חוזרים לטורקיה? רק מספר זניח של ישראלים בילו שם בפסח

סמנכ"ל איסתא: "כ-100 ישראלים מהמגזר היהודי הזמינו דרכנו חופשה בפסח בטורקיה" ■ מנכ"ל גוליבר: "בפסח נרשמו דרכנו 11 הזמנות לאנטליה בסך-הכול"

חוזרים לטורקיה? לא כל-כך מהר. סוכני נסיעות עימם שוחחנו היום (ג') מדווחים כי ההתעניינות הישראלית ב"ארץ הקלאבים", מאז התנצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני עמיתו הטורקי ארדואן, אמנם עלתה בהשוואה ל-3 השנים האחרונות, אולם בפועל מספר זניח של ישראלים באמת ארז מזוודה ונסע לבלות שם את חג הפסח.

לדברי עמית ג'וריני, מנכ"ל סוכנות הנסיעות גוליבר, במהלך פסח נרשמו ב"גוליבר" 11 הזמנות בסך-הכול לאנטליה. "למרות הפיוס בין המדינות, מדובר במספר זניח ביותר. הישראלים עדיין חוששים לנסוע לטורקיה. יחד עם זאת, אם לפני חימום היחסים היינו עדים לטלפון אחד בתקופה, היום אנחנו מדברים כבר על 11 הזמנות, שרובן היו הזמנות ספונטניות לפסח. אפשר לומר שמתחילה להסתמן כאן מגמה", הוא אומר.

גם רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, טוען כי טורקיה עדיין לא על המפה. "כ-100 ישראלים מהמגזר היהודי הזמינו דרכנו חופשה בפסח בטורקיה. אמנם מדובר במספר גבוה לעומת המספר שלפני הפיוס עם טורקיה, אך עדיין זה מספר זניח ביותר".

לדבריו, בשנת השיא, 2008, נסעו לטורקיה כ-550 אלף ישראלים, מרביתם מהמגזר היהודי, לעומת כ-90 אלף בשנת השפל אשתקד, מרביתם מהמגזר הערבי.

"אם היחסים עם טורקיה יישארו כפי שהם היום, כלומר מפויסים, נגיע להערכתי לכ-150 אלף ישראלים", הוא אומר. "המספרים הגבוהים לא יחזרו, כי הישראלים התאהבו ביוון, שהיוותה חלופה לטורקיה למרות שהיא לא מציעה 'הכל כלול'; וכי הישראלים עדיין לא סומכים על הטורקים".

עם זאת, אומר קרסו, המבחן האמיתי של טורקיה יהיה החל משבוע הבא, עם פתיחת עונת הקיץ.

לדברי ניר מזור, מנהל אגף שיווק בחברת התיירות קשרי תעופה, כ-170 ישראלים יצאו באמצעות קשרי תעופה לטורקיה במהלך פסח, פחות מ-10% מהם משתייכים למגזר היהודי. "מדובר יותר במגזר הרוסי והערבי", אומר מזור.

לדבריו, יש שתי סיבות עיקריות לכך שהישראלים לא "כבשו" את טורקיה בפסח: "טיימינג הפיוס בין ישראל וטורקיה רגע לפני פסח תפס את הישראלים אחרי סגירת חופשת החג; החשש לנסוע לטורקיה עדיין קיים".

עם זאת, אומר מזור, לקראת חג שבועות וחופשת הקיץ, ניכר גידול משמעותי בהתעניינות לחופשה באנטליה ובאיסטנבול. "אם המצב יישאר כמו ברגע זה, ההתעניינות - שבאה היום לידי ביטוי תנועה באתר האינטרנט ובשיחות טלפוניות למוקד ההזמנות שלנו - תהפוך להזמנות של ממש".