נשיא איטליה מכחיש את השמועות על כוונתו להתפטר

(עדכון) נשיא איטליה נפגש אתמול עם ראשי 3 המפלגות הגדולות ביותר במדינה בניסיון להמנע מבחירות חדשות ■ נשיא המדינה מאיים להתפטר על מנת לאפשר בחירות חדשות ■ גם ניסיון להקמת ממשלת טכנוקרט נכשל

הפלונטר הפוליטי באיטליה נמשך. נשיא המדינה ג'ורג'יו נפוליטנו קיים אתמול סבב שיחות נוסף עם מנהיגי 3 המפלגות הגדולות במדינה בניסיון לקדם את המאמצים להקמת ממשלה חדשה באיטליה ולהמנע מבחירות חדשות. לעת עתה נראה כי כל הצדדים מתבצרים בעמדות שלהם ולא מוכנים להתפשר.

מנהיג המפלגה השלישית בגודלה באיטליה, ומי שהייתה הפתעת הבחירות, "תנועת 5 הכוכבים" דחה אתמול שוב את ההצעה לתמוך בקואליציה בראשותו של פייר לואיג'י ברסאני, שמפלגתו זכתה במירב הקולות, וטען כי הוא לא יתמוך בשום קואליציה שאינה בהנהגת המפלגה שלו.

ההתבצרות של מנהיג "תנועת ה-5 כוכבים" בפה גרילו בעמדתו הינה המכשול העיקרי להקמת הקואליציה, שכן אם תמיכתו הייתה מתקבלת, לברסאני לא הייתה שום בעיה להקים קואליציה שמבוססת על מפלגות מרכז שמאל. אך כאמור ההתבצרות של גרילו בעמדתו מקרבת את איטליה לעבר בחירות חדשות.

מנגד, מפלגתו של ברסאני כבר הודיעה שהיא לא מתכוונת להקים קואליציה עם המפלגה בראשותו של ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני, בטענה שהציבור האיטלקי בחר ב"שינוי" ולחבור לברלוסקוני לא מסמלת את השינוי שהעם דרש. "קואליציה עם מלפגת הימין של ברלוסקוני לא מהווה את השינוי שהמדינה בחרה לעצמה", אמר אנריקו לטה, סגנו של ברסאני, לאחר פגישה עם נשיא איטליה.

גם הניסיונות להקמת ממשלת טכנוקרט חדשה שתחליף את הממשלה הנוכחית בראשותו של מריו מונטי נכשלו לעת עתה בעקבות התנגדות של גרילו וברלוסקוני למהלך.

בנוסף לכך, קיימת בעיה חוקתית נוספת שמונעת הליכה לבחירות חדשות באיטליה. על פי החוקה, לנשיא המדינה יש סמכות לפזר את הפרלמנט ולהורות על קיום הבחירות. הבעיה היא שבחוקה יש סעיף שמונע מהנשיא לפזר את הפרלמנט בחודשים האחרונים של כהונתו, והכהונה של נפוליטנו מסתיימת ב-15 במאי השנה.

כלי תקשורת באיטליה מדווחים כי נפוליטנו שוקל להתפטר מתפקידו על מנת לעקוף את האיסור הקיים בחוקה. חלק מהפרשנים במדינה מעריכים מדובר בטקטיקה של הנשיא על מנת ללחוץ על המפלגות להקים קואליציה. אך בהודעה שפרסם נפוליטנו בשעות אחר הצהריים הוא הכחיש את הידווחים וטען שהוא ימשך בתפקיד עד סוף כהונתו.