מנהל החקירות לשעבר ברשות ני"ע יבדוק את הטענות במכון היהלומים

גיורא הרטוג יבדוק את טענות אורי שוורץ, שלפיהן הודח מחברותו בדירקטוריון מכון היהלומים בעקבות החלטתו להצביע נגד עמדת הנשיא אברהם טראוב

ועדת הביקורת של מכון היהלומים שכרה את חברת אודיט בקרה וביקורת כדי שתבדוק את פרשת ההדחה של הדירקטורים מהמכון בידי נשיא התאחדות היהלומנים, אברהם (בומי) טראוב. את הבדיקה יוביל מנכ"ל החברה, גיורא הרטוג, ששימש בעבר כמנהל החקירות של רשות ניירות ערך.

הרטוג יבדוק את טענות היהלומן אורי שוורץ, שלפיהן הודח מחברותו בדירקטוריון המכון בעקבות החלטתו להצביע נגד עמדתו של טראוב. לטענת שוורץ, הוא התנגד בתוקף לבקשה של טראוב להעביר כסף מקופת המכון לפעילות השוטפת של התאחדות היהלומנים, שנתונה בגירעון כספי.

מכון היהלומים הוא חברה מעורבת, ששותפה לה גם המדינה. על-פי התקנון, תפקידו של המכון לפעול למען פיתוח ענף היהלומים בישראל.

לטענת שוורץ, הוא ושני עמיתיו לדירקטוריון הצביעו על-פי רוח התקנון וקוממו עליהם את טראוב - שהגיב בהדחתם.

מנכ"ל מכון היהלומים, אלי אבידר, הודיע היום (א') לחברי הדירקטוריון על אופן ביצוע הבדיקה בידי אודיט. במכתב ששיגר אליהם נכתב כי הבדיקה כבר החלה בסוף השבוע שעבר, וכי ייעשו מאמצים לסיימה בהקדם: "חברי ועדת הביקורת ביקשו למקד את הבדיקה ולא להרחיבה כדי לסיימה בהקדם האפשרי, לאור הנזק שנגרם לענף היהלומים מפרשה זו", כתב אבידר לדירקטוריון.

גורמים המקורבים לנושא העריכו היום כי הבדיקה לא תוכיח את הקשר בין פיטורי הדירקטורים לבין אופן הצבעתם נגד הצעתו של טראוב, וזאת בהיעדר אסמכתא שיש בה כדי לקשור בין הדברים.

עם זאת, להערכת הגורמים, הבדיקה תוכיח כי להדחת הדירקטורים הייתה מוטיבציה, וכי הדחת השלושה לא באה כחלק מתהליך טבעי של החלפת דירקטורים.

ברקע של הפרשה מעיבות גם הידיעות אודות הופעתו של נשיא ההתאחדות טראוב ברשימת המבוקשים של האינטרפול, וזאת בעקבות בקשה שהגישה בעבר ממשלת רוסיה.

גורמים בכירים בענף היהלומים הגדירו בימים האחרונים את המצב המסובך שבו נתון טראוב עם האינטרפול כ"עננה שגורמת לאי-נעימות, בלשון המעטה".