו בבנקים הקפריסאים. הבנקים במדינה ממשיכים להיות סגורים בניסיון למנוע מאנשים למשוך את כספיהם לפני שיוחלט סופית על גובה המס שיצטרכו לשלם.

נראה כי בקפריסין בטוחים מאוד שיצליחו לעמוד באולטימטום שהוצב להם במהלך סוף השבוע על ידי הבנק המרכזי האירופי לפיו הם צריכים לעמוד בכל התנאים של חבילת החילוץ עד יום שני הקרוב. מנהיגי המדינה כבר קבעו פגישה שתתקיים מחר בבריסל בירת בלגיה בהשתתפות פורום היורו-גרופ.

בכירים במדינה הביעו אתמול אופטימיות מכך שניתן יהיה להגיע לעסקה שתבטיח גיוס של 5.8 מיליארד אירו המהווים תנאי לקבלת חבילת החילוץ המיוחלת מה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.