מה המבקר רוצה מקודמו?

לינדנשטראוס החזיר לביקורת את כבודה, וזה מרגיז את שפירא

מישהו אמר לי: "ראית איך מבקר המדינה יוסף שפירא עולה על קודמו מיכה לינדנשטראוס?". אמרתי: "שטויות, לא יכול להיות, יצא לי קצת להכיר את שפירא, הוא יותר מדי חכם בשביל לעשות שטות כזאת". אמרו לי: "לך ל'ידיעות אחרונות'" (25.3.13).

הלכתי מתוך הנחה שיש פה איזו טעות. כשקראתי, נדהמתי. ואני לא מגזים. מה שקראתי על פני כמה עמודים כל-כך לא התאים לאדם שחשבתי שהכרתי. הסתבר שהאיש רך-הדיבור ונעים-ההליכות יכול להיות גם טיגריס, וגם נחש, ומי יודע מה עוד?

כל מה שלינדנשטראוס עשה - שפירא לא אוהב. גם שיטות העבודה של המבקר הקודם הן בשביל שפירא מוקצות מחמת מיאוס. ולמרות ששפירא מדבר על כמה מקרים, נראה כי בלב העניין עומדים בנימין נתניהו ובני משפחתו.

הפעולה האקטיבית ביותר של שפירא בשנת כהונתו הייתה פיטורי נצ"מ נחום לוי, שחקר עבור מבקר המדינה את פרשת ביביטורס, את מקור מימון נסיעות ראש הממשלה ובני ביתו. שפירא נימק את הפיטורים, בין השאר, בכך שלוי ניהל את החקירה בלא סמכות. שפירא היקר, אתה באמת אמרת את השטות הזאת?

מה נטפלת לעניין הסמכות?

הרי ברור וידוע שלא רק בסמכות נעשתה חקירת ביביטורס, אלא בהוראת לינדנשטראוס. מעבר לכך, מה כל-כך הפריעה לשפירא שאלת הסמכות? הרי מבקר אמור להיות מוטרד מעצם המעשים. סמכויות וכאלה הם עניינים פרוצדורליים הניתנים לשינוי ולתיקון. לא ברור למה שפירא נטפל לעניין-לא-עניין זה. אלא אם כן נכונות השמועות, שמינוי שפירא נעשה בהשראת ביבי ואנשיו (ושעכשיו שפירא עצמו הפך ליותר משמועות גרידא)?.

אם קוראים נכון את הדברים, אז יש פה לכל היותר הבדלי אופי ומזג בין שני האישים. שפירא רך ומתון, לינדנשטראוס נלהב וסוער. עד לבואו של לינדנשטראוס היו רוב המבקרים עשויים מחומרים דומים לאלה של שפירא. אלה היו שנים שבהן איש לא התייחס ברצינות לביקורת, היא הייתה לא רק נטולת שיניים, אלא גם חניכיים. נראה כי שפירא מביא אתו סוג דומה של עשייה. בראיון הוא אומר לנו שלא נצפה ממנו לביקורת נשכנית ואקטיבית מסוג לינדנשטראוס. האנמיות חוזרת לשלוט.

האנמיות חוזרת לשלוט

זו בשורה עצובה. לינדנשטראוס החזיר לביקורת את כבודה, את ייעודה, ובעיקר את המעמד שלא היה לה לפניו. העובדה שזה כל-כך מרגיז את שפירא אינה מעודדת, בלשון המעטה. העובדה הנוספת שהוא תוקף את מבקרי ביבי מדאיגה עוד יותר, בגלל הרקע שקדם למינוי שפירא.

שפירא, בראיון ובבוץ שהשליך על קודמו, פגע עוד יותר במוסד המבקר. יותר מכך: הוא הכניס נורמה שלא הייתה קיימת בו לפני כן.

מעכשיו נפרץ הסכר למלחמות פומביות בין מבקרים. כמו במשרדי ממשלה אחרים. בשביל מה, שפירא? מה, או מי, הקפיץ אותך?