קוריאה הצפונית הכריזה על מצב מלחמה עם קוריאה הדרומית

קוריאה הצפונית הודיעה כי החל מהלילה היא נמצאת "במצב מלחמה" עם קוריאה הדרומית וכל סוגייה בגבול תטופל בהתאם ■ מנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג-און הורה לצבא במדינה להכין את כל הטילים לירי אל עבר ארה"ב ובסיסיה ברחבי העולם

קוריאה הצפונית הודיעה הלילה כי היא נכנסת "למצב מלחמה" עם קוריאה הדרומית, אך לא נעשו פעולות מעשיות בגבול המבוצר או בכל מקום אחר כתוצאה מההכרזה, נכון לעכשיו. מדובר בעוד שלה בהסלמה הגוברת בחצי האי שבמזרח אסיה, לאחר שמפציצים אמריקניים טסו מעל שטחה - לאחר שזו איימה להפציץ בסיסים אמריקניים באוקיינוס השקט.

"מרגע זה ואילך, היחסים בין הצפון והדרום נכנסים למצב של מלחמה וכל הנושאים שידונו בין הצדדים יטופלו בהתאם למצב זה", נכתב בהודעה של סוכנות הידיעות הממשלתית של קוריאה הצפונית. סבב ההסלמה הנוכחי החל בחודש פברואר, אז ביצעה פיונגיאנג ניסוי טילים מתריס מעל האוקיינוס השקט, מהלך שאיים על קוריאה הדרומית ויפן.

ארה"ב, בעלת בריתן של קוריאה הדרומית ויפן, מיהרה להגיב על הניסוי בכך שהחליטה לבצע תמרון צבאי גדול ביחד עם קוריאה הדרומית בשטח הסמוך לגבול - אחד השמורים והמבוצרים בעולם. התמרון המשותף הרתיח את מנהיג הצפון קים ז'ונג און, במיוחד לאור חילופי השלטון בקוריאה הדרומית שמעלים אצלו חשש לשלטון נוקשה יותר בסיאול כלפי הצפון.

קים הורה לכיוון טילים לעבר בסיסים אמריקניים בגואם ובהוואי

השבוע פורסם עוד כי קים ז'ונג-און הורה לצבא לכוון את כל הטילים שברשות צבאו לכיוון בסיסי ארה"ב, בין השאר הבסיסים בקוריאה הדרומית, באוקיינוס השקט ובמדינת הוואי. ההחלטה לכוון את הטילים התבצעה לטענתו בעקבות מפגן ראווה של מטוסי חמקן של צבא ארה"ב סמוך לבירה של קוריאה הצפונית, פיונגיאנג.

"הגיע הזמן לסגור חשבון עם האימפריאליזם האמריקני - במידה והמצב הנוכחי יימשך" אמר קים בפני קצינים בצבא. עוד דווח כי המנהיג "הכין את הטילים על מנת שיהיו מוכנים לתקוף את מדינות ארה"ב ואת הבסיסים שלה ברחבי העולם, כולל הוואי, גואם, והבסיסים בקוריאה הדרומית".

אחת המדינות העניות ביותר בעולם

הניסוי הגרעיני כבר הצליח לעורר התנגדות כוללת בקרב אומות העולם, שיוצאות בהצהרות כנגד המדיניות התוקפנית של קוריאה הצפונית. חלק מהתנגדות זאת אף באה לידי ביטוי בסנקציות הקשות שהטיל האו"ם כנגד המדינה הענייה, בה התמ"ג לנפש עומד על 1627 דולר בלבד.

תקציב הצבא של קוריאה הצפונית הוא מהגבוהים בעולם, והוא עומד על כ-15 אחוזים מן התמ"ג של המדינה. רק לשם השוואה, תקציב הביטחון של ישראל עומד רק על כ-8 אחוזים מן התמ"ג הישראלי, בערך כחצי. עם זאת, למרות המצב הכלכלי הקשה הפוקד את המדינה האסייתית, בעיקר מאז נפילת ברית המועצות והפחתת הסיוע שלה לקוריאה הצפונית, תקציב הצבא לא צומצם, וז'ונג-און ממשיך במאבקו על מנת לשכלל את פרויקט הגרעין של מדינתו.

אם כן, למרות שרבים שיערו שמדיניותו של קים ז'ונג-און תהיה מתונה יותר משל אביו המנוח, נראה כי אין שינוי של ממש, וכי המנהיג הנוכחי ממשיך בדרכו של אביו במרוץ לשכלול היכולות הגרעיניות של קוריאה הצפונית.