נעילה חיובית בבורסות אירופה; הדאקס זינק בכ-2%

שיעור האבטלה ב-17 מדינות גוש האירו עלה ל-12% בפברואר, בהתאם לציפיות הכלכלנים ■ שר האוצר של קפריסין התפטר מתפקידו ■ מגמה חיובית בוול סטריט

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים מרשימות של כ-2%. נראה כי המשקיעים התעלמו מנתוני מאקרו שליליים, במרכזם שיעור האבטלה ביבשת שזינק לשיא ונשאו עיניהם לקראת הסנטימנט החיובי בוול סטריט ולעבר ההתפתחויות החדשות בקפריסין.

המשקיעים הגיבו בין היתר לנתונים מארה"ב, שם ננעל אמש המסחר בירידות, על רקע פרסום נתון פעילות הייצור התעשייתי המאכזב. עליות שערים נרשמות גם בוול סטריט בשעה זו.

היום דווח כי שיעור האבטלה ב-17 מדינות גוש האירו עלה ל-12% בפברואר, בהתאם לציפיות הכלכלנים. זאת לעומת רמה של 11.9% בינואר (נתון שעודכן לרמה של 12%).

האם המשבר בקפריסין קרוב לקיצו? בראיון ל"פיננשל טיימס", אמנם נטה נגיד הבנק המרכזי בקפריסין להאשים את המערכת הפיננסית בתלאותיה הכלכליות של המדינה, אולם הבהיר כי בכל זאת הבנק המרכזי יסיר את הגבלות ההון על הבנקים במדינה באופן הדרגתי.

"אני לא יכול לומר כרגע אם נשאיר את הגבלות ההון למשך 7 או 14 יום", הבהיר פאניקוס דמטריאדס, יו"ר הבנק הקפריסאי, "אולם עלינו להסיר אותן באופן הדרגתי. האם תהיה ריצה אל הבנקים כשנסיר את ההגבלות? אני סבור שלא. אנשים יבינו שהפקדונות שלהם בטוחים, וזה לא יקרה".

בתוך כך, מיכאל סריס, שר האוצר של קפריסין החליט להגיש את התפטרותו היום ברקע לשיחות הסיכום של קפריסין עם נציגי ה"טרויקה" לגבי תוכנית החילוץ של האי המוכה חובות. התפטרותו של סריס הגיעה לאחר שהמדינה הכריזה על הקלות לבעלי הפקדונות הבנקאיים, בעקבות ההגבלות שהטילה ביום חמישי עם פתיחתם של הבנקים. סריס טען כי השיג את מטרתו העיקרית שהיא הסכם עם המלווים המרכזיים של קפריסין.

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום (ג') במגמה מעורבת, כאשר מדד הניקיי ביפן נסחר בירידות, בעוד המשקיעים במזרח חוזרים מחופשת חג הפסחא.

מדד ה-MSCI פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים הגלובליים, עלה כ-0.3% היום. "היו לנו יומיים של חופש ופספסנו הרבה חדשות משמעותיות בתקופה הזו, אני חושב השווקים הולכים לאבד מעט גובה תוך ככל שנתקרב יותר לעונת הדוחות לרבעון הראשון של השנה", כך מעריך גארי אוונס, מנהל השקעות ב-HSBC בהונג קונג. "היה לנו ריצה משמעותית ביפן, והמשקיעים מסתכלים כרגע על הבנק המרכזי ופגישת בכיריו ביום חמישי. לכולם יש ציפיות מאד גבוהות".

מאז תחילת השנה, עלה ה-MSCI אסיה פסיפיק בכ-3.7% בהובלת הבורסה ביפן, על רקע ציפיות המשקיעים כי הבנק המרכזי במדינה יכריז על הקלה מוניטארית נוספת. ב-3-4 באפריל תתכנס הוועדה המוניטארית של הבנק, הראשונה מאז נכנס הנגיד החדש, הארוהיקו קורודה (Haruhiko Kuroda) - אשר הבטיח להילחם בדפלציה השוררת במדינה - לתפקידו.

בארה"ב, נרשמה נעילה שלילית אמש, לאחר פרסום מדד ה-ISM הסוקר את המגזר היצרני בארה"ב - שעמד בפברואר על 51.3 נקודות, לעומת 54.2 בחודש הקודם וצפי לקריאה של 54 נקודות. גם מדד מנהלי הרכש, ה-PMI, ירד קלות לרמה של 54.6 נקודות, לעומת 54.9 נקודות בחודש הקודם וצפי לאומדן של 55 נקודות. (לסיפור המלא)

PetroChina , החברה הגדולה ביותר (מבחינת שווי שוק) באסיה, עלתה על רקע פרסום נתוני צריכת הנפט ביפן, אשר הצביעו על עליה.

מניית Canon Inc איבדה גובה, ואילו טויוטה מוטורוס ירדה גם כן על רקע פרסום נתוני מכירות כלי הרכב ביפן, שנפלו לשפל של חצי שנה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]