רוביני: "טיילתי חודש ברחבי העולם - ואני מודאג מאוד"

הכלכלן נוריאל רוביני, המכונה "נביא הזעם", סיים טיול של 4 שבועות ברחבי העולם ■ "רואה שלל אתגרים לכלכלה העולמית"

הכלכלן נוריאל רוביני, סיים לא מזמן טיול של כחודש ברחבי העולם - והוא אינו אופטימי. "ב-4 השבועות האחרונים ביקרתי בסופיה, קואלה-למפור, דובאי, לונדון, מילאן, פרנקפורט, ברלין, פאריס, בייג'ינג, טוקיו, איסטנבול וברחבי ארה"ב - ואני מודאג מאד, רואה שלל אתגרים לכלכלה העולמית", כתב רוביני במזכר ללקוחותיו.

רוביני ציין את משבר החובות באירופה, והבהיר כי עדיין קיים סיכון לפירוק גוש האירו, למרות ההחלטות הקשות שקיבלו ממשלות ספרד ואיטליה בקיץ האחרון והצהרות ה-ECB ש"ריככו" מעט את המשבר. "למרות זאת, יש עדיין בעיות פנדומנטליות באירופה - צמיחה נמוכה, תחרותיות לא בריאה, חובות ציבורים ופרטיים גדולים - כל אלה עדיין לא נפתרו", הבהיר.

באשר לסין, הבהיר רוביני כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם אמנם מציגה מנהיגות איתנה, אולם "המודל הכלכלי של סין נשאר, בהתאם לדבריו של ראש ממשלת סין וון ג'יבאו, לא יציב ולא מאוזן", אמר רוביני. "כל זה מוביל לצמיחה לא יציבה, ולא בכדי מובילי המדיניות בסין מדברים על רפורמות נוספות שיש לבצע".

"ויש גם את המזרח התיכון - אי של חוסר יציבות", המשיך רוביני. "טורקיה אמנם מנסה להתבסס כאומה החזקה באזור, אבל יש לה אתגרים רבים משלה. נראה כי היחסים מול ישראל משתפרים, אך לטורקיה יש בעיות גם מול סוריה ואיראן".

"לסיכום, בקרב הכלכלות המפותחות, כלכלת ארה"ב מציגה את התמונה הטובה ביותר, ולאחריה יפן. גוש האירו ובריטניה ממשיכות לדשדש, וגם סין עומדת בסיכון ל'נחיתה קשה'", סיכם רוביני.